Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Paul W's teknikkspørsmål


Paul W

Anbefalte innlegg

Jeg har for tida mye fritid og har valgt å bruke mye tid på å øve. Som alltid er det jo slik at en ønsker å øve for å bli bedre, og jeg har bare den siste uka merket ganske god fremgang på endel ting. Samtidig opplever jeg at det er mer og mer jeg rett og slett ikke kan noe særlig om, som jeg føler jeg burde lære mer om, og tenkte å be om litt tips her.

Rekkefølgen over ting er på ingen måte noe annet enn tilfeldig :) Det er helt sikkert ting jeg ikke har kommet på å spørre om også, det kommer i så fall senere.

Forankre hånd ved bro - jeg har tidligere stort sett spilt på gitarer uten Floyd tremolo. Gitaren jeg spiller på nå har derimot det, og jeg har merket meg at min vanlige forankring ofte utilsiktet beveger tremoloen. Jeg lurer derfor litt på hvor andre forankrer? (Kan man si det slik?)

Vinkling av venstre håndledd er også noe jeg sliter med. Jeg har en knekk i håndleddet, som jeg har forstått ikke er så heldig. Nå har jeg prøvd å være litt mer nøye med å vri gitaren litt fra meg når jeg spiller, slik at jeg avlaster håndleddet litt. Jeg har "pianofingre", altså lange fingre/store hender. Kan det ha noe med dette å gjøre? Jeg pleier ikke få vondt i håndleddet, men har liksom forstått fra det jeg har lest av "kom i gang" litteratur at man ikke skal bøye håndleddet i det hele tatt, og da må jeg nesten vri gitaren til å peke strengene ned mot gulvet :blink:

Spille stående; i morgen skal jeg på første øving med nye bandet jeg er med i, og jeg har brukt litt tid i helga på å øve stående - det er mange år siden jeg sist spilte i et band. Jeg gikk fra å være middelmådig til grusomt dårlig veldig fort! :unsure: Sittende opplever jeg at jeg har en knekk i vestre håndledd, men stående blir det enda verre; jeg får på en måte tommelen over halsen fremfor å vri håndleddet nok til å komme rundt (halsen blir liggende i buen mellom tommel og pekefinger). Jeg har prøvd å justere høyden på gitaren opp/ned, uten at jeg har klart å finne en behagelig måte å spille. Det funker fint å gjøre kromatiske øvelser opp og ned halsen, men Petrucci sine strekkeøvelser fra Rock Dicipline kan jeg bare glemme uten å løfte gitaren opp på høykant eller noe (som for så vidt ser mye tøffere ut). Tips?

Og livespilling, dét er noe jeg trenger å lære meg. Jeg vet det kan være tips å stå foran et speil og studere seg selv. Jeg spiller rock/metal, og derfor er det selvsagt viktig å være tøff. Dessuten er det nok av de som gjør for lite av seg live, jeg føler ikke jeg trenger være enda en slik. Men jeg "kan" jo ikke, det vil si, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare å konse på spillinga samtidig som jeg skal tøffe meg - er jo greit å være tøff på scena, men vel så greit å klare å spille det man skal uten å slørve seg igjennom det :P er det noen som har noen tips kanskje? Dette har jeg ikke funnet noen "tutorials" på nemlig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å se for meg hvordan du holder rundt halsen med venstre hånd... :huh: Ikke så lett. :D Jeg har gitaren veldig høyt oppe og har ikke noe problem med knekk i håndleddet. Nå ser ikke det spesielt tøft ut, så det kan ødelegge for uttrykket på en scene. Jeg kompenserer med ekstremt tøffe gitarer. Har du knall kostyme kan du ha gitaren hvor som helst. Live har det vel litt å si om bandet kjører musikk eller attitude. Ikke alle band spiller i nærheten av bra live, men det kan være severdige konserter likevel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er to bilder som viser litt hvordan jeg holder halsen. Det blir mer og mer fremtredende jo lenger opp på halsen jeg kommer, i de lave bånda må jeg strekke ut armen mer så da blir det litt bedre.

