Web Analytics
Gå til innhold
Che

Forsterker & multieffektpedal

Anbefalte innlegg

Uten å gå i diskusjon om rør kontra solid state,

må det gå å si at det går fint å bruke en multieffektpedal på røramper.

Jeg brukte en GT-6 på en '63 Vox AC30 lenge, og det fungerte veldig bra.

Antakelig låt det bedre enn en Cube.

Det kan være fordeler med en multieffekt, selv om man ikke velger å bruke forsterkersimuleringene.

Jeg har nettopp kjøpt meg et G-System, som jeg bruker med vintage amper.

Det som er interessant da, er hvordan jeg kan kombinere mulighetene til G-System,

med den originale vintagelyden i ampene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken musikk spiller du? Skal man anbefale deg en ny forsterker, så er det greit å vite hva du spiller til daglig.

Fender-forsterkere tar pedaler ganske bra etter min erfaring. Men Tiny Terror eller AC-15/30 er heller ikke dumt. Alle er gode forsterkere, men på forskjellige vis.

En dag går du kanskje lei av effektbrett og får lys tå benytte deg av forsterkerens ekte lyd, og da er det greit å ha gjort det rette valget med forsterker.

Men som nevnt av andre lenger oppe, kjør rør vis du har penger til det. Så får du en ordenlig forsterker som burde holde lenge.

Jeg spiller en del med clean, litt The Edge-aktig, men også en del klassisk rock (Led Zeppelin, Queen osv...)og noen ganger litt mer metall, f.eks Iron Maiden... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her inne får de fleste som spør om råd ang amper, nesten utelukket beskjed om at røramper er den eneste salige. Jeg mener dette til tider er på kanten av feilinfo, da det ikke er alle som er tjent med en 50-100w røramp på gutterommet..

(Vet det finnes lav-effekt røramper, men selv mange av disse trenger litt volum for å prestere)

Så tenk gjennom hva du skal bruke ampen til, og reis rundt til div butikker å prøv så mye utstyr du bare kan...

Jeg er enig i det du sier og vi skriver vel omtrent akkurat det i vår artikkel om forsterkere. Spesielt for nybegynnere er en modeling-amp ofte et godt valg, fordi de gir et godt utvalg av lydvariasjon til en billig penge og på et mer stue vennlig volum. Men når folk etterspør f.eks "SRV lyden", har bestemt seg for et "lydideal", eller lurer på hvilken pedal de skal kjøpe seg til en liten modeling-amp er veien kort til å anbefale en rør-amp. Sånn er det nå bare.

Uten at jeg er noen gitarist å snakke om, så bruker jeg selv en modeling-amp (riktignok med et rør i kretsen) det meste av tiden. Nettopp fordi jeg spiller mye hjemme og med ganske lav lyd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men synes du GT-10 amp moduleringene låter bedre enn en decent rør-amp da? Det er jo et spørsmål..

Nei, på ingen måte..

Men jeg er veldig glad i allsidigheten som f.eks en m.effekt/amp med effekter gir.

Jeg spiller ikke noen spesiell sjanger, men tøyser rundt med alt fra Pink Floyd, Prøysen til helt-ned-i-kjelleren metall. Ingen av mine m.effekter eller Line 6 vil noen gang kunne gi bedre vreng en en heftig røramp, men jeg har muligheten til å komme "nær nok" og switche sjanger umiddelbart, uten å omjustere ampen for hver låt.. Med de rørampene jeg har/har hatt så spiller disse suverent til hvert sitt bruk, men de er ikke i nærheten av å være så flexible. Hadde økonomi og plass ikke vært noe problem, hadde jeg sikkert hatt vintage Vox, Marshall, Engl osv, for å dekke mitt behov for variert lydbilde.. Men da jeg ikke har muligheten til dette, så dekker min Line6 HD147 og Spider IV150H dette behovet, om de så da bare karrer seg opp til 70-80% av hva de prøver å emulere så er dette mer enn godt nok for mitt behov. En sinna rørampå står også i garasjen, og den gir meg bakoversveis og et stort smil når den brukes, men ikke hele nabolaget er like happy..

Poenget mitt er at man tar en seriøs vurdering på hva man skal bruke utstyret til, å så gå på handle runde etter dette, fremfor å løpe å kjøpe seg en eller annen rør-amp (fyll inn merke og modell) bare fordi "alle her på forumet" anbefaler dette...

