Web Analytics
Jump to content

Beste treverk til el gitar


stensen
 Share

Recommended Posts

Leker med tanken på å flytte over hals og mekanikk fra en Yamaha el-gitar og la dama som er

møbbelsnekker bygge en ny egen konstruert kropp. Spørsmålet er hva går for å være den beste tresorten til

kropp på el-gitarer når pris ikke skal bestemme.

Link to comment
Share on other sites

Dette er subjektivt. Det kommer helt ann på hva du vil ha ut av instrumentet ditt.

Du kan jo google litt for å se som blir brukt i idealgitarene dine.

Mahogny i en humbuckergitar feks, er jo en god kombinasjon.

Swamp ash er råtøfft i strat-type gitarer.

Basswood blir mye brukt i gitarene til ibanez og den slags.

Link to comment
Share on other sites

Det fins ikke noe treslag som er "best" sånn sett, det kommer helt an på hva du liker og hva du er ute etter utseende- og lydmessig. Ask, or, lønn og mahogny blir nok aller mest brukt, og gjerne i forskjellige kombinasjoner med hverandre. Det er heller ikke noe i veien for å tenke litt utradisjonelt, elgitarer har også blitt laget av f.eks. gran, med bra resultat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også at det som på engelsk kalles "Alder" er mye brukt, spesielt fordi det er lett å forme, har en lav egenvekt og ellers er stabilt. Jeg lurer på om det er samme tresort som "Or" på norsk, men sikker er jeg ikke.

Ellers er jeg av den oppfatning at det meste av tresorter kan brukes, så lenge det er hardt nok og stivt nok. Jeg vet at enkelte har benyttet bjørk også med gode resultater. Til og med eik kan brukes, men det er et veldig hardt og relativt tungt treslag.

Personlig er jeg litt skeptisk til gran og furu, siden jeg tror de kan være litt for myke, men jeg ser at det er brukt av andre, så jeg tar sikkert feil.

Denne siden lister en del mulige treslag:

http://www.jemsite.com/jem/wood.htm

For øvrig er vel dette en av de mest utradisjonelle valgene til gitarkropp jeg har sett:

http://ikeahacker.blogspot.com/2009/05/this-guitar-has-got-chops.html

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

Du kan jo se litt på

De har også en avdeling om tre på warmoth sine sider.

Jeg tror også at det som på engelsk kalles "Alder" er mye brukt, spesielt fordi det er lett å forme, har en lav egenvekt og ellers er stabilt. Jeg lurer på om det er samme tresort som "Or" på norsk, men sikker er jeg ikke.

Får opp or, svartor i clue:)

Edit: la til link

Edited by Esp-en
Link to comment
Share on other sites

For øvrig: Dersom jeg skulle valgt og pris ikke var noe problem, ville jeg forsøkt å få tak i et lett mahogny-emne. Tyngden på mahogny er veldig avhengig av hvor det har vokst. Mange tror mahogny alltid er tungt, men som man kan lese av Les Paul-historien på forsiden til gitarnorge.no, så ble mange av de klassiske 50-talls modellene laget av mahogny, og de veide ofte ikke mer enn 4kg(!).

Jeg synes også denne siden er veldig inspirerende:

http://www.zacharyguitars.com/Currently_for_Sale.htm - klikk på de ulike modellene.

Det er selvsagt kun dersom man foretrekker en ekte trevare-look på gitaren. Skal den lakkes med farge, så spiller utseende på treet mindre rolle.

Link to comment
Share on other sites

Kult konsept! Dame som bygger gitar til deg, drømmm! Lykke til :D

EDIT: Anbefaler deg å lese litt på http://warmoth.com

De selger gitardeler og treverk og der har de ganske gode beskrivelser av hvordan forskjellige treverk påvirker lyden :)

ups.. SÅ at det allerede er blitt linken til den siden lenger oppe.. Men jaja ^^

Edited by Troll
Link to comment
Share on other sites

Som det nevnes, det er ikke noe som er "best". Det hele er et spørsmål om hva man ønsker seg rent lydmessig og "fyll in andre andre ting som betyr noe"

Det er masse bra materiale til gitar i Norden og Øst-europa, grunnet det kalde klimaet har vi mye saktevoksende skog som får vokse seg stor, før den hugges. Sitka f.eks som mange vil kjenne igjen som det nye gjeldende materialet i de største flatene på en akustisk kommer fra Alaska. Store trær hvor man bruker den delen av stammen med høyest tetthet.

Men det er klart skal du bygge en Les Paul er Mahogny materialet, for Fender orienterte instrumenter er valget noe større og ikke så kritisk.

Basswood eller Lind som det heter på våre kanter er et godt materiale, spesielt til maskinell produksjon. Men det er store kvalitetforskjeller, akkurat som med vår Furu. Den kan være så myk at du kan sette merke i den med tommelen, eller ganske hard og klangfull.

Det viktigste når man skal lage en kropp er å finne et passende emne. Altså store nok biter til at man kan lime sammen to, eller klare seg med en enkelt bit. Treverket må være godt tørket og ikke være for dødt eller alt for "levende". Hvis man finner noen emner, eventuelt limer sammen noen for så å gjøre en "kakke-test" sier det ganske mye ofte. Hvordan er materialets egenlyd når man utsetter det for et støt? Avgir det ingen lyd, eller i beste fall et "thump" er det kanskje for dødt. Avgir det en skarp skingrende smell er det kanskje litt for lystklingende/skingrende. Noe midt i mellom? Da tror jeg man nærmer seg noe. Jeg ville laget noen emner, grovhøvlet/limt de og tatt en avgjørelse ut fra det. Vekt vil også spille inn her selvsagt.

Et annet godt råd er å lage emnene for lange i første omgang, samt å starte med å frese inn halslommen. Det er denne som kommer til å styre alle andre utfresninger, samt forming av kroppen. En første referanse om man vil. Går det skitt på første forsøk, har man en ny sjanse hvis emnet er langt nok.

Vel, uten å være noen ekspert på området er det min 2c i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Litt avhengig av hva slags finish man vil ha, selvsagt, men dersom man vil ha en trefinish, så kan man også vurdere å laminere to ulike treslag oppå hverandre. Slik kan man lage det nederste av et meget stivt og sterkt treslag, mens det øverste velges ut fra ønsket overflatefinish. Dersom det øverste laget er tykt nok kan man også forme gitaren både på oversiden og undersiden, uten at det blir vanskelig med en vakker trefinish på overflaten. Klassiske Gibson-gitarer bruker jo finér i overflaten, men da er det begrenset hvor mye ergonomisk formgivning som er mulig.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.