Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste treverk til el gitar


stensen

Anbefalte innlegg

Litt avhengig av hva slags finish man vil ha, selvsagt, men dersom man vil ha en trefinish, så kan man også vurdere å laminere to ulike treslag oppå hverandre. Slik kan man lage det nederste av et meget stivt og sterkt treslag, mens det øverste velges ut fra ønsket overflatefinish. Dersom det øverste laget er tykt nok kan man også forme gitaren både på oversiden og undersiden, uten at det blir vanskelig med en vakker trefinish på overflaten. Klassiske Gibson-gitarer bruker jo finér i overflaten, men da er det begrenset hvor mye ergonomisk formgivning som er mulig.

Gibson bruker ikke finér. De bruker et stykke tre med noe tykkelse, slik at det kan formes. Om de har begynt med bladfinér oppå maple-top'en igjen må dette være i de siste årene. Epiphone og andre rimeligere gitarer bruker derimot vakumlimt-bladfinér eller kanskje vinyl til og med på enkelte produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg er selv møbelsnekker (dvs. er utdannet som det og jobbet som det for en mange år siden), men har aldri laget noe instrument. Likevel kjenner jeg litt til kvalitetene til de ulike tresortene. Jeg ser det nevnes ibenholt i tråden, og det tror jeg man skal glemme med mindre man skal ha ryggproblemer etter noen få øvinger... Uansett, hvis man ikke ønsker at treverket skal påvirke lyden bør man velge et "dødt" materiale, og da kan man gå til innkjøp av MDF til kroppen (det samme som man kan finne i høyttalere og enkelte kjøkkenbenker). MDF er relativt dyrt, men godt.

Gran: må være helt kvistfritt, og helst høstet fra nordlige breddegrader. Mye brukt som emne til master i eldre treskip og har en utrolig styrke/holdbarhet når det lakkes/beises med flere lag.

Furu: ikke brukendes

Bjørk: Kan være fin til kroppen, den er myk og lett å forme, men vil muligens resonnere litt mye

Ask: Passe hardt materiale (lukter spy hvis man pusser det), fine konturer i strukturen, og hvis man behandler det med en halvgjennomsiktig beis/lakk (uansett farge) får man en flott gitar

Mahogni: særdeles god til kropp da materialet er dødt, men likevel veldig lett å forme. Dyrt. En klassiker og man tar ikke feil hvis man bruker dette

Lønn: kanskje mest brukt til halser, men er også godt til kropp. Relativt billig.

Or: grei skuring, nesten samme kvaliteter som ask og Lønn

Eik: Hardt materiale, men demper ikke spesielt godt. Er man interessert i trelyd så antar jeg at man får det hvis man bruker eik

Teak: Hardt materiale og inneholder som regel sand (så tenk på hvilket verktøy man bruker), men vil aldri slites ut. Mulig det har for mye resonnans (på lik linje med eik), men kan være artig å prøve selv om gitaren nok blir litt tung. Dyrt og, hvis jeg ikke husker feil, så er den "fredet" som regnskogtømmer (noe mahogni, palisander, ibenholt, og wenge wenge er)

Kirsebær: mange av de samme kvalitetene som mahogni, men muligens ikke like dødt materiale. Det er heller ikke like sterkt (hvis jeg husker riktig), men bør undersøkes nærmere

Det er en generell oppfatning at man bør unngå finér, men det kommer helt an på hva finéren består av og hvordan lagene er fordelt, og ikke minst limt. Det er ikke noe problem å få tak i (evt lage) en kryssfinér av mahogni og gran (selv om dette nok blir dyrere enn råvarene...). Problemet er at når gitarer lages av finér, så er det gjerne lagvis med en billig tresort + en spon/limblanding, noe som ikke gir spesielt egenartet lyd. Sjekk derfor hvilke tresorter, hvordan de er laget (rett kryss, vinkelen på krysset, eller parallellt). Husk at nesten alle tresorter "lever" selv om de er felt, og måten de er limt på vil også avgjøre hvordan de vil bevege seg på, alternativt ikke bevege seg. Årringene vil alltid bevege seg vekk fra kjernen.

Hvis man skal gå til innkjøp av råmateriale, sørg for å låne et hårhygrometer slik at du kan sjekke fuktinnholdet i treverket. Hvert treverk har sitt eget fibermetningspunkt, dvs. det punktet hvor cellene er tømt for vann, men hvor celleveggene likevel er fuktige. Eksempelvis er fibermetningspunket for bjørk på 33 % (hvis jeg husker riktig). Her finnes det oversikter for de ulike tresortene, så det skulle ikke være så vanskelig.

Min favorittkombinasjon: Kropp - kryssfinér med gran, mahogni og ask (ca 1,5 mm pr lag); hals - lønn med mahognyforsterkning bak.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange informative svar. Jeg får prøve lage en gitar som skiller seg ut lydmessig i forhold til de gitarene jeg har fra før.

Fender Stratocaster 1976

Gibson Les Paul Standard 2007

Yamaha Pacifica 2008

Kawai fra tidlig 70 omlakkert og modifisert

post-7278-126916027152_thumb.jpg

Endret av stensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange informative svar. Jeg får prøve lage en gitar som skiller seg ut lydmessig i forhold til de gitarene jeg har fra før.

Fender Stratocaster 1976

Gibson Les Paul Standard 2007

Yamaha Pacifica 2008

Kawai fra tidlig 70 omlakkert og modifisert

Du burde tenke på at det ikke bare er treverket som påvirker lyden.

feks. du kan få en veldig annerledes lyd om, du bytter pickups på en gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.