Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpte forsterker i USA - fungerer ikke her i Norge.


skaarj

Anbefalte innlegg

Ellers er jo ikke disse transistorbaserte Marshall-forsterkerne all verden (har selv en Marshall MG15CD), men de duger helt greit som soveromsøvingsforsterker dersom man benytter eksterne effektbokser på den.

Det finnes Marshall Transistor forsterkere som er helt konge, som for eksempel valvestate 8100. Den hyler sinnsykt om man spiller metal.

Kan bare plugge rett i og få rå lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes Marshall Transistor forsterkere som er helt konge, som for eksempel valvestate 8100. Den hyler sinnsykt om man spiller metal.

Kan bare plugge rett i og få rå lyd.

Chuck Schuldiner i Death brukte svjv en Valvestate på hele Symbolic plata. Hvis Chuck likte dem, så var det nok en grunn til det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes Marshall Transistor forsterkere som er helt konge, som for eksempel valvestate 8100. Den hyler sinnsykt om man spiller metal.

Kan bare plugge rett i og få rå lyd.

Ja, for all del. Jeg var vel ikke helt presis, og mente vel egentlig de rimelige MG-seriene med lite effekt og små høyttalerelementer, først og fremst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes Marshall Transistor forsterkere som er helt konge, som for eksempel valvestate 8100. Den hyler sinnsykt om man spiller metal.

Kan bare plugge rett i og få rå lyd.

Nå er ikke Valvestate forsterkerne transistorforsterkere heller da. De er hybridforsterkere.

Som navnet sier er de en blanding av "valve" og solid "state".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle Valvestate hybrider:

"The revolutionary Valvestate line featured circuitry that emulated the tone of a cranked tube amp with uncanny accuracy. These models were immensely popular with musicians, striking a balance between the lower purchase and maintenance cost of solid state technology with the tube sound that guitarists demand.

All Valvestate amps from 65 watts on up were hybrids. They contained a 12AX7 preamp tube with a solid state output section (hence the name: valvestate)."

Selv har jeg 2 stk. 2x80w Valvestate sluttrinn. Jeg hadde også ett 2x100w rørsluttrinn (også Marshall) og beholdt det jeg syntes låt best :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8040 er en Valvestate combo på 40w, med ECC83 i preampen.

10w og 20w comboene,har ikke rør i preampen.

At powerampene ikke har rør sier seg sjøl, når hybridkonstruksjonen har røret i preampen.

Ellers er alle Valvestate amper hybrider, og er en lavbudsjett forsterker fra Marshall.

Med ampene fulgte også lavbudsjett høytalerkassa 8412.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk bytte sikring som allerede nevnt. Ofte finner man en liten komponent som har som oppgave å beskytte strømforsyning og resten av elektronikken i apparatet mot overspenning som denne nå virker være utsatt for. Denne koster ikke mange kronene og når den ryker bruker den kortslutte strøminntaket på apparatet etter sikringen - slik at sikringen ryker med en gang man setter strøm på det skadede apparatet. Dessverre er den loddet fast og da er timen fort gått når elektroniker skal skrive regning for jobben.

Hvis sikringen ikke er røket er et mulig at forsterkeren har denne annretningen, som kalles MOV (metall oxide varistor). Den som står på USA forstekere er 130V, mens man i Norge bør ha en som tåler 250V. Disse får man kjøpt blant annet på ELFA. De er loddet fast. Samtidig med at man skifter den må an også skifte ut sikringen til riktig A for det den trenger.

Nå er jeg VELDIG usikker på om en MG har dette, men om det skulle være tlfelle så er nok den røket, og det er bra, for da er resten av forsterkeren som regel OK. Da har den nemlig gjort jobben sin.

På en del forsterkere er det bare en liten lodding som skal til for å bygge om fra 110V til 220, så om du først leverer den inn bør du spørre teknikeren om dette.

Masseproduserte forsterkere har som regel ikke transformere som kan loddes om for 230V/50HZ fra 110V/60HZ da slike forsterkere er bygget på så økonomiske komponenter som mulig. Jeg kan selvfølgelig ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masseproduserte forsterkere har som regel ikke transformere som kan loddes om for 230V/50HZ fra 110V/60HZ da slike forsterkere er bygget på så økonomiske komponenter som mulig. Jeg kan selvfølgelig ta feil.

Godt poeng. Det skader allikevel ikke å se etter/spørre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe usikker på hva jeg skal gjøre med dette lille "caset" som jeg har forran meg nå.

Jeg mener, sett vekk fra hele jobben om hvor man må finne sikringen som har gådd, samt kjøpe en ny sikring til forsterkeren (hva i all verden koster en slik sikring, og hvor kjøper jeg den? Hva skal jeg spørre etter? Ser noen nevnte ELFA.) så må man fremdeles også anskaffe nødvendig utstyr for å koble forsterkeren til det norske strømnettet. Hva behøver jeg for dette? Jeg var innom Clas Ohlson, men den transformatoren de hadde der støttet ikke den pluggen jeg har på min forsterker. Problemet med pluggen er at den har tre stikker, istedet for de to tynne som er på vanlig amerikansk utstyr. Den tredje er en jording, og denne jording-stikken kommer i veien slik at den ikke kan kobles inn i transformatoren fra Clas Ohlson.

Dessuten nevnte noen at jeg muligens måtte ha en trafo. Stemmer dette?

For meg er det mange uvissheter, og mye som må stemme for at det i det hele tatt skal fungere. Forsterkene var ikke av kvaliteten om å skrive hjem om fra å begynne med, sier meg enig i at den hørtes fin ut på clean, men det var forsåvidt det.

For en med små midler og som uansett skal kjøpe seg en rør-amp, er det streng tatt noen vits i å prøve å fikse dette? Er jo litt dumt å bare la forsterkeren støve vekk, men alternativet er mye slit, mange kostnader og null garanti for at det vil fungere.

Takk for alle svar så langt, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hadde en gammel MG15 som jeg hadde oppe til rens før jeg ga den videre til neste generasjon(min nevø på 6år), mener å huske at sikringen sitter på ledningen til trafoen inne i forsterkeren.

Er bare å skru av bakplaten på ampen og så løsner du de fire skruene på toppen av forsterkeren, da er hele forsterkerdelen løs(husk å løsne ledningene fra høytalerelementet før du røsker forsterkerdelen ut).

Da skal du se en hvit eller sort klump på en ledning inni der(tror ledningen var rød) dette er sikringsholderen, denne presser du sammen og skrur en kvart omdreining for å løsne/dele.

Om du ikke har en slik så er den mest sannsynlig montert på printkortet (der alle elektronikkdingsene sitter), er en helt vanlig glass sikring http://www.electricrider.com/currie/images/fuse-soneil.jpg den kan også være blank/gjennomsiktig med en tynn tråd gjennom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.