Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dynamic Range Day


The Euphor

Anbefalte innlegg

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 11 months later...

Jeg er enig i at å komprimere all musikk i så stor grad som det blir gjordt i dag er idioti, men det er jo når alt kommer til alt kunst, der det fins utallige preferanser, og ingen fasit. Så å sitte med hobbyteknikerhatten sin på et internettforum og legge ut om hvor forkastelig komprimering er, er egentlig bak mål. Jeg regner med at de som tar valget om å komprimere har en agenda ved å gjør det, og det må da være greit?

Når det kommer til komprimering ved remastring er jeg helt enig i at det er utrolig dumt.

Endret av Mr. Grieves
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at å komprimere all musikk i så stor grad som det blir gjordt i dag er idioti, men det er jo strengt tatt kunst, så å sitte med hobbyteknikerhatten sin på et internettforum og legge ut om hvor forkastelig det er er egentlig bak mål. Jeg regner med at de som tar valget om å komprimere har en agenda ved å gjør det, og det må da være greit?

Når det kommer til komprimering ved remastring er jeg helt enig i at det er utrolig dumt.

Jeg har inntrykk av at det ofte er det som er remastringa i mange tilfeller.

Ellers synes jeg som regel at en remiks av et klassisk album kan være vel så interessant som en "remaster" jmf. en del Purple album osv der de har brukt tid på å mikse låtene på nytt for så å gi ut det ved siden av en remastret versjon av original-miksen. Men tid er jo som kjent penger, så....

Ellers har jeg sett mange tilfeller av det Castor viser her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at å komprimere all musikk i så stor grad som det blir gjordt i dag er idioti, men det er jo når alt kommer til alt kunst, der det fins utallige preferanser, og ingen fasit. Så å sitte med hobbyteknikerhatten sin på et internettforum og legge ut om hvor forkastelig komprimering er, er egentlig bak mål. Jeg regner med at de som tar valget om å komprimere har en agenda ved å gjør det, og det må da være greit?

Når det kommer til komprimering ved remastring er jeg helt enig i at det er utrolig dumt.

Hobbyhatt eller ikke, denne tråden handler vel helst om bruk at teknikker for å få musikken til å framstå med så høyt volum som mulig, som regel på bekostning av lydkvalitet ellers.

Strengt tatt er det vel ingen som har sagt noe om at det er feil å bruke kompressorer/limitere i andre sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at å komprimere all musikk i så stor grad som det blir gjordt i dag er idioti, men det er jo når alt kommer til alt kunst, der det fins utallige preferanser, og ingen fasit. Så å sitte med hobbyteknikerhatten sin på et internettforum og legge ut om hvor forkastelig komprimering er, er egentlig bak mål. Jeg regner med at de som tar valget om å komprimere har en agenda ved å gjør det, og det må da være greit?

Når det kommer til komprimering ved remastring er jeg helt enig i at det er utrolig dumt.

I all verden da! Plasserer du ikke deg selv etter eget utsagn i den grønne gruppen, med de røde uttalelsene?

I tilleg til den observasjonen så misliker jeg sterkt antydninger om at man ikke bør diskutere visse ting, eller at det å gjøre det er bak mål :angry:

Jeg skal fraholde meg fra å komme med videre uttalelser om hobbygitaristhatter, hobbykritikerhatter, hobbyignoranthatter og andre hatter.

Det vi diskuterer her er forøvrig den typen kompresjon som er grunnlaget for "The Loudness War". Dette har lite å gjøre med den "kunstneriske bruken" av kompresjon. Agendaen for The Loudness War, er at all musikk skal overdøve og slå ihjel all annen musikk for å ta "kundenes" oppmerksomhet, uten noe som helst hensyn til musikken selv.

DJ

--

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre blitt slik at dette er en krig man ikke kan vinne, men "alle" deltar. Dynamikkastreringen av musikkutgivelser er nå blitt så vanlig at selv artistene ikke lenger vet sitt eget beste. Å lytte til flat, dynamikkastrert musikk er slitsomt. Man blir fortere lei av musikken man lytter til når alt har samme, flate lydnivå. Jeg vil tro at antallet ekte musikkentusiaster er fallende. Det er ikke bare piratkopiering og fildeling som gjør at musikkomsetningen faller. Jeg tror det like mye handler om at musikken er dårligere enn før (!) ;-) Ikke at musikerne er teknisk dårligere eller dårligere komposisjoner, men fordi musikkutgivelsene er dynamisk flate, alle sammen. (Det er hederlige unntak i utgivelser av jazz og klassisk musikk, og noen få andre steder, men i popverdenen er Loudness War i ferd med å gjøre alle til tapere).

Jeg tror at "kunstnerisk komprimering" er et underbevisst svar på dette. Når målet er å lage en dynamisk sett flat innspilling, så vil den jo låte bedre enn musikk som er laget for å være dynamisk. Man kan ikke forflate noe som allerede er paddeflatt, så derfor har kunstnerisk forflatning bedre sjanse til å låte bra i ferdig utgivelse enn andre, mer dynamiske innspillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på reklame på tv feks. Lyden er komprimert maks slik at man er nødt for å dempe volum på tven uten å få hørselskade når reklamen kicker inn. Eneste måten å fikse det på er å ha en kompressor og limiter etter lydsignalet fra tven slik at all lyd blir flat og kjedelig. I USA lages det vistnok en lov som skal forby slik volumbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes jo andre måter å lage dynamikk på enn med volum

Ofte greit å ha godt limitert musikk når man skal spille det i bråkete omgivelser, f.eks kafeer og biler

Dynamikkompresjon er innbygget i alle hjemmekinoreceivere, slik at man kan velge om man vil bruke det, det er en vanlig funksjon å ha for radiostasjoner som sender musikk.

Men etter at Loudness War ble en realitet har vel ikke radiostasjonene hatt særlig behov for å bruke sin dynamikkompresjon lenger...

Jeg mener at dynamikkomprimering av musikk burde være en del av avspillingsutstyrets funksjonalitet. Har man så store utfordringer enten med utstyret eller med støyende omgivelser at man ikke kan gjengi full dynamikk, så er det enkelt å begrense dette I AVSPILLINGSUTSTYRET.

Volum har ikke noe med dynamikk å gjøre, men dynamikken kastreres i moderne musikkproduksjon for at den skal kunne skrus til max volum på elendig avspillingsutstyr som ikke har headroom til skikkelig dynamikk.

Men å drepe dynamikken på musikkutgivelsen slik at man aldri vil kunne oppleve den, selv på skikkelig utstyr, det er et stort problem, både for musikkelskere og for artister. Sistnevnte på sikt, fordi lydmessig dårlige utgivelser fjerner entusiasmen for musikken for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på reklame på tv feks. Lyden er komprimert maks slik at man er nødt for å dempe volum på tven uten å få hørselskade når reklamen kicker inn. Eneste måten å fikse det på er å ha en kompressor og limiter etter lydsignalet fra tven slik at all lyd blir flat og kjedelig. I USA lages det vistnok en lov som skal forby slik volumbruk.

Dette gjelder ikke minst spotify-reklame. Herregud. Sitter og hører på musikk ganske høyt, så kicker den reklamen inn ENDA høyere og får meg nærmest til å dette av stolen.

Argh. Sier gjerne ja takk til en lignende lov her til lands også :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.