Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Konfirmasjon


iSondre

Anbefalte innlegg

Bare som en saftig bisetning- i England er det et firma som selger custom pickups, der ett av valgene på en lang liste er farge og type materiale på pickupen. Blant de vanvittig mange valgene er tredeksler en opsjon. Dette er snakk om pickuper uten deksel. De har sett seg nødt til å spesifisere at typen finér på overflaten av pickupen ikke kommer til påvirke lyden i det hele tatt, men kun utseende.

Corksniffers, unite!

Ja, ikke sant.... Jeg kan høre forskjell på forskjellige typer pickups (i hvert fall de som er mest forskjellige), men tror ikke jeg hadde hørt noen forskjell på samme pickups med og uten cover i samme gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 231
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det kan nok fremstå slik, og hvordan man blir møtt, har en god del å gjøre med hvordan "de som ikke kan så mye" presenterer seg.

Edit: Og noen av innleggene var av en slik karakter at jeg faktisk lurte på om det hele var en stor spøk.

MDRattle: Det var en spøk. Om pickupsa er svarte, hvite eller zebra har ingen betydning på hvordan de låter, selvsagt. Det er heller ikke særlig forskjell på med og uten cover, selv om man muligens kan høre/merke forskjell hvis man legger godviljen til. Hva som låter best eller ser best ut, er i høyeste grad et spørsmål om personlige preferanser.

haha, sorry. Var litt usikker på om du var seriøs.

Personlig liker jeg med cover så slipper jeg å tenke på støv i pickupsa, også synes jeg covere er veldig pent på LP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roland cuber er kjempefine forsterkere etter min mening, bra forsterkersimuleringer. Eneste feilen er at gitaren har lite påvirkning på tonen. Det meste låter likt, det blir litt "flatt". så lydmessig så er det ikke sikkert at det er så veldig mye forskjell på en rimelig epiphone LP og en Gibson LP kjørt gjennom en cube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha en Gibson så kjøp en Gibson, det er absolutt ikke noe i veien for å kjøpe seg en skikkelig gitar, først som sist. Faded modellene skulle være mulig å finne brukt til en fin pris. Liker du forsterkeren din, så er jo saken grei, selv om jeg vil tro du kanskje endrer litt mening med tiden - men det spiller jo ingen rolle akkurat nå :)

Epiphone er slett ikke dårlige gitarer, og usolide er de i alle fall ikke. Det er klart de aller rimeligste Epiphone modellene ikke er av all verdens kvalitet når det kommer til lyd og spillbarhet, men som med alt annet så er det forskjell på de rimeligste og de dyreste modellene til Epiphone. Til dels stor forskjell..

Gibson og Epiphone kommer med mange ulike pickups med litt ulik lyd, og med eller uten pickupcover. For å avgjøre hvilke pickups eller gitar du liker vil jeg anbefale deg å prøve den aktuelle modellen. Det er mest smak og behag det hele dreier seg om i de litt høyere prisklassene, samt variasjon på samme modell fra fabrikk selvsagt. Hva angår Les Paul er ofte tyngde en avgjørende faktor for mange, da en tung Les Paul kan være litt drøy å ha på skulderen over tid, selv for voksne mannfolk.

Brukte gitarer spiller ofte bedre enn nye, så hvis du vil spare penger er brukt veien å gå. Prøver du gitaren før du kjøper er bruktkjøp relativt uproblematisk.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iSondre, du har nok ikke sett min Epiphone før. Den er langt i fra de Kina/Korea modellene du har prøvd. Min er forøvrig lagd i Tsjekkia og er til salgs. Mye gitar, bra finish og digg lyd for pengene! Sjekk den ut på kjøp og salg forumet. Denne gitaren skal holde ganske lenge, og jeg har brukt den så pent at den faktisk ikke har noen riper. Men siden du har så mye penger, så kan du likegodt velge det du selv vil. Du har muligheten til å prøve gitaren dersom du kommer til meg i Oslo, tror nok du vil endre din mening drastisk om Epiphone. Er nok ikke sikkert du har prøvd Tsjekkia modellene da, men det er noe som alle bør sjekke ut! Det er ikke så mange av dem på markedet=)

Sjekk ut denne linken

Endret av RalphDarwin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa sa til meg, at han vil ikke kjøpe noe brukt i konfirmasjonsgave til meg.

For alt vi vet, kan den være totalskadd i posten, eller falske bilder.

Samtidig vil han ha den 5 års garantien du får når du kjøper ny i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa sa til meg, at han vil ikke kjøpe noe brukt i konfirmasjonsgave til meg.

For alt vi vet, kan den være totalskadd i posten, eller falske bilder.

