Web Analytics
Jump to content

Liten, universal MIDI-kontroller?

sarge

Recommended Posts

Hei

Jeg er en hobbygitarist som liker å tenke at jeg også går med en låtskriver i magen. Og så har jeg følelsen av at ikke alle instrumenter kan simuleres med en gitar, for å si det slik.

Derfor lurer jeg på å skaffe meg en liten MIDI-kontroller med noen tangenter og trommeknapper for rytme, slik at jeg kan lage komplette utkast til sanger på PC.

Foreløpig har jeg kommet over denne som er den heteste kandidaten min akkurat nå, men er det noen andre alternativer?

http://www.akaipro.com/mpk25

Hadde også syntes det hadde vært fint om den kom med innebygget line/headset-utgang (som en synth), slik at man kan leke seg med den uten å ha en PC tilkoblet til enhver tid. Men som dere skjønner så prioriterer jeg størrelse (skal ikke være for stor) og pris.

Har dere gode tips og erfaringer?

Er det forresten noen som har erfaring med å bruke et tangentbasert keyboard for trommerytmer? Er en drum pad egentlig overflødig?

Er i så fall denne et brukbart alternativ (ja, jeg vet det er mange som rynker pannen over Behringer, men alle Behringer-produkter er ikke like):

http://www.behringer.com/EN/Products/UMA25S.aspx

Edited by sarge

Behringeren er sikkert helt grei, den, men jeg hadde heller satset på for eksempel en slik:

http://www.m-audio.com/products/en_us/Axiom49.html

To grunner- det skulle ikke forundre meg om den har bedre taster, og det andre er at den har både trommepads og klaviatur.

En headsetutgang på en MIDIkontroller gir ingen mening, da den ikke kan lage lyd i det hele tatt. Den inneholder nemlig ingen synth, ingen lydgiver, men kan bare gi fra seg MIDI kontrollerdata til en synth. MIDIdata er ikke lyd.

En headsetutgang på en MIDIkontroller gir ingen mening, da den ikke kan lage lyd i det hele tatt. Den inneholder nemlig ingen synth, ingen lydgiver, men kan bare gi fra seg MIDI kontrollerdata til en synth. MIDIdata er ikke lyd.

Det gir jo mening om MIDIkontrolleren også er en synth. Det er jo mange synth/MIDI-produkter der ute.

Behringeren er jo både en MIDI-kontroller, et lydkort, en synth og en mini-mikser (har mikrofoninngang også).

Som hobbyist har jeg begrenset med plass og penger, og da liker jeg produkter som kan fylle flere funksjoner.

Joda. Må innrømme at jeg ikke leste så grundig om den Behringeren. Så ikke at det var synth/lydkort i den. Da gir det mening, som du sier. Jeg har en Midikontroller og en egen separat trommepad, og kunne egentlig ha tenkt meg en sånn med begge deler på, da de tar såpass stor plass at det ikke er OK å ha begge framme samtidig. I ditt tilfelle blir det jo litt annerledes.

Joda. Må innrømme at jeg ikke leste så grundig om den Behringeren. Så ikke at det var synth/lydkort i den. Da gir det mening, som du sier. Jeg har en Midikontroller og en egen separat trommepad, og kunne egentlig ha tenkt meg en sånn med begge deler på, da de tar såpass stor plass at det ikke er OK å ha begge framme samtidig. I ditt tilfelle blir det jo litt annerledes.

Vel... Nå er JEG blitt i tvil om det er synth-kort i den. Jeg antok det ut fra enkelte koblingsskjemaer, men nå ble jeg litt i tvil. Den kommer jo med bærestropp og det er skissert koblingsskjemaer der den kun kobles til mixer i en On-stage situasjon. Men etter å ha lest brukermanualen finner jeg lite om at den kan brukes som et frittstående instrument.

UMA25S_fig2_web.png

Må nok finne ut mer om akkurat det.

Edited by sarge

Behringeren så fin ut den, men det er ikke en synth.

Har bladd litt rundt i reviews og comments på nettet nå, og det er tydelig at det IKKE er en synth. Det er minst EN person som har kjøpt den og trodd den kunne brukes som en synth, så det med skulderstroppen og koblingsskjemaet over er utrolig villedende. Skal man bruke klaviaturet må man ha en datamaskin eller en separat MIDI-enhet for å få lyd.

