Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Særemne i musikkhistorie


Dag91

Anbefalte innlegg

Kanskje litt urelevant til gitar, men veit det er mange skilla folk innenfor musikk her og jeg be om litt hjelp til mitt særemne.

Jeg skal skrive et særemne med problemstilling "Hvordan har teknologiens progresjon påvirket musikkens utvikling fra 1940 fram til i dag" jeg skal spesielt fokusere på populærmusikken, og jeg kommer til å trekke inn åssen utviklingen har påvirket innspillingsmuligheter og kvaliteten på produktet, i tillegg til hvordan instrumentene har utviklet seg. Jeg lurer på om noen veit om bøker/nettsider/dokumenter som utdyper dette?

I tillegg vil jeg spørre om noen kan anbefale meg artister som har blitt påvirket av teknologiens utvikling.

Takker enormt på forhånd og håper virkelig noen kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta utgangspunkt i noe så kjent som The Beatles, fra deres første innspilling krysset over til et moderne pop/rock orkester som f.eks U2, bare for å nevne noe? Den oppgaven skulle jeg fint snekret sammen uten et eneste oppslag tror jeg. Om jeg hadde stått er vel en annen sak :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg kan slutte meg til anbefalingen av WOW. Når jeg gikk på NISS så hadde vi denne på pensum. Foreleseren vår var Yngve Blokkhus (den andre forfatteren av boka). Ettersom du spør på et gitarforum så er det vel på sin plass og anbefale noe gitarrelatert... Hva med å skrive om utviklingen av gitarteknologien. Teknologies utvikling fra eks. Chuck Berry til Jimmy Hendrix og til slutt noe hightech ala The Edge, Steve Vai eller noen andre effektmakere. Her kan du også trekke inn utviklingen fra 2 spor via 24 spors bånd til protools DAW. Rør - transistor - DSP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Interessangt særemne!

Jeg ville sett litt på:

- Lester Paulfos (staver jeg rett?). Karen som "designa" Les Paul-gitaren kom også med mange nyvinninger ang. innspillingsutstyr ol.

- The Beatles & Pink Floyd: Hvordan de utnyttet og eksprimenterte med de metodene som fantes for inspilling på sent 60-tall og utover 70-tallet.

- Og selvfølgelig da CD-platen kom og hvordan nye artister benyttet seg av det avspillingsmediet (Michael Jackson og Madonna er gode eksempler her).

- Til sist ville jeg kanskje sett litt på overgangen fra analogt til digitalt.

Kanskje dette hjelper, ei vet jeg. Lykke til.

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herlig med så heftig respons!! =)

Jeg burde forklart at problemstillingen min ble godkjent av læreren mot at jeg "formet" den

Hva er fokuset i boka dere nevner? Er f. eks teknologiens utvikling satt i sammenheng med artister?

ekstra takk skal til deg McMoen, jeg har bestemt for problemstillingen min etter det du skrev, jeg endte opp med; ”Hvordan har elgitarens teknologi utviklet seg siden dens opprinnelse, fokusert på forskjellig funksjonalitet og lyduttrykk belyst gjennom artistene Chuck Berry, Jimi Hendrix, Allan Holdsworth og Steve Vai.”

jeg trenger litt hjelp med hvilke artister jeg skal fokusere på. Artisten bør ha en utvikling i sitt lydbilde og gjerne høre til en annen sjanger enn de nevnt ovenfor. Noen ideer?

Når du sier at jeg kan trekke inn 2 spor til 24 spors lydbånd til Protools DAW, hva mener du egentlig? Hvordan har dette sammenheng med gitarteknologi?

TAKK alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du fikk noe ut av mine tips:)

Hovedfokuset til WOW er vel egentlig samspillet mellom kultur, teknologi, forholdet mellom hvit og svart musikk i USA og fremveksten av en ungdomskultur og en poulærmusikkgenre. Den tar for seg sentrale enkeltartister og de store linjene. Jeg vil si at den gir en ganske bred historisk innføring fra den spede begynnelsen frem til dagens pop og rock genrer.