Samtidig vil han ha den 5 års garantien du får når du kjøper ny i Norge.

Bare så det er klinkende klart, det man automagisk får som varer i 5 år når man kjøper en gitar i Norge, er ikke en garanti, det er en reklamasjonsrett.

Ellers forstår jeg faren din godt, det har nok noe med hvordan man føler seg når man skal gi bort noe. Og siden det er din far som skal _gi_ deg det, syns jeg han har all verdens rett - og plikt! - til å føle seg happy med kjøpet. Jeg foreslår at dere drar sammen til en instrumentforretning (gjerne med litt utvalg) og prøver litt forskjellige gitarer, slik at dere kan finne noe begge er lykkelige over. Og tenker pappa blir varm i magen av å se lykke stråle fra podens øyne når han har funnet akkurat DEN gitaren han vil ha ;)

Ellers er jeg enig; ikke la deg styre av at den skal være dyrest mulig, finn heller en som føles god å spille på, og om mulig legg noen kroner i en god røramp. Det gjør MYE for lyden din, og gutta i bandet vil være misunnelig som fy :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa sa til meg, at han vil ikke kjøpe noe brukt i konfirmasjonsgave til meg.

For alt vi vet, kan den være totalskadd i posten, eller falske bilder.

Samtidig vil han ha den 5 års garantien du får når du kjøper ny i Norge.

Reis å hent den hvis du er redd for falske bilder.

Da når fetteren min skulle kjøpe seg sin første ordentelige kvalitetsgitar, for cirka 15 år siden, hadde han ønsket seg en les paul leeenge.

Men da han prøvde den ut(gibson les paul) mot en strat, så likte han singelcoil lyden i straten bedre, da han spiller blues, rock(deep purple, black sabbath,lynyrd skynyrd og lign). Da hadde han ønsket seg en lp i to cirka, men kjøpte straten. Noen hadde kanskje sagt lp passet bedre til hans musikkstil, men likte strat, så prøv masse forskjelig kanskje du liker en annen en bedre.

Endret av metalfrog
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er klinkende klart, det man automagisk får som varer i 5 år når man kjøper en gitar i Norge, er ikke en garanti, det er en reklamasjonsrett.

Ellers forstår jeg faren din godt, det har nok noe med hvordan man føler seg når man skal gi bort noe. Og siden det er din far som skal _gi_ deg det, syns jeg han har all verdens rett - og plikt! - til å føle seg happy med kjøpet. Jeg foreslår at dere drar sammen til en instrumentforretning (gjerne med litt utvalg) og prøver litt forskjellige gitarer, slik at dere kan finne noe begge er lykkelige over. Og tenker pappa blir varm i magen av å se lykke stråle fra podens øyne når han har funnet akkurat DEN gitaren han vil ha ;)

Ellers er jeg enig; ikke la deg styre av at den skal være dyrest mulig, finn heller en som føles god å spille på, og om mulig legg noen kroner i en god røramp. Det gjør MYE for lyden din, og gutta i bandet vil være misunnelig som fy :D

Særdeles enig i dette. Ta deg er tur på butikk(er) med litt utvalg og prøv så mye som mulig før du finner ut hva du liker best. Og har forståelse for at du/dere vil kjøpe noe nytt i en slik situasjon. Og det kommer fra en som kjøper 99% brukt! :D

Etter at du har spilt noen år til og fått litt mer kjøtt på beina vil det nok bli mere aktuelt med bruktkjøp når du da må betale av egen lomme. Da har du nok litt mer erfaringer til å se hva som er gode kjøp for deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er klinkende klart, det man automagisk får som varer i 5 år når man kjøper en gitar i Norge, er ikke en garanti, det er en reklamasjonsrett.

Ellers forstår jeg faren din godt, det har nok noe med hvordan man føler seg når man skal gi bort noe. Og siden det er din far som skal _gi_ deg det, syns jeg han har all verdens rett - og plikt! - til å føle seg happy med kjøpet. Jeg foreslår at dere drar sammen til en instrumentforretning (gjerne med litt utvalg) og prøver litt forskjellige gitarer, slik at dere kan finne noe begge er lykkelige over. Og tenker pappa blir varm i magen av å se lykke stråle fra podens øyne når han har funnet akkurat DEN gitaren han vil ha ;)

Ellers er jeg enig; ikke la deg styre av at den skal være dyrest mulig, finn heller en som føles god å spille på, og om mulig legg noen kroner i en god røramp. Det gjør MYE for lyden din, og gutta i bandet vil være misunnelig som fy :D

Tanken streifer hele tiden. Men vi har bare to musikkforetninger i nærheten. De får aldri solgt de dyre gitarene, så de har bare billige Ibanez og ingen Gibsons..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.