Kanskje jeg skal foreslå noen litt knall kostymer :P

Selv er jeg litt sånn at en kombinasjon av musikk og attitude gjør seg bra. Jeg er nå i to band, dvs ett band som er igang og ett som er "under oppføring" - vi er to stykker som jobber med detaljene rundt bandet og er ganske seriøse om det vi driver med. Makkeren min der er en enormt scenevandt bassist, som er drita tøff live - så jeg kan på en måte slappe litt av i forhold til at han lett kan drive showet alene, men samtidig har vi lyst å gjøre en 3-piece (altså oss to og trommer) og da vil det bli utrolig transparent at det er han som holder hele live-biten oppe. Derfor - jeg MÅ lære meg å være knalltøff live. Mye kommer nok med erfaring, men det er greit å kunne øve seg til en del også :)

Det andre bandet er mer musikk og mindre attitude, litt mere nedpå - og der er resten av gutta mer på mitt nivå i forhold til erfaring og fremføring, føler jeg. Jeg er fremdeles den med minst liveerfaring, men nå har jeg liksom ikke så mye annet å klamre meg til enn gitaren, så drivkraften er definitivt på plass hos meg i alle fall :)

post-7302-126805073086_thumb.jpg

post-7302-126805073936_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du beveger vib'n med handa hviler du for "tungt". Jeg hviler armen på gitarkroppen og handa på vib'n.

den venstrehandsgreia er mer en personlig preferanse. Har vel fint lite å si om du kan spille greiene til Petrucci eller ikke med mindre dere covre'r DT? Det viktigste er at du finner en kombinasjon av høyde på gitaren og en måte å holde venstrehanda på som du syntes er behagelig og som funker greit til det du skal spille. Selv øver jeg stort sett alltid stående. Jeg spiller teknisk bedre med gitaren høyere opp men det er mer behagelig å ha den lenger nede. Det har noe med hvordan den henger å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor - jeg MÅ lære meg å være knalltøff live.

Spørs om du er en knalltøff kar da?

Jeg vil nok si vær deg sjæl. Spiller dere fet musikk så digg musikken mens du spiller som om du skulle hørt på. Hovedproblemet til de fleste er at de "fryser fast" på scenen. Det er lov å bevege seg til musikken. Hmmmmmmmmm høres ut som et dårlig "alternativt" treningsopplegg - bevegelse til musikk, ha ha ha.......

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fordi jeg har peil, men jeg synes det ser ut til at du holder gitaren omtrent slik jeg gjør jeg. Ser ikke noen voldsom knekk i noe håndledd? Jeg bruker tommelen til å frette/dempe E streng og dempe A streng, derfor "henger den" stort sett over kanten på gripebrettet.

Angåene "opptreden" så er vel det viktigste at du spiller ok? Jeg har begrenset utbytte av at folk ser morske ut mens de spiller gitt. Men hva vet jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det der med opptreden er en ting som må komme av seg selv.

Det er vanskelig å øve på å se kul ut tongue.gif

Du blir fort gjennomskua hvis det blir for påtatt, og i tillegg ser det jævla teit ut..

Konsentrer deg om å spille og bli vant til å være på scena, så kommer resten etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du beveger vib'n med handa hviler du for "tungt". Jeg hviler armen på gitarkroppen og handa på vib'n.

den venstrehandsgreia er mer en personlig preferanse. Har vel fint lite å si om du kan spille greiene til Petrucci eller ikke med mindre dere covre'r DT?

Ja, har pleid å hvile hånda på vibben, men nå må jeg på en måte anstrenge meg for å ikke hvile "for tungt". Anstrengede hvile er på en måte litt selvmotsigende ;) Det er nok helt sikkert bare en vanesak :)

Greiene til Petrucci er bare en øvelse for å trene opp styrke og fleksibilitet i venstrehånda, så det har sånn sett ikke noe å si om jeg kan spille det eller ei - jeg innbiller meg bare at om jeg klarer å øve på disse tingene kan jeg på sikt klare å spille ting som jeg ellers ikke ville fått til, om det gir mening?

Spørs om du er en knalltøff kar da?

Jeg vil nok si vær deg sjæl. Spiller dere fet musikk så digg musikken mens du spiller som om du skulle hørt på. Hovedproblemet til de fleste er at de "fryser fast" på scenen. Det er lov å bevege seg til musikken. Hmmmmmmmmm høres ut som et dårlig "alternativt" treningsopplegg - bevegelse til musikk, ha ha ha.......

Klart jeg er knaltøff :lol:

Nå er mine gitaridoler 'the three amigos' da, så det er jo en lett blanding av fjollete dans med verdens triveligste smil (Dave), fet posing (Adrian) og indianerdans (Janick). Til musikken passer det bedre med fet posing og grimme uttrykk enn noe annet :D

Ellers er det klart det gjelder å digge musikken, og det er nok lettere å leve seg inn i det når man står på scena enn når man står og øver. Jeg får vel ta tiden til hjelp, selv om jeg er fryktelig utålmodig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det klart det gjelder å digge musikken, og det er nok lettere å leve seg inn i det når man står på scena enn når man står og øver.

