Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Å få med seg gitar på fly.


Dave_Murray

Anbefalte innlegg

Måten jeg sender gitar med fly lærte jeg da jeg var med Enslaved som backlinetech for noen år siden. Dra til flyplassen litt tidligere enn strengt tatt nødvendig slik at man har god tid til en evt diskusjon om vekt osv (man har bagasjevektbegrensning per billett, må huske). Ved innsjekkinga/spesialgodsinnleveringa finnes det som regel bagasjeteip (baggage checked med store bokstaver, ofte oransje farge). Teip over hengslene på case'en, legg gjerne teipen rundt hele casen slik at den fester på seg selv på runde to (henger som regel bedre da). Dette sikrer at kassa ikke åpner seg slik at gitaren faller ut når den blir lempa rundt omkring (for DET blir den). Sendes som spesialbaggasje.

Bruk resterende overskudd av tid på å gå gjennom sikkerhetskontrollen uten å føle deg stresset, dra ut til riktig terminalbygg og ta en dyr og dårlig kaffe (gjetter London/Gatwick siden du flyr Norwegian :P )

Når du henter bagasjen på flyplassen, OG FØR DU GÅR GJENNOM TOLLEN, sjekker du flight'en utvendig for synlige skader, så river du av teip og sjekker henglser, åpner kassa og sjekker gitaren. Ta gjerne gitaren ut av kassa slik at du _vet_ at den henger sammen. Så går du gjennom tollen med den nye gitaren din og drar hjem, lykkelig med en strøken gitar du har fått til en god pris.

Om - mot formodning - gitaren skulle skades underveis, klager du til bagage claim FØR du går gjennom tollen. Da er det sjelden noe diskusjon om hva og hvordan, da ser de med en gang at de har ansvaret.

EDIT: Sløv typo

Endret av Paul W
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest har det gått greit å få med gitar som håndbagasje uten noe særlig diskusjon på Norwegian-flighter. Er en stund siden jeg har hatt med gitar der, men. Det kan tenkes at de protesterer om flyet er proppfullt.

I høst fløy jeg fra Praha til Oslo met Wizz-Air med en nyinnkjøpt Furch kassegitar i gigbag. Ville selvfølgelig ikke sjekke denne inn som vanlig bagasje, men fikk ikke lov av dama i innsjekkingen å ta den med som håndbagasje. Spurte om det var mulig å sende den som "fragile" spesialbagasje, men dårlig servicenivå og språkkunnskaper ledet til at vi ikke kom til enighet og at jeg slang fra meg noen stygge gloser. Til slutt måtte jeg krype til korset og kjøpe en ekstra flybillett. Heldigvis kostet denne bare 300 kr...

Det safeste er vel å sende gitaren som spesialbagasje i en god hardcase (med teip og markering), kjedelig å bli stoppet i gaten og nektet adgang til flyet... Hardcase får man ofte for en billig penge, men er jo jævla tunge å gå og bære på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardcase får man ofte for en billig penge...

Billige hardcaser? Hvor?

Fattern skulle ta med en Ibanez AF120 (min) på flyet fra Norge til London - han sa at det var et høykvalitets skjeldent proffinstrument verdt mange titusener og krangla seg til å få den med inn i kabinen ved å inntrengende spørre om de virkelig ville ha det annsvaret.... :) (mange år siden dog).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paul W. Tror jeg følger den teknikken der. Men blir framgansmåten den samme hvis man bare har en vanlig bag og esken som butikken fikk gitaren i?

En annen ting. Angående toll. Jeg var innom toll.no og der ser jeg at dersom man har vært i utlandet mer enn 24timer så slepper man toll og avgifter til en verdi opp til 6000NOK. Skal jeg da gå grønn eller rød sone?

Bagage Claim vil si den resepsjonen eller hva det er hvor man kan klage på bagasjen?

Endret av Dave_Murray16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paul W. Tror jeg følger den teknikken der. Men blir framgansmåten den samme hvis man bare har en vanlig bag og esken som butikken fikk gitaren i?

En annen ting. Angående toll. Jeg var innom toll.no og der ser jeg at dersom man har vært i utlandet mer enn 24timer så slepper man toll og avgifter til en verdi opp til 6000NOK. Skal jeg da gå grønn eller rød sone?

Bagage Claim vil si den resepsjonen eller hva det er hvor man kan klage på bagasjen?

I utgangspunktet samme fremgangsmåte ja, bare pass på at eska er brukbart polstra. Det kan pakkes i papp på mange måter ;)

Jeg ville gått på grønt med gigbag eller flight, i en pappeske som lyser nyinnkjøpt ville jeg kanskje vært usikker. Ellers kan du nok stole på den info som står på toll.no :-) Det er uansett MVA (25% av kjøpssummen) man bør frykte, ofte det som blir dyrt.

Baggage claim; jeg mente selvsagt den kundeservicegreia som er _ved_ baggage claim omådet ja, litt dårlig formulert av meg det der :) Tror den luka egentlig heter ankomstservice eller noe. Det vesentligste er i alle fall å klage FØR du går gjennom tollen (for da er du plutselig ute og kan ha fått greia inn fra gata).

Et par andre ting som er grei å vite om:

Spesialbagasje betyr IKKE at bagasjen får spesiell behandling, den går bare på et litt annet bånd fordi den kan kjøre seg fast på de bånda som er tilpasset kofferter osv. Så spesialbagasje handler om ting som ikke er firkanta, eller for store, stort sett.

Flyselskapene forholder seg som regel slavisk til internasjonale bransjestandarder for utregning av erstatningsbeløp dersom noe blir ødelagt.

