Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe brukt Marshall JCM 800


Paul W

Anbefalte innlegg

Har lyst på en JCM 800 og har etter hvert begynt å snuse på hva den koster. Fant en på finn.no:

Marshall JCM 800 på Finn

lurer på om det er en representativ pris eller om den henger litt høyt, for jeg fant nemlig denne i UKMarshall JCM 800 på eBay

Og man kan jo trygt si at det er en viss prisforskjell. Er det noen som har peil på hvor smertegrensa bør gå på en slik amp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på en modell 2210, og en modell 1986,

selv om begge ble gitt ut i JCM800 serien.

2210, 2205, og comboversonene av de samme ampene, er de eneste nye modellene som ble utviklet i JCM800 serien.

De hadde mastervolum, to kanaler, effektsløyfe, diode klipping, og mer vreng enn noen tidligere Marshall da de ble lansert i 1983.

1986 er en av de eldste modellene Marshall har, og er å finne allerede i Marshalls første katalog i JTM45 verson.

Veldig bra amper på gitar, men vrenger først på høyt volum.

2210 ampen på Finn ligger i alt for høyt prisleie.

Mest prisgunstig, hvis du vil ha en JCM800 forsterker, er det å kjøpe en combo.

Comboen med 50w versonen av 2210, har vært solgt for 1/3 av det han skal ha på Finn.

Men først må du kanskje finne ut hva slags JCM800 du vil ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge disse er 2210 i følge typeskiltet, den i England er oppgitt som en 1985 modell av selger, men det er kanskje '86 da :)

Stemmer det at 2210 er 100w og 2205 er 50w ? I så fall kan jeg tenke meg at det er 2205 jeg er på jakt etter, den vil nok brukes hovedsaklig i øvingslokale og på club, så 50w holder _rikelig_. Skal ha head, ikke combo, evt head m/cab. Er på jakt etter den klassiske marshall crunch'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den andre på finn er en modell 1986 50w Bass. Det var den jeg refererte til.

Stemmer at begge ampene du refererer til er modell 2210.

Det spørs også hva du mener med klassisk Marshall crunch?

Da tenker jeg på de gamle non mastervolum ampene til Marshall,

men du kan jo legge noe annet i det enn meg.

Noen er veldig glade i modellene 2205 og 2210,

mens andre ikke vil ha dem fordi de ikke har 100% rørforvrengning,

men bruker diodeklipping i preampen.

De to kanalene på ampen kan heller ikke sammenliknes med moderne tokanals amper.

Kanalene fungerer heller som mer og mindre forvrengning.

Reverben er også like dårlig som på alle andre Marshaller med reverb.

Mange brukere av disse ampene ender opp med å bruke bare en av kanalene,

uten reverben, og den primitive effektloopen er heller ikke særlig god.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, kanskje jeg skal heller holde meg unna da :lol:

Var av oppfatning at JCM800 er en _fet_ amp, visste faktisk ikke at det ikke var rør hele veien. Med klassisk marshall crunch tenker jeg på en blanding av 80's nwohm trøkk og rock :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JCM800 er ikke én type Marshall amp. Det er hele serien med Marshall amper fra 1981 til 1990.

De gamle nonmaster ampene Lead 1987, Super Lead 1959, Bass 1986 og Super Bass 1992 er med i serien.

Det er også enkanals mastervolum ampene 2203 og 2204, som de fleste tenker på med JCM800,

selv om de var i salg fra '75 til '81 ('84 i Norge) som JMP amper.

De nye ampene som ble utviklet i JCM800 serien var 2205 og 2210.

Mitt tips for klassisk Marshall crunch er en gammal modell 1986 Bass,

helst fra '73 eller eldre med handwired komponenter.

Det ligger en Super Bass på Finn fra '70, som også er et godt kjøp for klassisk Marshall crunch.

Men da vil du trenge en attenuator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanligvis når folk snakker om JCM800 så mener de 2203 (og 50-watteren 2204) som er de første master-volumene. de kalles bare "Master Volume".

JCM800 2210 (og 50-watteren 2205) kom i to ulike utgaver med en del endringer, og de to utgavene låter forskjellig. den på eBay er den første typen, mens den på finn er den siste. du bør derfor lytte til 2210 før du kjøper, sånn at du ikke får en overraskelse. ampene kalles "Split Channel Reverb".

bass-ampene JCM800 1992 (og 50-watteren 1986) har lite til felles med de originale JTM/JMP 1992 og 1986. den har helt forskjellig preamp og tonekontroll, og denne må absolutt prøves før et kjøp. ampen i finn-lenken til KristianF er altså veldig ulik gitarampene :)

vær forsiktig med å blande årstall og modellnummer. ampene i lenkene til nå er 2210 (ebay: v1, bygd i 1985, finn v2 fra 1987) og en 1986 bassamp fra året 1988.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Det er selvfølgelig smak og behag ute og går,

men i motsetning til forandringer som stort sett gikk ut på å spare penger,

så var vel forandringene på 2210 en utvikling av en ny modell,

og var av Marshall, og av veldig mange gitarister, regnet som en utvikling til det bedre.

Preampen ellers er jeg ikke 100% sikker på,

men jeg er ganske banker på at tonekontrollene ble forandret på Super Bassen i '79.

Det har jeg sjøl testa ut på amp.

Og det kan vel regnes som en del av preampen?

Her er en lenke:

Super Bass

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Preampen ellers er jeg ikke 100% sikker på,

men jeg er ganske banker på at tonekontrollene ble forandret på Super Bassen i '79.

Det har jeg sjøl testa ut på amp.

Og det kan vel regnes som en del av preampen?

Her er en lenke:

Super Bass

se der ja. den har jeg ikke sett før.

den har en modifisert James/Baxandall tonestack med Mid-kontroll som de koblet opp point-to-point på potmeterene, og så har de tatt bort katodefølgeren.

i JCM800 1986 var katodefølgeren tilbake, og de brukte en standard James/Baxandall med Bass/Treble. i tillegg satte de inn en Mid og Mid-sweep-kontroll etter første gaintrinn, samt en Slope-kontroll før fasesplitteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.