Hmmm, for de fleste er det motsatt. Man er verdens tøffeste på øving og så får man nerver og folk foran seg og så står man rett opp og ned som en pinne å konser som faen på å spille riktig. Derfor drar vi alltid no sinnsykt til på øving. Synkronbanger fra vi stemmer......

Men som de andre også sier bare vær deg selv og slipp deg litt løs. Hvordan resultatet blir har man liksom ikke helt kontroll på. Er'u uheldig blir det litt scary freakshow ala John Mayer, er'u heldig blir du halvparten så kul som verdens kuleste mann James Hetfield.

Janick who? Never heard of him.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er to bilder som viser litt hvordan jeg holder halsen. Det blir mer og mer fremtredende jo lenger opp på halsen jeg kommer, i de lave bånda må jeg strekke ut armen mer så da blir det litt bedre.

Det der er ingen gunstig måte å bruke venstrehånda på. Men om man har gittar'n på knærne så er det vel eneste mulighet B)

For størst frihet, mest kontroll og minst belastning så holder du tommelen på baksiden slik at håndleddet får en slak vinkel oppover. Men som sagt, det avhenger av at du ikke bærer gittar'n så lavt...

Noe i denna duren:

Tip%20Of%20Finger.jpgstock-photo-hand-on-guitar-fretboard-25500277.jpg

Endret av trazan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gitaren på knærne akkurat, egentlig har jeg den vel litt høyere enn jeg kunne tenke meg :lol:

Stod og spilte på øving i dag (3 timer, 2 timer effektiv spilling tenker jeg) og er helt ferdig i håndleddet nå. Fokuserte endel på å holde "riktig", altså som på bildene der, og det gikk stort sett bra. Er vel litt fordi jeg har en innøvd feil fra gammelt av at det er ekstra tungt å snu det nå tenker jeg :blush:

Men, kom meg gjennom første øving med nytt band til jubel og glede, og feira med en pils etterpå, så det er gjev stemning i leiren nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden handler vel om to ting. Den ene er spilleteknikk, og der er det andre som kan komme med mye bedre råd enn meg.

Når det gjelder scenefremtreden så synes jeg musikken MÅ komme først. Låter det fett, så er det ikke så farlig med hvordan man ser ut, med mindre man skal dra en høy boybandfaktor med koordinert koreografi for å tekkes fjortisjentene.

Det er vel også slik at dersom man gjennom øving kommer til et punkt der musikken og teknikken setter seg i ryggmargen og blir nesten mer instinktiv enn bevisst, så kan man spille mens man fokuserer på fremtoning og kontakten med publikum. Man kan ofte se at drevne gitarister har god publikumsfokus gjennom mye av låta, men i vanskeligere passasjer og soloer blir man mer innadvendt og fokusert på det tekniske, selv om man akkurat da har publikums oppmerksomhet på grunn av soloen. Ikke noe galt i det.

Ellers er det faktisk kult med en understatement også. Ikke direkte band-relatert, men jeg så en gang et opptak av One Night in Bangkok fra Chess-musikalen, og midt inne i låta er det en ganske fet gitarsolo. Det jeg synes var überkult var at gitaristen var iført samme sorte dress med hvit skjorte som resten av orkesteret, og sekundene før gitarsoloen startet reiste han seg rolig opp, rettet på jakka og dro soloen med en letthet og uanstrengthet som var imponerende i seg selv. Ingen krumbøyd kropp over gripebrettet og tunga halvveis hengende ut av munnviken der i gården. Da soloen var over ga han publikum et høflig bukk og satte seg til igjen til stormende applaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe i denna duren:

stock-photo-hand-on-guitar-fretboard-25500277.jpg

Personlig er jeg ikke noe fan av fullt så mye knekk i handleddet. Det gir endel ekstra belastning på alt av sener osv. som går på oversiden av handa og over håndleddet når du spiller. De jeg kjenner som spiller med gitaren så høyt har fortsatt nesten helt rett håndledd. Jeg legger heller tommelen på øverste del av halsen pekende litt oppover mot hodet på gitaren når jeg føler jeg trenger mer frihet med fingerne.

Paul - hvis du blir så sliten ville jeg brukt tid på å finne en mer behagelig og uanstrengt måte å spille på. Også prøvd å finne ut hvor "løst" du klarer å spille med venstre. Jo mer bøy du har på handleddet jo viktigere er det å spille uanstrengt.

http://www.youtube.com/watch?v=7TrIh4QTV8A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.