Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Elektrisk gitarlyd


labeldd

Anbefalte innlegg

Jeg spiller for det meste på akustisk gitar, men tenker nå på å kjøpe meg en skikkelig el-gitar.

På akustisk er det mange forskjellige ting som spiller inn på lyden, og det er relativt lett å høre forskjell.

Jeg har en Jackson Kelly KE3, men har litt lyst til å bytte den ut i en Les Paul. Vil jeg ha noe utbytte av det rent lydmessig?

Har treverk egentlig noe som helst å si på elektriske gitarer eller er det kun mikkene? Og er det egentlig hørbart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller for det meste på akustisk gitar, men tenker nå på å kjøpe meg en skikkelig el-gitar.

På akustisk er det mange forskjellige ting som spiller inn på lyden, og det er relativt lett å høre forskjell.

Jeg har en Jackson Kelly KE3, men har litt lyst til å bytte den ut i en Les Paul. Vil jeg ha noe utbytte av det rent lydmessig?

Har treverk egentlig noe som helst å si på elektriske gitarer eller er det kun mikkene? Og er det egentlig hørbart?

Slik har jeg blitt det forklart av en gammel kar som kunne alt :)

Treverket har mye å si for sustain i gitaren bl.a, varmen i tonen etc. Vibrasjonene i kroppen forplanter seg også i pickup'ene og påvirker måten de fanger opp strengene. Treverket er dermed med å påvirke hvilken tone du får ut av gitaren. Ellers er det jo rimelig selvforklarende at forskjellige pickup'er vil låte forskjelleg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å bytte gitar kommer jo helt ann på hva slags musikk du spiller og hva du foretrekker i lyd og følelse på gitaren.

Jeg har ikke prøvd den Jacksonen du har, men jeg regner med at den har relativt tynn hals og ganske agressive pickuper.

En Les Paul har jo ganske god og feit hals (kommer helt ann på hvem du spør, men jeg som er Fender mann synes det) og pickupene er jo ikke akkurat hot and heavy for å si det sånn (kommer også ann på hvem du spør, for meg er de ganske sterke fordi jeg bruker for det meste Lace Sensor Golds som er veldig svake)

Altså man kan jo egentlig si at stort sett alt spiller inn i en hvilken som helst gitar, men man burde kanskje ikke være så sinnsykt corsksniffer som Eric Johnson :lol:

Men ja, treværket spiller ganske mye inn, både det som halsen er lagd av, fingerbrettet, og kroppen. Det er hørbar forskjell på treverk ville jeg si, men for å virkelig kunne høre forksjell på treverket må du jo ha samme type gitar, men med annen type treverk.

Men ikke bare ta råd fra meg, finnes folk som er mye flinkere her på forumet! ^_^

Husk, nevn stilretning, det er altid et godt pekepunkt :)

Endret av OssyVezzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg spiller for det meste rock, men kunne tenkt meg en gitar som er litt allsidig. Før spilte jeg for det meste metal, men har blitt mindre og mindre av det. Derfor har jeg ikke så lyst til å ha Jackson gitar lenger, vil ha en som er litt mer klassisk og fin. Kelly'en har tynn hals ja, tror mikkene er litt dårlige da de har en tendens til å skurre litt på clean lyd gjennom forsterker.

Les Paul eller Telecaster/Stratocaster blir kanskje det jeg lander på. Ellers så synes jeg Dean Cadilac ser ganske stilig ut, men har aldri funnet en i butikker å prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålene dine krever egentlig et veldig langt svar, og uansett hvem som svarer, så vil ikke svaret være fasit. La meg plukke ut ett, som et lite eksempel.

"Har treverk egentlig noe som helst å si på elektriske gitarer eller er det kun mikkene?"

Ja, og nei.

Det avhenger av skrekkelig mange ting. Hva slags lyd er du ute etter? Er det den "originale" lyden fra gitaren du bruker, eller prosesserer du den kraftig?

Grovt sett kan man si at gitarpickups er mer eller mindre mikrofoniske., Jo mer mikrofonisk en pickup er, jo viktigere er de andre komponentene, da de vil få lydinformasjon fra andre deler av gitaren enn selve svigningen over pickupen fra strengen. Så blir det da en smakssak av hva man liker. For mye mikrofoni hvis man spiller higain er ikke ønskelig, da det blir feedbackproblemer. På andre lydtyper spiller det mindre rolle, og mikrofoniske pickups kan faktisk være ønskelig.

Det jeg er rimelig sikker på, for min egen del, er at mange legger mer vekt på treverk, type treverk og slikt enn det det egentlig er grunnlag for.

Det som er litt viktig for hvordan en gitar oppfattes for en gitarist, er hvor mye kroppen svinger når man spiller på den. Der er det store forskjeller, og antall trebiter, lim, lakk, type materiale og alle detaljer rundt det diskuteres så fillene fyker.

Min ringe erfaring er at det finnes dyre gitarer som har treverk med eksotiske navn, og som ser helt konge ut, som er helt døde. Lyden kan sikkert være bra, men de er ikke gode å spille på, da man ikke får noe særlig "svar" fra gitaren på hva man forsøker å presse inn i strengene.

