Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny gitar ?


Rockemannen

Anbefalte innlegg

Eg skal til Haugesund i dag så eg får ta og prøve eit par gitarar... Men den gitaren eg speler på heima nå er ein BC.rich warlock , med ein hals som er bedre enn originalen. Men ein strat hadde vel vore mykje bedre til Iron Maiden?

Med cuben din kan du så vidt høre at det er en BC Rich :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer: Hvorfor er en Ibanez raskere i halsen? Jeg synes ikke det. Personlige preferanser skal man være forsiktig med å uttale som en vedtatt sannhet.

Til trådstarter: Ta deg en tur og prøv gitarer i den aktuelle prisklassen din, så finner du den du liker best.

Ja, du har vel rett i det. Til trådstarter; Personlig syns jeg de glir mye raskere enn de gjør på andre gitarer.

Tynnere mener du. Bredden er nok mye den samme, eller faktisk ørlitegrann bredere på mange Ibanez'er

Tynnere hals var det jeg mente. EDIT asap=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har vel rett i det. Til trådstarter; Personlig syns jeg de glir mye raskere enn de gjør på andre gitarer.

Den er grei, men synes likevel det er greit å begrunne sine synspunkter. Hva er forskjellen som gjør at du foretrekker det ene framfor det andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ideelle ville nok som nevnt vært en brukt Fender Mexico med HSS. Av det jeg har sett live så spiller Murray og Gers stort sett med Stratocastere med Seymour Duncan HotRails, mens Adrian Smith bruker mye HSS-strat (altså ikke HotRails men fullsize av noe slag). Sistnevnte bruker jo også til stadighet andre gitarer, f.eks Jackson Dinky(?), Gibson LP, SG og Explorer.

Om du skal ha ny gitar ville jeg nok kanskje vurdert en Ibanez i riktig prisklasse. Kvaliteten på selve gitaren er nok kurant i massevis på Squieren, men det jeg har hørt av stock-pickups på Squier har ikke akkurat vært noe å skryte av, og her mener jeg at f.eks Ibanez trekker et lengre strå.

Men det jeg lurer på. BC Rich'en. Hvorfor er ikke den bra nok til Maiden? Hva er det med en HSS-strat som ville vært så mye bedre? Vil du ha ny gitar fordi den gamle ikke er bra nok, eller fordi noen har sagt at du må ha "lik" gitar som Maiden for å spille Maiden? Ikke noe galt i å ville ha ny gitar, for all del, men når man ønsker seg nye gitarer pleier man jo ofte å ønske seg noe som er bedre enn hva man allerede har, og ikke noe som er jevngodt/dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikk etter en brukt Fender Standard Strat med HSS pickup konfig. De finner du fra ca 3000,- brukt. Og det er langt bedre gitarer enn Squieren du kikker på.

Hvis du vil handle nytt og vil ha en Stratocaster kan en Squier Classic Vibe også være et greit alternativ. Hvis du synes pickupene er for kjedelige og du kan bruke en loddebolt, kan du bytte en eller to med en "humbucker i singelcoil format". Slikt får du for noen hundrelapper på e-bay e.l.

Hvis du liker Ibanez og lignende gitarer er både LTD, Jackson og Ibanez som oftest helt ok gitarer. Prøv å unngå floyd-rose eller andre avanserte tremolo system hvis dette ikke er noe du absolutt vil ha, da de uansett ikke er noe bra på så billige gitarer, og mest medfører plunder. Ibanez har en ok modell som heter SA-260 som er en grei gitar, hvis du vil ha en litt mer moderne gitar med tynn hals.

Men som alltid - prøv gitarene før du kjøper! Og prøv det eksemplaret du eventuelt kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje tenkt og kjøpa den dere stratten lengre... Når eg var i haugesund så såg ein Ltd EX401 på tilbud fra 10000 til 5000, og den har eg sinnsjuk lyst på. Problemet med den gamle BC Richen er at den er blitt ganske gammal. har repparert den 1 gang. Og må snart reapperene den for andre gang. Første gang var det noko med halsen, så leverte eg den inn til ein mann her eg bur som lager custom gitarer. Han kjøpte ein betre hals enn den eg hadde, og den halsen er eg veldig fornøyd med. Denne gangen er det noko med gjengene der eg henger reimo fast i, den er ødelakt så eg trenger ein større skrue og noko sånt tull. Viss eg hadde fiksa det så trur eg kunne solgt den viss vill då, for 2500. og då hadde hat råd til LTD EX401 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje tenkt og kjøpa den dere stratten lengre... Når eg var i haugesund så såg ein Ltd EX401 på tilbud fra 10000 til 5000, og den har eg sinnsjuk lyst på. Problemet med den gamle BC Richen er at den er blitt ganske gammal. har repparert den 1 gang. Og må snart reapperene den for andre gang. Første gang var det noko med halsen, så leverte eg den inn til ein mann her eg bur som lager custom gitarer. Han kjøpte ein betre hals enn den eg hadde, og den halsen er eg veldig fornøyd med. Denne gangen er det noko med gjengene der eg henger reimo fast i, den er ødelakt så eg trenger ein større skrue og noko sånt tull. Viss eg hadde fiksa det så trur eg kunne solgt den viss vill då, for 2500. og då hadde hat råd til LTD EX401 :D

Fyll skruehullet med tannpirkere/fyrstikker dyppet i litt trelim. Etter limet har tørket, har du nytt treverk å skru i. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.