Web Analytics
Jump to content

Lydkort til Mac. Pro Tools eller Logic, etc noe annet?

Sorg
 Share

Recommended Posts

Har skjønt at det er Logic og Pro Tools som gjelder til Mac (?). Mange der ute bruker vel gjerne crackede versjoner, men jeg har forstått det slik at dette er vanskelig å finne til Mac. Kjøper en programmet så får en vel også gratis oppdateringer, osv. Noen som har tips på hva jeg evn bør kjøpe og hvor?

Er preproduksjoner det er snakk om i første omgang hvertfall. I tillegg skal det brukes live til å spille av diverse playback.

Det er jo ProTools som er industristandarden innen lydproduksjon. Denne er smidig å jobbe med, men har den ulempen at man må ha egen hardware (lydkort) for å kunne bruke den. Logic kjenner jeg lite til, så denne kan jeg ikke kommentere annet enn at det virker på meg som det blir færre og færre som bruker dette.

Men du bør også sjekke ut Cubase. Cubase har med årene blitt utrolig bra, og er fullt på høyde med ProTools (i mange tilfeller kanskje bedre). Denne kjører på det lydkortet du til enhver tid måtte ha. Cubase kommer i flere versjoner avhengig av hvor kraftig verktøy du trenger. Cubase Studio 5 har det aller meste av hva du trenger til et hjemmestudio, mens Cubase 5 er fullversjon for et proffesjonelt studio.

Det hele avhenger jo også av hvor mye penger du vil bruke. De fleste produsenter har "billigversjoner" av programvaren sin - ProTools LE, Cubase LE, Logic Express, etc. Der må du først vite hva du trenger. Ofte kan man klare seg med disse begrensede versjonene.

Det er kanskje ikke så dumt å se etter lydkort som inkluderer Cubase LE (eller SE, eller hvadetnåhet), der koster ikke oppgradering til fullversjon så jævlig mye.

Logic kjenner jeg lite til, så denne kan jeg ikke kommentere annet enn at det virker på meg som det blir færre og færre som bruker dette.

Jeg sitter med motsatt inntrykk. Jeg observerer at flere og flere tar i bruk Logic, noe som jeg godt kan forstå da det er svært konkurransedyktig på pris, har blitt veldig mye mer brukervennlig i det siste (f.o.m versjon 8), og også inkluderer masse moduler og tilleggsfunksjoner som man tidligere måtte kjøpe utenom.

Selv bruker jeg Logic Studio 9, som jeg sterkt vil anbefale. Det funker veldig bra til livebruk også, ved hjelp av "Mainstage"-programmet som er inkludert. Mastring gjør du med "Waveburner" som også er med. Trenger du ikke disse ekstraprogrammene, vil Logic Express gjøre susen. Det koster rundt 1.500,- i motsetning til Logic Studio som koster rundt 4.000,-

Logic er supert det

Jeg får det ikke til, men det er nok fordi jeg er for fastlåst i cubase-workflowen. Gidder ikke bruke evigheter på å jobbe meg opp til samme effektive workflow i et nytt program, men om jeg hadde begynt i dag ville jeg absolutt vurdert det

MEN, helt seriøst, http://www.cockos.com/reaper/

Reaper er den DAW-en som utvikler seg raskest, har best community og som tar brukerene sine seriøst.

Den nåværende versjonen ser genial ut og jeg har ingen tvil om at det ikke kommer til å ta mange år før programmet er langt forbi cubase, pro tools, logic, sonar osv i funksjonalitet og stabilitet

Cubase, som jeg bruker, er buggete og til tider ustabilt. Support er helt forferdelig og oppdateringer kommer kun få ganger i året.

Det samme kan sies om de fleste andre daws. Brukerene tas ikke seriøst og bugs tar evigheter å få fikset.

Hadde jeg ikke vært så jævla god i cubase hadde jeg byttet på dagen. pokker.