Gramart har en SINNSYKT god instrumentforsikring til sine medlemmer. Tegner man den innen 15. mars (på førstkommende mandag tror jeg?) får man den til 495,- mot 895,- for ett år. Da er instrumenter og utstyr opp til 80 000,- forsikret. Smart å tegne! Den vil i så fall gjelde om du kjøper nytt utstyr underveis også, slik jeg har forstått det. Sjekk www.gramart.no

EDIT:

Når alt dette er sagt, vil jeg understreke at jeg ville brukt flight eller hardcase UANSETT. Om du ikke har lyst å bruke penger på en hardcase kan du jo høre med en kompis om du kan låne, evt med din lokale sjappe om du har et godt forhold til dem. Kan være en billig "forsikring" å sende en tom flight over og betale litt for et ekstra kolli, slik at instrumentet ligger tryggest mulig på vei tilbake. En litt slitt flight får heller ikke mye spørsmål gjennom tollen ^_^

Endret av Paul W
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom gitaren koster under 6000 går du på grønt. Baggage Claim er klage-resepsjonen.

Hvis du har gitaren i en eske i en vanlig bag tror jeg ikke du får igjen noe hvis den går i stykker, for det vil være sjanseløst dårlig pakking (vel og merke hvis du sender den innsjekket).

Et gammelt triks er å ta av strengene og skru av halsen på gitaren. Da går den lett og trygt i en koffert.

Hvis ikke dette går, og gitaren er verdt opp mot 6000 er det vel på tide å få en kasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å følge Paul's oppskrift. Det er standard maxmål på håndbagasje, og helt frem til den evt. ligger i hatrack og CA lukker det, så risikerer du at den blir tatt fra deg og lempet i belly. Og da er ikke pappeske noe særlig...

B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å følge Paul's oppskrift. Det er standard maxmål på håndbagasje, og helt frem til den evt. ligger i hatrack og CA lukker det, så risikerer du at den blir tatt fra deg og lempet i belly. Og da er ikke pappeske noe særlig...

B)

Har faktisk vært med på at det lugges ut bagasje fra hatrack og lempet ned, fordi det har vært for fullt ombord for håndbagasjen til de siste ombordstigende. Senest for et par uker siden med Norwegian fra Oslo til Bergen.

En hardcase koster mellom 6-700kr i den butikken jeg tenker på et kjøp i.. Hvis jeg ikke får sendt over så blir det litt tigging..

Hvis det ikke er mer enn 6-700 spenn, er det vel verdt å tigge litt rundt. Du vil uansett ha mye igjen for en skikkelig case på sikt, og det viser omtanke for instrumentet for den som eventuelt skulle kjøpe den av deg hvis du en gang senere bestemmer deg for å selge den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paul, du har greie på dette:

2spm:

1. Vet du om den orginale hardcasen til Fender (den du får med når du kjøper gitaren) er god nok til å sende som baggasje?

2. Koster det 200kr å sende som spesial baggasje SELVOM du har annen baggasje som skal sendes med og?

Endret av Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paul, du har greie på dette:

2spm:

1. Vet du om den orginale hardcasen til Fender (den du får med når du kjøper gitaren) er god nok til å sende som baggasje?

2. Koster det 200kr å sende som spesial baggasje SELVOM du har annen baggasje som skal sendes med og?

Greie og greie, takk for tilliten uansett :P

Jeg kjøpte en strat for noen år siden fra statene. Kom tilsendt i Fendercase med noe papp rundt. Gitaren var så vidt jeg husker også pakket litt inni casen med noe avispapir eller pappstykker og bobleplast for å passe litt ekstra godt på. Helt fin. Sendte den rundt selv med fly og båt, og utover litt mer slitt case gikk det helt fint. Har hjulpet mer enn nok artister når dem står på flyplassen etter hvert, og stort sett er det manglende bagasje som er hovedproblemet, ikke at det er ødelagt. Heldigvis kommer det meste til rette da :)

Flotteste bagasjemissen jeg har vært ute for var Frank Watkins, som kom ut av flyet i sandaler og shorts, med bassen i gigbag på ryggen. Magefølelsen hadde sagt fra at flyselskapet kom til å surre fælt, og det hadde han jammen rett i :P Men han hadde fått sleng bassen over i en bag og sjekket inn resten, så det ble gig likevel, med lånte klær ;)

EDIT: så ja, jeg syns fendercase klarer seg godt på fly. Men til omfattende turing ville jeg kanskje vurdert en flight om instrumentet var svært kostbart og det var plass til det. Er som regel et spørsmål om logistikk også.

Eksempel: Enslaved/Audrey Horne/Krakow turneen for litt over et år siden som var over 40 jobber rundt i hele europa, var det vel bare Grutle som hadde flight på bassen, ellers dro resten med sine gitarer i hardcase.

Når det gjelder hva det koster; har ikke vært med på å betale ekstra for å sende gitar. Det man gjerne betaler ekstra for er overvekt, og det er direkte latterlig kostbart. Pass derfor på å putte pedaler og andre små, tunge ting i håndbagasjen du har med deg inn på flyet ;) Nå driver de jo og endrer på betingelsene sine hele tida da, til og med SAS skal jo begynne å ta bagasjebetaling fra april av (om enn bare på USA turene til og begynne med) så kan være greit å sjekke nettsidene til flyselskapet for sikkerhets skyld. Men altså; jeg tror ikke det nødvendigvis koster noe ekstra. Du går jo og sjekker inn først slik at du får sånn bagasjelapp til gitaren, og da sender de deg bare bort for å levere på spesialgods etter veiing og slikt :)

Endret av Paul W
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.