Røramper er ikke det optimale for alle, og det er m.effekter og moduleringsamper heller ikke.. Hver sin smak, og sitt behov...

Endret av Neros

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men jeg har muligheten til å komme "nær nok" og switche sjanger umiddelbart, uten å omjustere ampen for hver låt.. Med de rørampene jeg har/har hatt så spiller disse suverent til hvert sitt bruk, men de er ikke i nærheten av å være så flexible.

Siden det jo er fredag.....

Fleksibilitet har ingen ting med ampen å gjøre og alt med hvordan du spiller. Det er bare folk med modelleringsamper som tror man "trenger" masse forskjellig lyder for å spille forskjellig musikk. Jeg spiller i coverband med en enkanals forsterker og en TS9. Ikke noe problem. Det er tull å tro at det er forsterkeren som begrenser deg.

Endret av Gluke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden det jo er fredag.....

Fleksibilitet har ingen ting med ampen å gjøre og alt med hvordan du spiller. Det er bare folk med modelleringsamper som tror man "trenger" masse forskjellig lyder for å spille forskjellig musikk. Jeg spiller i coverband med en enkanals forsterker og en TS9. Ikke noe problem. Det er tull å tro at det er forsterkeren som begrenser deg.

OK, fabelaktig prestasjon av deg... Men for meg som er en udugelig gitarist, så er jeg pokka nødt til å farge lyden samt skifte kanal når jeg skifter fra Prøysen til Judas Priest.. Jeg klarer nemelig ikke å endre delay/chorus/drive/compressor bare ved help av spillestil.. :rolleyes:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger da verken delay, chorus eller kompressor for å spille Priest? Spill Prøysen med neckpickup og volumpot nesten nede, og bytt til bridgepickup samtidig som du slår på TS9 for å spille Priest. Fungerer faktisk HELT utmerket, spilte selv lenge på enkanals JCM800 med Tubescreamer som boost. Savnet aldri cleankanal. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg klarer nemelig ikke å endre delay/chorus/drive/compressor bare ved help av spillestil.. :rolleyes:

Du trenger ingen av delene hverken for å spille hverken Prøysen, JP eller Pink Floyd. Det eneste du trenger er å skru ned volum kontrollen på gitaren litt. Du lager deg "problemer" du egentlig ikke har og bruker det som argumet for at du "trenger" en forsterker med mange lyder for å spille forskjellige sjangre.

Hvis du kan nevne en eneste rørforsterker som jeg ikke kunne brukt i coverbandet så skal du få en hundrings.

Eid av Aph, faen jeg taster for tregt........

Endret av Gluke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gluke og jeg er enige :D Skulle jeg hatt én amp til å dekke flest mulig sjangre, hadde det blitt en enkanals JCM800, eller en JMP med mastervolum.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, ok alle har fått sagt sitt.. to each his own, smaken er som baken osv, osv

Da holder vi oss litt mer til tema igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ærlig talt Gluke og Aphelion, dette blir for dumt..

Selvfølgelig trenger man ikke en eneste effekt for å spille i coverband, har da aldri hevdet noe slikt. Herre jesus, man kan da spille akustisk om man så vil, og fortsatt spille i coverband... Mulig det funker for dere, men det gjør det definitivt ikke for meg..

Er jo ikke snakk om hva man MÅ HA, men heller hva som er greit å ha.. Som sagt jeg har begge typer amper tilgjennelig, og klart jeg kan spille fra Prøysen til Priest på rør-ampen, men det låter nå pinadød meg mye trivligere på mod.ampene.. Og sykt mye enklere å justere lyden fra PC`n, enn å ligge krokrygget over pedalbrettet, men det slipper jo dere som ikke bruker effekter :D

Som sagt før, hver sin smak og lyst...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tre hovedlyder på en enkanals amp er:

1. God crunchlyd med full output fra gitaren. Jeg stiller ampen etter den.

2. Cleanlyd med otput fra gitaren skrudd ned.

3. Leadlyd med en god boost i front av ampen.

Disse tre lydene kan låte veldig forskjellig med diverse pickup innstiller og toneinnstillinger på gitaren.

Så kan man legge på litt effekter som pynt.

Jeg tror alt for mange gitarister hopper over å utforske mulighetene som ligger i de tre grunnlydene,

og beveger seg over i effektbruk, uten å ha det grunnleggende på plass.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enough already!

Fin diskuss, men ta dette i en annen tråd. Opprett tråden, så kan jeg flytte innleggene deres heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.