Det jeg tenkte på med utviklingen av opptakmediet er hvordan man gikk fra å plassere en mikrofon i et rom der hele bandet gjorde en fremføring av en låt, til at man kunne jobbe med pålegg av enkeltinstrumenter. I dag kan jo en mann (/dame) spille alle instrumentene på en stor produksjon ved å bygge på lag for lag på en enkel laptop. Det er ganske normalt at en gitarist legger en masse gitarspor på samme låta i dagens musikkproduksjoner. Dette var ikke mulig på 50-tallet. Det at man i dag ofte sitter med hundrevis av gitartakes på en låt som man klipper sammen til et perfekt spor har vel både sine positive og negative sider, men uansett så har dette endret måten man tenker musikkproduksjon på. Det er ikke så enkelt å utdype alt dette med noen få setninger her, men jeg håper du ser hvordan jeg tenker. Det er et stort fag å sette seg inn i så det viktigste er vel å velge det du mener er mest relevant. En annen bok som kan være verdt å ta en titt på er "Behind the glass" av Howard Massey. Her intervjuer han mange av de største musikkprodusentene i verden om hvordan de tenker rundt produksjonsteknikk mm.

Lykke til med skrivingen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for utfyllende svar! Jeg har bestemt meg for å fokuserere på gitarteknologien, mest i forhold til åssen selve gitaren med amp og effekter har utviklet seg, også hvorfor dette har utviklet seg. Derfor kommer jeg ikke til å fokusere så mye på innspillingsteknikk, men jeg kommer til å nevne noe(siden det er såpass relevant til temaet.

takker igjen! lurer på om noen har et forslag til en revolusjonærende gitarist for gitarens/gitarsoundets utvikling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har nå funnet mye og skrevet mye om elgitarens utvikling.

Problemet mitt nå er at jeg skal skrive om den teknologiske utviklingen av effektpedaler, trekke inn artister, og i tilegg si noe om gitarforsterkere.

Er det noen som kan anbefale meg en artikkel/info om gitareffektens historie, i tilegg til amper?

skal levere om 7 timer så begynner å få til panikk her jeg sitter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://en.wikipedia.org/wiki/Effects_unit - God wikipediaartikkel om effektpedaler.

Ang effektpedaler ville jeg sett litt på Jimi Hendrix som åpnet mange dører. Fikk han det ikke ut at en streit amp, fant han en effekt. David Gilmour var også en som tidlig brukte pedaler.

Ang amper kan du se på de første til Fender og Marshall. Utviklingen på 70-tallet var transistoramper, på sent 80- og tidlig 90-tall var det rack og denslags som gjaldt. Men idag har det gått tilbake igjen til røramper, gjerne lavwatts. Tror Axe-FX også kan være relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang amper kan du se på de første til Fender og Marshall. Utviklingen på 70-tallet var transistoramper, på sent 80- og tidlig 90-tall var det rack og denslags som gjaldt. Men idag har det gått tilbake igjen til røramper, gjerne lavwatts. Tror Axe-FX også kan være relevant.

+ Ampsimuleringer(Line 6, Johnson, Digitech, Zoom, Boss, Axe-fx) på 90- og 00-tallet.

Gitarister:

50-tallet:

Chuck Berry og kanskje Les Paul?

60-tallet:

Jimi Hendrix

70-tallet:

David Gilmour

Robert Fripp

Brian May

80-tallet:

Dårlig på denne perioden her.

Vai, Satch og resten av faenskapet kanskje?

Edge?

90-tallet:

Tom Morello

KoRn-gutta kanskje? Hadde rimelig heftige brett.

Mike Einziger

Radiohead-gutta

00-tallet:

Omar Rodriguez

Matt Bellamy

Meshuggah?

Om du har tid se gjerne filmen "FUZZ", som handler om effektpedaler. Intervjuer med mange artige typer.

Kan streames på nett. Husker dog ikke helt hvor.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.