Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

et spørsmål


Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Den du liker best.. Men forskjellen er ikke stor.

Du Jørgen - du spør jo om omtrent det samme hele tiden - La meg gi deg et par universale svar :

Stort sett alle rene rørforsterkere fungerer veldig godt med alle pedaler. Transistor og modelingsforsterkere fungerer dårlig med vreng pedaler.

"SRV lyden" avhenger veldig av at du spiller som SRV, det ligger en bestemt spillemåte bak det soundet mannen hadde. Av utstyr er en strat som ikke låter for lystklingende koblet til en rørforsterker (gjerne Fender) med en overdrive pedal foran en god start. Det er enklere å spille som SRV med litt tykkere strenger, da han hadde et ganske aggresivt anslag blandt annet.

Prøv noen forsterkere og se hva du liker. En Blues Jr er en mer "ensformig" forsterker enn mye annet, selv om den låter veldig bra. Ta runden og prøv litt ulike ting. SRV låt som SRV på mange ulike forsterkere, så da gjenstår det å se hvordan du låter på de ulike forsterkerne :)

Ikke åpne flere tråder nå.. Fortsett på denne tråden hvis du lurer på andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oslo ossen det

Det kunne jo hende at det lot seg gjøre å hook'e opp med noen som bor i nærheten hvis du kanskje ville prøve litt forskjellig for å få litt bedre forståelse av hvordan ting låter eller no.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et svar sakset fra din tråd som heter "Trenger tips":

Sitat Greener:

Som det ble nevnt i tråden din om tubescreamer - forsterkeren din fungerer ikke noe særlig sammen med distorsion eller overdrive pedaler. Bruk heller pengene på en annen forsterker før du begynner å samle pedaler.

Dette er ikke for å være ugrei eller å snakke stygt om forsterkeren din (som er helt ok til sitt bruk) Men hvis du ikke synes du får noen god "SRV-lyd" ut av den, så kommer ikke enkle vrengpedaler til å hjelpe deg med den saken. Det eksisterer pedaler som kan gi deg en slik type lyd, men de koster altså fort like mye som en helt ok rør-forsterker.

Jeg vil oppfordre deg til å lese litt om forsterkere her : http://gitarnorge.no...ore-gitarguiden (del 4) Det du har nå er forøvrig en modeleringsforsterker.

Du har en tråd ved navn" Ibanez ts808 settings" som omhandler mye det samme.

Du har en tråd som heter" forslag til pedal jeg kan kjøpe", og jeg siterer meg selv:

En TS-9 er egentlig en dårlig ide på en Roland Cube. De funker absolutt best på en rør-amp.

Du har en tråd som heter "trenger hjelp til å skaffe en lyd", og jeg siterer Greener igjen:

For å komme i nærheten er en strat eller Tele kombinert med en rørforsterker og gjerne en overdrive pedal en god start.

For å ha det sagt. Pedaler som f.eks Ibanez TS-9 og TS.808, Boss SD, OD, BD og alle andre boost eller overdrive effekter, er laget for å "pushe" en rør-amp slik at den f.eks vrenger litt mer. En Fender Blues Jr. ER en rør-amp, så alle anerkjente boost og overdrive-pedaler vil funke bra på den. Hvilken boost eller overdrive du vil ha, til hvilken amp, må du nesten forske deg litt fram til selv. (Hvis du ikke har mulighet til å prøve mange, så kan klipp på f.eks. youtube gi deg en pekepinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooog, mye av "hemmeligheten" med SRV-lyd ligger i fingrene.... Og en spenstig Fenderamp. En lyd man får fra en Super Reverb skrudd opp en del+en Tube Screamer er nær sagt umulig å replikere med en modelleringsamp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh- beklager, men hvorfor det? En super reverb og ikke minst en tube screamer er etter dagens standard steinalderteknologi, og jeg kan ikke med min beste velvilje se hvordan det skal være vanskeligere å emulere enn andre forsterkere?

La gå at analoge greier kanskje ikke helt kan simuleres 100% enda, men man nærmer seg. Jeg skjønner ikke hvordan en super reverb og en tube screamer stiller i særklasse, utover mojofaktoren. Der er det ikke noe som kan stille opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale både TS-9 og Fender Blues Jr sammen. Vetikke helt med SRV lyden. Men folkene over går dypere inn i det. Tenkte bare å si at TS-9 og 808 er begge milde og dyre overdrive pedaler, så hvis du ønsker en pedal som kan vrenge deg litt lengre enn til blues vreng så bør du gå for noe annet. Slik jeg har oppfattet det så er vel du en nybegynner (?) Og da ville heller jeg gått for en billigere boss pedal, slik at du kan prøve deg fram og finne tonen din :)

Vil anbefale deg og skifte trådtittelen til nå mer presist og passende. Eks SRV sound eller Ibanez Tubescreamer.:P

Endret av Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh- beklager, men hvorfor det? En super reverb og ikke minst en tube screamer er etter dagens standard steinalderteknologi, og jeg kan ikke med min beste velvilje se hvordan det skal være vanskeligere å emulere enn andre forsterkere?

La gå at analoge greier kanskje ikke helt kan simuleres 100% enda, men man nærmer seg. Jeg skjønner ikke hvordan en super reverb og en tube screamer stiller i særklasse, utover mojofaktoren. Der er det ikke noe som kan stille opp.

Ja man kan vel kalle det steinalderteknologi, men allikevel, veldig mange av dagens forsterkere er fortsatt basert på det samme. En relativ enkel røramp, pushet av en enkel vrengpedal har en såpass stor og "egen" sound som ikke lar seg replikere uten videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.