Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vaske gitar?


AnDy

Anbefalte innlegg

Bør man vaske en el-gitar? Evt. hvordan gjør man det best? Feieren var hos meg i dag og rommet gitaren var i ble sotet ned! Hva vil det ha å si for gitaren? Kan den bli dårligere av det? Det er ikke snakk om så veldig mye. Jeg ser ikke sot på gitaren, men når jeg drar hånden over gitaren så får jeg sot på fingrene.

Gitar: Epiphone Les Paul Classic Plus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av smuss sliter på lakken, på samme måte som klær og annet blir slitt av dritt. Metall kan korrodere under ugunstige forhold, så jeg vil absolutt anbefale renhold. For det meste vil det være nok å tørke av etter bruk, men en skikkelig rengjøring kan godt finne sted av og til. Hva du skal bruke? Det meste som ikke skader gitaren. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Det var nå egentlig ikke feieren sin feil da. Han gjorde jo bare jobben, men luka på pipa var vel ikke helt tett...

Men litt seriøst... Tar gitaren stor skade av dette? Som sagt er det ikke synlig sot på den, men det er litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av smuss sliter på lakken, på samme måte som klær og annet blir slitt av dritt. Metall kan korrodere under ugunstige forhold, så jeg vil absolutt anbefale renhold. For det meste vil det være nok å tørke av etter bruk, men en skikkelig rengjøring kan godt finne sted av og til. Hva du skal bruke? Det meste som ikke skader gitaren.

Hva med det inni gitaren og slikt? Humbucker eller hva det nå heter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det finnes for det meste. Men det er ikke alltid at det dyreste er det beste. Møbelforretninger eller Clas O. kan ha like gode produkter til mye lavere priser enn musikksjapper. Musikksjappene kan hjelpe deg med nødvendig informasjon om type lakk og treverk. Bare spør, så bør du få svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å rengjøre/vedlikeholde gitaren regelmessig. (dvs i allefall så ofte du skifter strenger)

Hver gang jeg skifter strenger, etter 3uker ca(2 når jeg bare hadde en gitar) så tok jeg å fiksa opp hele gitaren.

Dvs :

- tørke av dritt på hals/kropp (fuktig klut/tørk)

- polere kropp/hals (polishklut/bomull med gitarpolish)

- Bruke bomull til å tørke grundig av båndene.

- Ta på olje(fåes kjøpt i gitarshappa) på gripebrettet (rosewood/ebony osv.)

Hvert halvår eller år tar jeg å leverer gitaren inn til gitarshappa, og får den overhalt, dvs trusrodjusteringer og intonering hovedsaklig. Skal prøve å få lært meg å gjøre dette ordentlig selv en gang.

Ellers vil jeg bare si at du bør holde gitaren/gitarutstyret i bra stand, da får du mye mer igjen for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.