Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterker & multieffektpedal


Che

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva slags forsterker som er lurt å bruke sammen med en multieffektpedal (type Boss gt-10). En kompis av meg sier at jeg ikke bør kjøpe en rørforsterker, men en roland cube 60w eller noe lignende.

Er det egentlig noe forskjell på om man har en rørforsterker eller ikke? Selv har jeg lyst på en Vox ac-15 eller 30, men funker den bra sammen med en gt-10?

Hvilken forsterker ville dere ha kjøpt hvis dere var meg?

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg sier at jeg ikke bør kjøpe en rørforsterker, men en roland cube 60w eller noe lignende.

Høh, han kompisen din er tydlighvis helt føkka i huet. Drit i forsterker få deg en ny kompis, ha ha ha.......

Orange Tiny Terror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde et lite eksperiment her om dagen, og fant fram mitt eldgamle Zoom 2020 effektbrett og plugget opp mot en rørforsterker (Egnater Rebel-20). Zoom-prosessoren er en temmelig middelmådig 80-tallsdings som definitivt ikke låter bra - den høres ut som en Cube som du har lagt et teppe over - og inn i en vanlig transistorforsterker låter det kort og godt ræva. Men når jeg kjørte den med høyt utgangssignal mot rørforsterkeren, slik at jeg fikk en lett overdrive, låt det slett ikke verst. Ikke fantastisk, men heller ikke dårlig ^_^ Til og med de dårlige simuleringene av chorus og delay funket fint, selv fra denne gamle 16-bits prosessoren. Så hvis forsterkeren er bra har du et bedre utgangspunkt.

Orange Tiny Terror elsker pedaler, så rådet om å kjøpe den støttes! Vox AC-15/30 funker også fint med pedaler/effektbrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rør amper og multi effekt er ikke nødvedigvis en lykkelig kombinasjon. For full utnyttelse av

GT-10 bør du ha en amp som kan levere en så nøytral clean som mulig, og så bør du ha en amp med effekt loop for å koble GT-10 opp The 4-cable way (google den om du ikke vet hva det er)

Jeg har hatt ymse m.effekter fra Roland/Boss, og koblet disse opp mot alt fra Cube 30 til Peavay, Marshall, Ashdown og Bugera rør amper. Beste resultat fikk jeg når jeg kjøret den gjennom en Marshall 20/20 rør sluttrinn, og ut på fulltone monitorer. Det låt helt kanon til stuebruk, men ikke nødvedigvis optimalt for konsert/band.. Mot Cube 30 lår det helt forferdelig, mot de andre ampene låt det greit nok, men ikke i nærheten av lyden du får om du bruker headphones på GT-10 eller kobler dette opp mot en fulltone amp/høyttalere.

Hva som funker for deg er vanskelig å si, men tenk igjennom hva du skal bruke utstyret til.

Det er stor forskjell i behov for utstyr om du skal ut å spille live, kontra å sitte hjemme å jamme sammen med en kompis.. Skal du ut å spille live, så kikk på div amper med rør, skal du primært sitte hjemme å spille så kan f.eks en transistor amp med innebygget effekter være lykke.

Jeg har selv begge deler, og selv om det er skikkelig skøy å dra fete riff på rørampen så krever dette et såpass volumnivå for å låte skikkelig bra , at jeg kan høres i syv prestegjeld. Så det blir oftest til at jeg fyrer opp en av mine Line6 amper med alskens effekter og hygger meg med godlyd på et volumnivå som gjør at jeg kan være på talefot med naboene :D (dvs: lydnivå til å jamme sammen med en moderat slapp trommis i garasjen)

Her inne får de fleste som spør om råd ang amper, nesten utelukket beskjed om at røramper er den eneste salige. Jeg mener dette til tider er på kanten av feilinfo, da det ikke er alle som er tjent med en 50-100w røramp på gutterommet..

(Vet det finnes lav-effekt røramper, men selv mange av disse trenger litt volum for å prestere)

Så tenk gjennom hva du skal bruke ampen til, og reis rundt til div butikker å prøv så mye utstyr du bare kan...

