Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

et spørsmål


Anbefalte innlegg

Ja man kan vel kalle det steinalderteknologi, men allikevel, veldig mange av dagens forsterkere er fortsatt basert på det samme. En relativ enkel røramp, pushet av en enkel vrengpedal har en såpass stor og "egen" sound som ikke lar seg replikere uten videre...

Har store problemer med å se for meg at det ikke går

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det er selvsagt ikke umulig å simulere en Fender amp på full pupp med eller uten en OD foran sånn noenlunde, men det koster fort like mye som å kjøpe seg en grei røramp som faktisk gjør jobben mye enklere. Hvis man ikke har veldig mye tålmodighet til å "skru" lyd er faktisk ofte en amp med bare noen få variabler enklere å forholde seg til. Vis meg en nybegynner som egentlig har gjort så mye mer enn å velge presets på modeling ampen sin..

Hvis man vet hva man vil ha, kan man like godt gå rett til kilden noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett alle rene rørforsterkere fungerer veldig godt med alle pedaler. Transistor og modelingsforsterkere fungerer dårlig med vreng pedaler.

Må nok si meg litt uenig akkurat der. Det gjelder nok overdrivepedaler, men ikke vrengpedaler generelt.

For meg så har det virket som om mange vrengpedaler utgjør en større forbedring på en transistoramp enn på en rørforskerker.

Mens overdrive er stikk motsatt. Helt håpløst på transistor, men helt konge på rør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vrengpedaler er en samlebetegnelse for OD, Fuzz og Dist pedaler i min bok. Joda, dist og fuzz fungerer bedre enn OD på mange transistor/modelingforsterkere, men spesielt på litt rimelige modelingforsterkere fungerer vrengpedaler stort sett dårlig synes jeg. Med noen unntak selvsagt, modelingforsterkere som har rør i preamp f.eks.

Jeg står nok også fast på det med at vrengpedaler stort sett fungerer best på røramper, men jeg har ikke prøvd alle amper i hele verden så det finnes sikkert unntak. Hvilke røramper mener du fungerer dårlig med hvilken type vrengpedaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står nok også fast på det med at vrengpedaler stort sett fungerer best på røramper, men jeg har ikke prøvd alle amper i hele verden så det finnes sikkert unntak. Hvilke røramper mener du fungerer dårlig med hvilken type vrengpedaler?

Ihvertfall etter min erfaring, så låter mange high-gainamper ganske dumt med vrengpedaler forran. Mens cleanamper som Fender takler vrengpedaler bedre.

Men som du sier, så har ikke jeg heller prøvd alle pedaler med alle amper. Så det kan være inntrykket mitt som taler :)

Men jeg har ihvertfall som oftest opplevd at dårlige transistorforsterkere kan få mye bedre lyd med en vrengpedal forran. For å være ærlig, så har jeg testet flere transistoramper enn røramper da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ihvertfall etter min erfaring, så låter mange high-gainamper ganske dumt med vrengpedaler forran. Mens cleanamper som Fender takler vrengpedaler bedre.

Men som du sier, så har ikke jeg heller prøvd alle pedaler med alle amper. Så det kan være inntrykket mitt som taler :)

Men jeg har ihvertfall som oftest opplevd at dårlige transistorforsterkere kan få mye bedre lyd med en vrengpedal forran. For å være ærlig, så har jeg testet flere transistoramper enn røramper da.

High-gain amper gjør sikkert det ja, i alle fall i "high-gain mode" vil jeg tro. En del rør-amper har også transistorkoblinger i vreng kretsen(e)/deler av preamp, noe jeg vil anta gjør vrengpedaler mindre kledelige i signalkjeden. Men det er nå bare en teori da :)

Jeg synes forøvrig det går et skille mellom modelingforsterkere og rene transistorforsterkere. Rene transistorforsterkere fungerer gjerne bedre med pedaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, den var 100% rør, kun med digital kontroll. Bra for tidlig Dream Theater-lyder, men min var notorisk upålitelig..

Ok, så den er helt analog da altså? (jeg vet ikke jeg altså) Øhh, altså jeg mener, at signalveien er helt analog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.