Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ustemt etter bruk av tremoloarm


antos

Anbefalte innlegg

Straten min ble veldig ustemt etter bruk av tremoloarmen. Dreier seg da spesielt om g strengen. Kan man gjøre noe med dette eller må man rett å slett stemme gitaren etter hver gang, evt unngå tremoloarm:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk at du kan å sette på strenger. At du faktisk gjør det riktig, og ikke "bare surrer dem på". Sjekk at ikke strengene henger i oversadelen. Løft litt på gstrengen, og sjekk om det endrer seg.

Det siste er at det kan tenkes at tremoloen ikke balanserer. Det pleier ikke å være et problem på strat, men man vet aldri. Prøv det andre først.

Fortell gjerne mye mer fakta, du gir oss veldig lite å gå på. Hvilken gitar er det snakk om, har du endret på noe i det siste, hva slags stemmeskruer og strenger har du, er det et nytt problem, og så videre og så videre. Ta gjerne et bilde av headstocken. Det kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om en 09 fender strat mexico standard. Skiftet strenger på den nylig, og justerte fjærene til tremoloen. Mulig jeg ikke monterte strengene riktig som du sier. Gjentar spørsmålet som stilles - hva er riktig strengemontasje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om en 09 fender strat mexico standard. Skiftet strenger på den nylig, og justerte fjærene til tremoloen. Mulig jeg ikke monterte strengene riktig som du sier. Gjentar spørsmålet som stilles - hva er riktig strengemontasje?

Finnes haugevis av videoer på Youtube som viser det.

Men når det er snakk om Fender har jeg sett så mye rart som er blitt sendt ut av den fabrikken så det kan

være greit å få en som har litt peil på gitarer til å gå over den for å sjekke at alt er som det skal/bør være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan setter man på strenger ordentlig? Har aldri tenkt over å hvordan jeg gjør det og om det er riktig eller ikke. Men er det ikke vanlig at den blir litt ustemt hvis du jokker for mye med trem armen?

Skal jo i utgangspunktet ikke bli ustemt uansett hvor mye du jokker med armen. Men har du husket å strekke strengene etter at du satt dem på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK- da vet jeg hvilke stemmeskruer som sitter på gitaren din. Videoen jeg poster, viser den viktige biten av strengeskiftet. Nebbtanga er kanskje litt overkill, men det skader jo ikke. Det viktige er å legge enden med klokka, under strengen og dra opp. Da låses strengen.

Har man vintage tuners, så er teknikken en annen.

Har du satt på strenger slik, så er ikke monteringen problemet, så sant du har strekt strengene skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et par pointere :

-Juster tremoloen slik at den ligger plant med kroppen - du får ikke en mex trem til å balansere skikkelig, den returnerer ikke til samme punkt.

-Kjøp deg nut-sauce e.l. og smør sporene i oversadel og i strengetreet. Hvis ikke det hjelper få noen til justere oversadel litt og vurder å skifte strengetre til en type som ikke kniper strengene så lett.

-Hvis ikke noe av dette hjelper, så vurder å skifte stemmeskruene til typer som både låser strengene og som har varierende høyde, slik at du kan eliminere i alle fall et av strengetrærne. Du kan også forsøke å la strengene gå utenfor D/G strengetreet hvis du klarer å få G strengen et stykke ned på stemmeskrue stolpen, uten å vikle på alt for mye streng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jo i utgangspunktet ikke bli ustemt uansett hvor mye du jokker med armen. Men har du husket å strekke strengene etter at du satt dem på?

Hvis du kan vise meg en standard strat med vintage trem som holder stemmingen 100% etter full juling med arma skal du få.. mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justerte tremoloen idag, dette hjalp betraktelig. Ser også at G strengen er montert ved surring ett par ganger, skal få satt på ny streng og montere denne skikkelig. Regner med alt blir som det skal da :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justerte tremoloen idag, dette hjalp betraktelig. Ser også at G strengen er montert ved surring ett par ganger, skal få satt på ny streng og montere denne skikkelig. Regner med alt blir som det skal da :rolleyes:

Strengene bør ha et par tre runder rundt tuneren. Det viktigste er å låse av strengen slik Castor beskriver, og slik man kan se på diverse youtube videoer. (Hvis man ikke har enten vintage type, eller locking tuners.)

Det er også viktig å strekke strengene litt når man har satt på nye. Stem opp, strekk, stem opp, strekk, til strengen ikke siger mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som kan bidra til stabilitet, som jeg ikke kan se er nevnt, er hvordan du stemmer strengene. Stem alltid opp til riktig tone. Er strengen for høy, senk den for mye og stem opp. Stemmer du ned til riktig tone risikerer du at strengen "lagger" i nøtta, og vil slippe når du spiller/bender på strengen, noe som vil senke den.

Om du ikke har slikt glidemiddel tilgjengelig er det alltids lov å spørre storesøster eller foreldre, men du kan også benytte en blyant og skrive med den i hvert enkelt spor i nøtta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.