Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til gitarkjøp


walkertex

Anbefalte innlegg

Heisann.

Er ny her på forumet og komplett blank når det gjelder gitarer så håper det er noen her inne som kan hjelpe meg.

Har bestemt meg for endelig å lære å spille og må derfor gå til innkjøp av en gitar. Har kikke en del rundt på nett uten å bli stort klokere.

Stiller følgende krav til gitaren(materialist som jeg er :P)

*Venstrehendt

*Akustisk

*Stålstrenger

*3/4 størrelse(Lettere å ha med seg og lettere å lære å spille på)

*Karbonfiber

Det siste punktet kan selvfølgelig strykes da jeg forstår at prislappen fort blir ganske høy, men helt klart en bonus.

Håper det finnes noen sakkyndige mennesker her inne som kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett en akustisk i karbonfiber jeg..

3/4 er litt for lite spør du meg. Walden har en billig gitar til ca 2000,- som heter T550 (T=Travel) eller noe slikt. Det er en veldig fin gitar til prisen og den låter bra tross størrelsen. Den har mindre kropp og noe mindre hals enn normalt. (7/8 tror jeg)

Taylor lager en modell som heter Baby Taylor (3/4) og en som heter Big Baby (litt redusert størrelse i forhold til normalt) Dette er kjempegitarer og låter meget bra. Koster kanskje rundt 4-5 tusen tenker jeg.

Om disse finnes som lefty vet jeg ikke, men de kan gjøres om til det for en relativt rimelig penge hvis du ikke irriterer deg over plekterbrett tingen som havner på "feil side"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill!

http://gadgetynews.com/blackbird-carbon-fiber-acoustic-guitar/

Men sånne er vel ikke billige tenker jeg.

Har ikke tenkt så mye på pris egentlig. Er villig til å betale nok for en god gitar for å si det sånn. Har satt av 3-4 timer til spilling hver dag så er egentlig mest opptatt at at det er en god gitar og ikke at den skal være billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor du linker til en nylonstrenger når du spesifiserer en stålstrenger, men det er nå opp til deg. De jeg linket til, er det mest anerkjente merket, og de som har holdt på lengst.

Du har ikke nevnt noen pris, og da har ikke jeg brydd meg om det. De selger ikke Rainsong på Nille..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor du linker til en nylonstrenger når du spesifiserer en stålstrenger, men det er nå opp til deg. De jeg linket til, er det mest anerkjente merket, og de som har holdt på lengst.

Ja. Var nok feil det. Men det var her jeg begynte:

http://www.blackbirdguitars.com/rider_steel.html

Men de gitarene du linker til. For en lyd! Finnes det en cirkapris på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva du skal med karbonfiber? De beste gitarene er da laget av tre.. Og de veier 0.. Men hvis du vil betale masse ekstra for å få en gitar med et syntetisk materiale så er jo det greit nok. Regn med å betale fra ca 20000 i Norge. En gitar i tre med god lyd og spillbarhet får du fra ca 4-5 tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips hvis du faktisk ikke har begynt å spille gitar enda er å heller spille "normalt" og ikke lefty. Det er utrolig mye kjekkere å lære seg det, siden markedet for lefty-gitarer er begrenset, og du får mye mer å velge mellom om du da spiller "normalt". Det at du er venstrehendt betyr ikke at lefty er det eneste som funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Du er inne på noe Greener. Tenkte mer på karbonfiber som kvalitet siden jeg reiser en god del.

Men forstår jo godt at det er lite økonomisk å kjøpe karbon hvis man må ut med 20 lapper for en. Var ikke klar over prisene :P

Var heller ikke noe krav jeg stilte, mer heller en bonus. En altfor dyr en sådan

Som sagt at jeg er nybegynner når det gjelder gitarer så jeg er åpen for det meste.

4-5 høvdinger er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbonfiber kan sikkert være en fordel på noen områder, men det som ofte utgjør prisforskjellen på akustiske er nettopp at det er godt treverk i de, så da vet jeg ikke om jeg ville betalt så mye for å få en gitar i et syntetisk materiale :)

Hvis du bor i en by hvor du har en instrumentbutikk med en viss størrelse ville jeg sett litt på utvalget. Lefty gitarer i travel størrelse er det nok lite av, men du kan se på utvalget av "normale" og be om at de bestiller e.l. Hvis du ikke kan spille noe i det hele tatt kan du be betjeningen vise deg hvordan gitaren låter, prøve å se hvordan det lille du eventuelt kan fungerer når du spiller på gitaren osv.

De fleste gitarer i 5+ tusen kroners klassen er rimelig bra, men jeg liker Furch, Seagull og Taylor spesielt. Martin har vel også en 3/4 modell som ikke er så kostbar.

Som tidligere nevnt så blir en 3/4 stålstrenger for liten for en voksen mann (mener jeg) blandt annet fordi halsen blir så smal, så du får heller se om de har noen "travel" utgaver som er betalelige. (3/4 nylon strenger kan fungere, men det er altså fordi de har et mye bredere gripebrett i utgangspunktet og fordi man gjerne ikke spiller så mye oppover halsen på de)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Taylor gitarene virker som midt i blinken!

Låter knall og er usedvanlig gode å spille på faktisk. Kjøper du en kasse som passer og en luftfukter til lydhullet, så holder nok gitaren på reise også skal du se.

Edit:

Hvis du synes gitaren (hva du nå enn velger) er tung å spille på kan du skifte til tynnere strenger. (Få de på butikken til å gjøre det første gangen, da halsen ofte må justeres litt i den forbindelse) Og kjøp en reim først som sist, noen plekter og en tuner.

Se her for mer info om ekstrautstyr : http://gitarnorge.no/artikkel/195/gitarguiden_del5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.