Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er Kontrapunkt?


Faktor

Anbefalte innlegg

Du kan jo prøve Nils Grinde sin bok "Lærebok i kontrapunkt etter Bach-stilen" , den gir en grei og enkel innføring.. har den på biblioteket i sandefjord, så du kan jo sjekke på ditt bibliotek, evt høre om de kan bestille den.. Kontrapunkt er en "motstemme", ble brukt mye i barokken bl.a. Du har kanskje hørt Bach's Bouree i E-moll, det er et godt eksempel på kontrapunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si du har en komposisjon som går i i to stemmer. Den første stemmen starter alene med tema. Når temaet kommer inn i stemme nummer to, spiller den første stemmen videre på et kontrapunkt, en motstemme som passer til tema.

Man finner kontrapunkt mest i Fuger fra barokken, det er veldig mye enklere å forstå det hvis man har et lytteeksempel foran seg, gjerne med et partitur også. Hvis du ikke skjønte dette så bare si ifra, så skal jeg prøve å forklare det på en annen måte=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det er nok riktig som tisi1 sier her tror jeg. Hvis ikke jeg husker helt feil. Men skal innrømme at jeg først tenkte på orgelpunkt når jeg så overskriften. Men tror det er riktig at kontrapunktet er kontrasten til melodistemmen i fugen. Det kommer hele tiden inn et nytt tema, som spinner videre på det gamle, mens det gamle spiller en slags motstemme. Dette er et ledd av viderespinningsteknikken fra barokken, og forekom i fugene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstemme: En sekundær melodi som en motpol til den primære melodien. Denne vil være en lyttbar melodi i seg selv. Konstruert vannrett i notesystemet.

Kontrapunkt: Et sett noter konstruert ut fra den opprinnelige melodien etter forskjellige regler. Det finnes mange ulike varianter av kontrapunkt. Konstruert loddrett i notesystemet. Et kontrapunkt kan være en motstemme, men veldig ofte ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den generelle definisjonen av et kontrapunkt, er at det er en motstemme som passer til den første melodien. Mulig det er egne regler for dette, men fugeteknikken er uhyre komplisert, og detaljerte komposisjonstekniske regler blir litt for drøyt å gå nærmere inn på her.

En trestemmig fuge kan kort beskrives slik:

Den første stemmen spiller et tema. Så kommer temaet inn i stemme to, og den første spiller et kontrapunkt/motstemme som passer til det første temaet. Når stemme tre kommer med temaet, spiller stemme to det første kontrapunktet, mens stemme en spiller et nytt kontrapunkt. Når alle stemmene har hatt temaet en gang, er vi så heldige at vi har fått en gjennomført fugesats.

Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette høres ut som litt forenkling. Menmen, er jo ikke så lett å forklare. Det er jo bare å lese og lese og lese og analyserer og analysere og analysere, så finner du det ut til slutt.. :)

Er egentlige greit det som de andre har skrevet. Vil du vite mer, så blir det litt mer komplisert å forklare, og det ville vært lettere for deg å funnet ei bok(som foreslått) der de tar det opp fra grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, pensum på musikklinja går i alle fall ikke dypere inn på det enn hva jeg skrev over. Der kaller man bare kontrapunkt for motstemme. Det samme gjorde herr Magne Borg Moum, og da kan det ikke være så hakkandes gæærnt. (Eller hva, vegard? )

Men godt mulig det er som du sier, euph, at det er en forskjell. Men sånn i hovedsak tror jeg forklaringa som står i ekko1, funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Min tanke er at hvis det hadde vært det samme ville man ikke operert med to ulike uttrykk som er så langt fra hverandre som motstemme og kontrapunkt. Mener det skal være avanserte regler for kontrapunkt, noe det ikke er for motstemme.

Mener dette er en del av oppskriften for kontrapunkt.

1) Note for CF (Cantus Firmus - hovedmelodi) note

2) To noter for én CF note

3) Fire noter for én CF note

4) Suspensjon

5) 1-4 samtidig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tatt utganspunktet i EKKO1 boka, men når du snakker om motstemme konta kontrapunkt, kan man kanskje dra inn dualismen, dualisme er to temaer som står i kontrast til hverandre, og da kan man kalle det motstemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.