Men jeg liker uansett prisen på den... ;)

Er litt flaut, men jeg er ny når det gjelder MIDI-verdenen (det har dere sikkert skjønt). Finnes det enkle, små bokser (vet ikke hva de evt. heter) som faktisk kan bruke en MIDI-grensesnittet til å bruke en liten MIDI-kontroller til å danne en komplett synth med analog audio-utgang uten å gå veien om en PC?

Edited by sarge

Da tror jeg du må bevege deg over "lær å spille keyboard, julegave til tiåringen"- segmentet, da er gjerne tangentene i mindre skala, og du får masse ferdige dårlige GS- lyder med på kjøpet, samt rytmeboks med rhumba, cha-cha- cha og "swing". Går du høyt nok opp i pris der, er det MIDI ut.

En annen mulighet er å forsøke å få fatt i en gammel liten GS- synthmodul, eller XG- synthmodul.

Problemet er at synther/moduler er dyre, men klarer du å få kloa i en slik fra en "avdanket" MIDIfantast fra åttitallet, kan du gjøre gode kjøp.

Videre enkelt og transportabelt blir det ikke uansett. Masse kabel og styr..

Det er mulig noe slikt finnes, et kjapt søk ga lite resultat.

En mulighet er å gjøre som meg. Kjøpe et lite midibrett som jeg har stående, og en gammel synth som jeg setter opp hvis det skal spilles så det lukter flesk. Jeg har en gammel Ensoniq- synth som jeg betalte 850 kroner, inkludert expressionpedal, fotkontroller, stativ, og en stabel med EpROMS

Da tror jeg du må bevege deg over "lær å spille keyboard, julegave til tiåringen"- segmentet, da er gjerne tangentene i mindre skala, og du får masse ferdige dårlige GS- lyder med på kjøpet, samt rytmeboks med rhumba, cha-cha- cha og "swing". Går du høyt nok opp i pris der, er det MIDI ut.

Hehe! Hadde vel tenkt meg noe mindre barnslig enn det. Det er jo først og fremst en MIDI-kontroller jeg trenger. Men synth-del er en kjekt å ha-feature, slik at man f.eks. kan sitte i godstolen og leke seg med nye melodilinjer uten å ha for mye å dra på. Tror jeg slår fra meg en ekstern synthmodul. Når jeg tenker meg om er en liten bærbar PC og en synth-modul like upraktisk, og da går jeg heller for PC-alternativet etter "færrest mulig enheter"-prinsippet.

Det nærmeste jeg har kommet er en Novation Xiosynth 25, tror jeg, men da må jeg en del opp i pris, ihvertfall sammenlignet med Behringeren.

Er det noen som har erfaringer å komme med når det gjelder MIDI-kontrollere og det å lage miditracks for perkusjon og klaviatur med kontrollere i prisklassen rundt 1000-2000kr og hva slags kontroller som anbefales/ikke anbefales.

Og: Er det håpløst å lage gode trommetracks med en klaviaturbasert kontroller?

Jeg som har to forskjellige, men som ikke er "god" til å spille trommerytmer på noen av dem, vil si at en trommepad er vesentlig lettere å få variasjon i velocity på enn klaviaturet. Det blir mer levende. Umulig er det ikke.

Sjarmerende video jeg fikk lyst til å linke til. Tenkte på å handle et sånt, men kom aldri så langt.

http://www.prodikeys.com/

Har et M-Audio KeyRig 49 og en Korg NanoPad. Nanoen fungerer veldig fint til å programmere trommer, og den er lett å ta med seg. KeyRig fungerer fint til alt annet, men er ikke fullt så enkel å ta med seg. Ellers bruker jeg Guitar Pro til å skrive ned musikken min. Tar litt tid å sette seg inn i, men det er lærerikt og det går rimelig kjappt når en først kan det. Det er også praktisk om man spiller i band, og du har skrevet noe de andre skal lære seg. Skal du spille inn noe og skal f. eks. ha en MIDI-styrt synth på opptaket, kan du bare eksportere det du har skrevet ned i Guitar Pro og importere det i opptaksprogrammet. Da er det i perfekt timing.

Edited by ofulm