Lykke till.....

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her inne får de fleste som spør om råd ang amper, nesten utelukket beskjed om at røramper er den eneste salige. Jeg mener dette til tider er på kanten av feilinfo, da det ikke er alle som er tjent med en 50-100w røramp på gutterommet..

Hmmmm, det er en viss forskjell på å ha pult en real doll og å ha pult ei dame. Hvis du har pult noen damer og er lei den endeløse plapringen, greit nok kjøp en real doll. Hvis du har hatt en ordentlig rørforsterker og veit hva det er og har vendt deg til å spille på en, greit nok kjøp en multimoddelieringssimuleringsdings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går veldig fint å bruke en multieffektpedal på en rørforsterker.

Det er bare å kutte ut forsterkersimuleringene, og bruke vrenglyden i rørampen,

sammen med standard effektene i multieffektene.

Det låter fint, og låter mye bedre en vrenglydene fra en GT-10 inn i en transistoramp.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm, det er en viss forskjell på å ha pult en real doll og å ha pult ei dame. Hvis du har pult noen damer og er lei den endeløse plapringen, greit nok kjøp en real doll. Hvis du har hatt en ordentlig rørforsterker og veit hva det er og har vendt deg til å spille på en, greit nok kjøp en multimoddelieringssimuleringsdings.

Og her er det rett ned i underbuksa ja ser jeg :D Die Gluke fornekter seg ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går veldig fint å bruke en multieffektpedal på en rørforsterker.

Det er bare å kutte ut forsterkersimuleringene, og bruke vrenglyden i rørampen,

sammen med standard effektene i multieffektene.

Det låter fint, og låter mye bedre en vrenglydene fra en GT-10 inn i en transistoramp.

Det kan låte bedre, men er ingen opplest og vedtatt sak at envhver røramps vreng låter bedre enn multieffekt vreng i en trans-amp.. Dessuten forsvinner endel av poenget med en GT-10 om man skal utelukke bruken av intern modulering av amper. (men nå er vel ikke den funksjonen akkurat GT-10 sin sterke side, men dog..)

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken musikk spiller du? Skal man anbefale deg en ny forsterker, så er det greit å vite hva du spiller til daglig.

Fender-forsterkere tar pedaler ganske bra etter min erfaring. Men Tiny Terror eller AC-15/30 er heller ikke dumt. Alle er gode forsterkere, men på forskjellige vis.

En dag går du kanskje lei av effektbrett og får lys tå benytte deg av forsterkerens ekte lyd, og da er det greit å ha gjort det rette valget med forsterker.

Men som nevnt av andre lenger oppe, kjør rør vis du har penger til det. Så får du en ordenlig forsterker som burde holde lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm, det er en viss forskjell på å ha pult en real doll og å ha pult ei dame. Hvis du har pult noen damer og er lei den endeløse plapringen, greit nok kjøp en real doll. Hvis du har hatt en ordentlig rørforsterker og veit hva det er og har vendt deg til å spille på en, greit nok kjøp en multimoddelieringssimuleringsdings.

Eller ha begge deler, og bruk/pul det som passer humøret best.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan låte bedre, men er ingen opplest og vedtatt sak at envhver røramps vreng låter bedre enn multieffekt vreng i en trans-amp.. Dessuten forsvinner endel av poenget med en GT-10 om man skal utelukke bruken av intern modulering av amper. (men nå er vel ikke den funksjonen akkurat GT-10 sin sterke side, men dog..)

Hallo!

Roland Cube + GT-10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Roland Cube + GT-10

HALLO..!!!

Skrev vel akkurat at m.effekt og Cube 30 låt elendig.. Burde kanskje lagt til at dette trolig også vil gjelde 60`n :rolleyes:

GT-10 på en linjær transistor amp, med fulltone monitorer låter langt bedre enn de rørampene jeg har prøvd m.effekt på.. Og snakker nå om å utnytte GT-10 maksimalt, ikke bare bruke effektene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.