Andre gitarer laget av billig finér kan være bedre.

Det er jo litt pussig at jo lekrere treverket er, med fargespill og dybde-effekt, jo bedre er ofte lyden det er med på å frambringe? Greit å tro slikt, men logikk er det ikke i det.

Sannheten ligger nok et sted imellom, og kanskje godt over grensen mot "dyrt treverk", da bruken av slikt som regel utløser andre ting som har innvirkning på kvaliteten. For eksempel tørketid, utplukking av skikkelig tørre trestykker, kvalitet på hardware og så videre. For det spiller utvilsomt rolle i kvaliteten på gitaren.

Men en fasit, enkel og grei, som man kan skrive opp på en liten lapp, og så gå i butikken og bruke som fasit når man skal kjøpe gitar? Nei, i mitt hode finnes ikke det. I andres hoder finnes det sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan diskutere frem og tilbake om hva som påvirker lyden i en gitar og i hvor stor grad. Det som er sikkert er at de låter forskjellig i alle fall, og det har absolutt ikke bare med pickups å gjøre i alle fall.

Prøv noen Les Paul modeller og prøve en Strat eller to og en Tele. Alle gitarer som låter forskjellig og ganske unikt. Kjøp den du liker. Bedre råd enn det kan stort sett ingen gi deg :)

Grunnen til at pickupene på gitaren din "skurrer" på clean er sikkert fordi de er ganske hot'e (høy output) Skru ned litt på volumkontrollen på gitaren, det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt riktig, som jeg også nevner i innlegget mitt. Et tips i den retningen jeg har hatt glede av, er å slå an andrestrengen på gitaren når den henger i stativet, og så kjenne på kroppen inne i buen der den ligger over kneet. Rister det, så er det "testegitar". Rister det ikke, så, vel..

Har du erfaringer å komme med som vi andre kunne dra nytte av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, spesielt siden nesten alt utstyr kan gi kulere lyd enn det han har :P

He he. Sant! :D

Treverk (i kropp, evt. topp, hals og gripebrett), byggemåte og pickuper har noe å si for hvordan en gitar låter. Det er relativt greit å høre forskjell på en Strat, Tele og Les Paul f.eks. Hvis det er "typiske" utgaver vi snakker om. Som Castor er inne på, bør man ha en bra amp for å høre og oppleve den forskjellen. Gjennom en liten, billig modeling-amp, POD e.l. vil derimot forskjellen være mye vanskeligere å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For skikkelig å stikke ut nakken her da, så vil jeg kanskje påstå at hvis det er snakk om elektriske gitarer med kropper uten hulrom, så vil pickupvalget utgjøre en vesentlig del av lyden på en gitar. Det å skifte ut pickups på en billig gitar, vil kunne øke lydkvaliteten betraktelig.

På en dyr gitar vil originalpickupene som regel være av langt høyere kvalitet, men eieren vil da kunne nærme seg ønsket "lydnirvana" ved en slik utskiftning.

*Venter på slakt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt riktig, som jeg også nevner i innlegget mitt. Et tips i den retningen jeg har hatt glede av, er å slå an andrestrengen på gitaren når den henger i stativet, og så kjenne på kroppen inne i buen der den ligger over kneet. Rister det, så er det "testegitar". Rister det ikke, så, vel..

Har du erfaringer å komme med som vi andre kunne dra nytte av?

Jeg tester i hvert fall elektriske gitarer grundig uten å koble til amp, før jeg velger en gitar.

Og hvis jeg liker ressonansen, lyden og spillefølelsen i gitaren, så tester jeg den videre med amp.

Jeg tror vel at dette har mest å si for gitarer med passive pickups,

som blir brukt med amper som ikke har for mye gain.

Aktive pickups, eller pickups med kraftig output, sammen med high gain amper,

tror jeg gjør at treverk og ressonans har mindre å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips i den retningen jeg har hatt glede av, er å slå an andrestrengen på gitaren når den henger i stativet, og så kjenne på kroppen inne i buen der den ligger over kneet. Rister det, så er det "testegitar". Rister det ikke, så, vel..

Gjelder dette bare for standard tuning eller? En gitar resonerer jo ikke kliss likt på alle toner, så innbiller meg at det vil gi annet resultat hvis man f.eks. har stemt ned en halvtone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål. Tror ikke det er noe "magisk" med tonen h i så henseende. Har lest tipset på siden til en eller annen "gitarguru", og fant ut at jeg skulle prøve, siden jeg trodde det ren fantasi, og har testet ved et par anledninger. Kjenner man vibrasjoner på gitaren der den henger, så er det en gitar som "svarer". Er den "død", så får du mindre tilbakemelding..

Har ikke noe godt svar ellers, men for meg har det faktisk noe for seg. Nå er det jo som regel andre grunner enn det der som gjør at man tar ned en gitar og prøver enn det trikset der, men det kan kanskje få en til å prøve gitarer man ellers ikke ville ha plukket ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.