Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpte forsterker i USA - fungerer ikke her i Norge.


skaarj

Anbefalte innlegg

Hei!

Okei, nå er jeg ingen ekspert på forskjellen mellom strømnettet som er i USA og som er her i Norge, og det er kanskje grunnen til at jeg er i denne lille "klemma".

Jeg har nettopp kommet hjem fra USA, med gitar og forsterker på slep. Forsterkeren hadde selvsagt den amerikanske stikk-kontaktspluggen, som ikke passer her i veggen i Norge. Ettersom jeg hadde kjøpt en bærbar PC i USA, så har jeg anskaffet meg en liten plastikkplugg (omdanner) som jeg setter på den amerikanske pluggen til strømforsyningen til den bærbare PCen, slik at pluggen passer inn i veggen her hjemme i Norge. På PCen fungerte dette utmerket, fikk strøm til PCen, og null komplikasjoner.

Så skulle jeg sette denne samme omdanningspluggen på forsterkeren. Plugget det inn i veggen, skrudde på forsterkeren, fikk en liten knitrelyd, og null liv.

Forsterkeren virker helt død, og jeg er helt sikker på at den ikke hadde noen fysiske skader fra før av som gjorde at den ikke fungerte.

Kan noen vennligst hjelpe meg til å forstå hva som er galt, og hvordan jeg muligens kunne løst dette problemet? Er ikke en veldig dyr forsterker, men kjipt å måtte kjøpe en ny en ettersom jeg ikke har noen her i Norge.

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA har en annen spenning i vegguttaket rett og slett. 120 Volt 60Hz vs i Norge hvor vi har 230V 50hz. Jeg vil tippe forsterkeren din enten må repareres, eller hvis du er heldig røk bare sikringen (i forsterkeren)

Det du trenger er en omformer som fort koster noen kroner hvis forsterkeren trekker litt strøm. Noen apparater har også en vrider/bryter som lar deg skifte mellom 120 og 230v, men ofte ikke amerikanske produkter dessverre.

Den lille "pluggen" din vil bare fungere på noen få ting, slik som strømforsyningen på pc'en din som er laget slik at den fungerer med alle typer innspenninger. De fleste andre elektriske apparater vil derimot gjøre som forsterkeren din - slutte å fungere fullstendig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en Marshall MG15fx det er snakk om. Ja, jo, jeg hadde det forsåvidt i bakhodet at det kunne være noe suicidalt å plugge den i veggen med den lille plastikk-omdanneren, men det var bare det at den fungerte for min bærbare PC fra USA.

Ser forsterkeren koster en 1900 kr ny her i Norge, betalte 1100 for den i USA. Kjipt. Er det noe håp for en enkel reperasjon? Og hvor mye er det for en transformator som kan få den til å fungere på det norske strømnettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laptopper har gjerne en PSU som fikser slikt av seg selv. Hva det vil koste å reparere hvis det har tatt kvelden, aner jeg ikke, men teknikkerpriser i Norge er gjerne på 1k+ per time, og det minste man fakturerer er gjerne en time..

Clas selger omformere, søk der.

Ikke for å være negativ, men jeg er redd dette ikke lønner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd for det samme. Ikke at det er det store tapet, hadde ingen stor affeksjonsverdi eller noe, var bare irriterende å måtte ha lurt forsterkeren med meg på fly fra Orlando til New York, fra New York til Oslo Gardemoen, bært det med ombord på flytog, kjørt den rundt med meg i bilen, drasset det gjennom alskens gater og mørke strøk her i verden, bare for å finne ut at slitet ikke førte til annet enn frustrasjon i kveld når man skulle kose seg med gitarspilling :)

Ja-ja, da får man vel bare ha dette som en unnskyldning til å kjøpe seg en ny forsterker.

Blir vel en markant forbedring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rep koster dessverre i det du leverer inn produktet normalt sett. De tar fort fra 500 for å se på noe. En omformer koster også noen hundre selv om det er en liten forsterker.

Hvis du er litt nevenyttig kan du se om du finner sikringsholderen på utsiden, eller innsiden av forsterkeren og bytte sikringen, men du må ha en omformer for å sjekke om den virker etter dette igjen selvsagt.

sikringen kan sitte i strøm-blokken:

http://www.uxsight.com/product/images/c/en/fused-power-entry-inlet-module-plug-with-fuse-holder-and-switch-xs0053090302c.jpg

eller for seg selv på baksiden et sted: (bare skru-av enden er synlig)

http://rocky.digikey.com/weblib/Littelfuse/Web%20Photos/03420001H.jpg

Eller inni forsterkeren på et kort - denne typen sikring:

http://media.digikey.com/photos/Bel%20Photos/5SF%20SERIES.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk bytte sikring som allerede nevnt. Ofte finner man en liten komponent som har som oppgave å beskytte strømforsyning og resten av elektronikken i apparatet mot overspenning som denne nå virker være utsatt for. Denne koster ikke mange kronene og når den ryker bruker den kortslutte strøminntaket på apparatet etter sikringen - slik at sikringen ryker med en gang man setter strøm på det skadede apparatet. Dessverre er den loddet fast og da er timen fort gått når elektroniker skal skrive regning for jobben. Merk at jeg kun spekulerer her - det er jo ikke sikkert at din forsterker har denne beskyttelsen. Som andre har nevnt - typisk timepris er fra 7-800,- + mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en Marshall MG15fx det er snakk om. Ja, jo, jeg hadde det forsåvidt i bakhodet at det kunne være noe suicidalt å plugge den i veggen med den lille plastikk-omdanneren, men det var bare det at den fungerte for min bærbare PC fra USA.

Ser forsterkeren koster en 1900 kr ny her i Norge, betalte 1100 for den i USA. Kjipt. Er det noe håp for en enkel reperasjon? Og hvor mye er det for en transformator som kan få den til å fungere på det norske strømnettet?

Du kunne fått min MG15 til ca 1/4 av prisen viss jeg hadde visst at du var ute etter en =p

Min ligger nå bare og støver ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper vel at dette dreier seg om en røket sikring.

Men det er temmelig suicidalt å plugge utstyr som er merket 110V til norsk 220V nett, ja.

Enkelte slike produkter har en transformator med flere tappepunkter på primærsiden, slik at en enkel, intern omkobling kanskje kan gjøres for å konvertere den til 220V. Men uten koblingsskjema er det bare ved å åpne den at man kan finne ut slikt.

Ellers er jo ikke disse transistorbaserte Marshall-forsterkerne all verden (har selv en Marshall MG15CD), men de duger helt greit som soveromsøvingsforsterker dersom man benytter eksterne effektbokser på den. Med den innbygde FDD-røremuleringen synes jeg faktisk Clean-kanalen er ganske bra på lave volum (før den går over i "Crunch"-mode). Men jeg har aldri blitt fortrolig med Overdrive-delen i den.

Ser trådstarter har en FX-variant, og da er vel signalprosesseringen betydelig mer sofistikert.

Kjøpte min meget pent brukt for 500 spenn, så jeg kan ikke klage, og siden jeg bruker Line6 Pocket Pod på den, så synes jeg det fungerer ganske bra å få variert og god lyd fra den til mange bruksområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.