Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rockheim har fått Saunters-gitar (Strat)


Rockheim

Anbefalte innlegg

Squier Bullet... Ikke et vondt ord om de varme tanker som ligger bak donasjonen, men den hadde nok havnet i kjelleren hvis jeg hadde vært konservator. En usignert gitar som faktisk ble brukt av Shadows (eller til og med Saunters) på 60-tallet hadde vært langt mer interessant. Hvem vet, kanskje Torstein også har en gammal sliten Fender fra 60-tallet stående som kunne passet på museet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squier Bullet... Ikke et vondt ord om de varme tanker som ligger bak donasjonen, men den hadde nok havnet i kjelleren hvis jeg hadde vært konservator. En usignert gitar som faktisk ble brukt av Shadows (eller til og med Saunters) på 60-tallet hadde vært langt mer interessant. Hvem vet, kanskje Torstein også har en gammal sliten Fender fra 60-tallet stående som kunne passet på museet?

Torstein har nok mange gitarer, både som er i bruk og som ligger "på lager". Men det var denne gitaren han ville donere til oss, fordi den har en spesiell plass i hans personlige historie. Det er vi veldig takknemlige for, så klart!

Vi har også mottat en mengde andre instrumenter, blant annet av typen som har vært til stede og i bruk når historien har blitt forma - og vi kommer til å ta for oss alle instrumentene våre mer systematisk når den tid kommer (blant annet med god og omfattende bildedokumentasjon). Foreløpig er det så mye å henge fingrene i før åping, at vi nøyer oss med å rapportere om nye ankomster. :)

Uansett: Takk for konstruktive innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var denne gitaren han ville donere til oss, fordi den har en spesiell plass i hans personlige historie.

Som sagt snillt gjort, men hadde jeg forvilla meg inn på et 'rocke-museum', så hadde jeg nok

sett etter andre ting enn gjenstander fra herr Fredriksens personlige historie.

Og hadde jeg fått ferten av en signert Shadows-Stratocaster, så hadde jeg blitt direkte sur

hvis det hadde vært en Squire Bullet. Jeg hadde forventa 'the real thing', noe dette overhodet ikke er.

Signaturene kunne like gjerne vært skrevet på en serviett.

Sorreee,.......men dette blir 'Cheepnis' som Zappa formulerte det.

Endret av Stanley Steam The Stucco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt snillt gjort, men hadde jeg forvilla meg inn på et 'rocke-museum', så hadde jeg nok

sett etter andre ting enn gjenstander fra herr Fredriksens personlige historie.

Og hadde jeg fått ferten av en signert Shadows-Stratocaster, så hadde jeg blitt direkte sur

hvis det hadde vært en Squire Bullet. Jeg hadde forventa 'the real thing', noe dette overhodet ikke er.

Signaturene kunne like gjerne vært skrevet på en serviett.

Sorreee,.......men dette blir 'Cheepnis' som Zappa formulerte det.

Det faller deg ikke inn at gesten var symbolsk og ikke for å gi Rockheim en gedigen økonomisk opptur ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det faller deg ikke inn at gesten var symbolsk og ikke for å gi Rockheim en gedigen økonomisk opptur ?

Jo, det har falt meg inn, men strengt talt så skulle jeg ønske et museum som ikke innholdt kun 'symbolske'

utstillinger. Et museum med krav til troverdighet mør være særdeles kritiske til hva de stiller ut.

Det holder liksom ikke med solbriller som Åge Aleksandersen har hatt på seg.

Smithsonian hadde neppe stillt ut en billig Kawai med Claptons signatur i rockeavdelingen sin, if you read me.

Som jeg har nevnt ved to anledninger her synes jeg at gaven er prisverdig fra giver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette dreier seg ikke bare om The Shadows, men om et lokalt "tribute" band. Et band som neppe ble musikk-millionærer og som dermed av naturlige årsaker ikke velger å donere bort "vintage gitarer" av høy karat. Rockheim dreier seg jo om norsk musikkhistorie ikke om engelske eller amerikanske helter. I Norge ble det nok spilt adskillig shadows inspirert musikk på strat kopier i de aktuelle årene..

De fleste norske musikere blir ikke så fryktelig rike når alt kommer til alt, så jeg tror ikke man skal forvente seg så mange Bentley'er og vintage instrumenter i Rockheim samlingen. Norsk populærmusikkhistorie dreier seg mer om veikroer, samfunnshus og samvirkelag enn hotel suiter og champagne. Sånn er det nå bare.

P.S Steam - du kan jo vurdere å donere en av dine gitarer? Du er jo en del av den norske musikkhistorien selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette dreier seg ikke bare om The Shadows, men om et lokalt "tribute" band. Et band som neppe ble musikk-millionærer og som dermed av naturlige årsaker ikke velger å donere bort "vintage gitarer" av høy karat. Rockheim dreier seg jo om norsk musikkhistorie ikke om engelske eller amerikanske helter. I Norge ble det nok spilt adskillig shadows inspirert musikk på strat kopier i de aktuelle årene..

De fleste norske musikere blir ikke så fryktelig rike når alt kommer til alt, så jeg tror ikke man skal forvente seg så mange Bentley'er og vintage instrumenter i Rockheim samlingen. Norsk populærmusikkhistorie dreier seg mer om veikroer, samfunnshus og samvirkelag enn hotel suiter og champagne. Sånn er det nå bare.

P.S Steam - du kan jo vurdere å donere en av dine gitarer? Du er jo en del av den norske musikkhistorien selv.

Nups, den dagen Rockheim ville vurdere en av mine gitarer, skulle jeg personlig kjøpt ei tønne med pyromanveske som de kunne bruke på kåken sin.

Har en noenlunde forståelse for at man bruker B-gjenstander for det det er verdt, men.......

Poenget mitt er at det er ikke på den måten man trekker folk. Shadows signaturer på en særs billig gitar, får liksom ikke meg til å legge ferien i den retning.

Og,.... er dette ufint å diskutere ?

(jeg kan ta feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer heller ikke til å dra til Rockheim for å se en gitar signert av the shadows, men jeg drar gjerne for å få vite litt mer om The Saunters. Jeg tror du misser pointet her.

Jeg skjønner utfra dramatikken i innlegget ditt at du ikke har mye til overs for idéen om et rockemuseum i Trondheim, greit nok. Samme for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.

Nå er det ikke nytt for oss at folk er skeptiske til ideen om et rockemuseum, eller et rockemuseum i Trondheim for den saks skyld.

Men det er jo greit å forsøke å oppklare noen ting (selv om stråmannsargumentasjonen kan tyde på at du kanskje ikke ønsker noen oppklaring, Stanley?):

Stanley skriver: "(...) skulle jeg ønske et museum som ikke innholdt kun 'symbolske'

utstillinger. Et museum med krav til troverdighet mør være særdeles kritiske til hva de stiller ut.

Det holder liksom ikke med solbriller som Åge Aleksandersen har hatt på seg."

Dette er det lett å være enig i. Dette mener naturligvis vi også. Som sagt lenger opp, så skriver litt om det vi får inn kontinuerlig, i tillegg til at vi allerede har mottatt mengder som ikke er omtalt. En del av disse gjenstandene er kanskje for noen trivielle, mens en del av dem er gjenstander som får voksne menn til å gråte. (Brillene til Åge har vi derimot ikke sett noe til.)

Men det er ikke nødvendigvis så relevant i det store og det hele. Ja, Rockheim har et mandat om å ta vare på den norske rock-kulturarven, inkludert stort og smått av gjenstander.

Men ikke minst er oppgaven vår å formidle den norske rockehistorien; det er dette som skal være vårt hovedfokus, og det gjenspeiles også i at vi har fått den offisielle betegnelsen "opplevelsessenter" i stedet for "museum".

Mesteparten av energien vår går med til å skape opplevelser for folk, som gjør at folk blir enda mer kjent med og glad i norsk rock.

Det siste tror vi også at vi vil lykkes med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.