Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sliter med å overføre fra engelske til norske akkorder


Nybeginner

Anbefalte innlegg

Hva blir engelske D#, A# og G#, i det norske systemet?

Om det er blitt spurt om før må jeg bare beklage :)

Det blir D#, A# og G# det...

D# er mellom D og E (Eb), A# mellom A og B(Bb), G# mellom G og A (Ab). Vet det er forvirring om når man skal kalle en G# G# eller Ab, men det bryr ikke jeg meg om, da jeg spiller gitar og tonen og akkorden G# og Ab låter akkurat likedan på mine gitarer.Men jeg bruker Bb i stedet for A# i hvert fall.

De får forklare de som er mer teoretisk av seg, men # betyr halvtone opp, b betyr halvtone ned.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt spørsmålet ditt jeg :P

Men hvis du tar utgangspunkt i E strengen og går oppover halsen så blir det slik

E-F((E#)-F#/Gb-G-G#/Ab-A-A#/Hb/Bb-H/B-H#/B#/Cb-C-C#/Db-D-D#/Eb-E

Litt uryddig men som du kanskje ser/skjønner/nevnt før betyr #=en halvtone over og b=en halvtone under

D#=En halvtone over D, men det er også en halvtone under E. Altså D#=Eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du ? Har du laget tabs som ikke stemmer ? Eller har du forsøkt å bruke tabs som ikke stemmer med det du hører på plate ?

Du må forsøke å forklare hva du mener.

Enkelte sanger må jo også spilles med en capo eller gitaren må stemmes ned en halvtone f.eks for at ting skal stemme med plateinnspillingen.

Et annet moment er jo at langt i fra de fleste tabs på nettet er riktige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg skal forklare :)

Jeg har endra denne taben her;

http://nortabs.net/tab/2180/

Men som dere er har jeg skrevet D/E A/H og G/A på siste delen av sangen, grunnen til dette er at jeg bare er kjent med det amerikanske systemet. Jeg skrev dog den amerikanske akkorden i parantes like bak.

Så det som står i parantes er det samme som det er på norsk? Er det det dere sier til meg nå? :)

Altså det norske systemet er likt det amerikanske utenom at B = H?

Sorry om jeg ordlegger meg litt rotete :P

Endret av Nybeginner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg skal forklare :)

Jeg har endra denne taben her;

http://nortabs.net/tab/2180/

Men som dere er har jeg skrevet D/E A/H og G/A på siste delen av sangen, grunnen til dette er at jeg bare er kjent med det amerikanske systemet. Jeg skrev dog den amerikanske akkorden i parantes like bak.

Så det som står i parantes er det samme som det er på norsk? Er det det dere sier til meg nå? :)

Altså det norske systemet er likt det amerikanske utenom at B = H?

Sorry om jeg ordlegger meg litt rotete :P

D/E betyr D med E i bass. Må også få legge til at jeg kikka på den taben, og den stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Nå er ikke jeg så svær i teori men en D/E er da ikke den samme akkorden som D# ? hverken på norsk eller amerikansk (som er helt identisk i så måte)

En D/E er jo en D med en "E på toppen" Men en D# er en vanlig D akkord hevet en halvtone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Nå er ikke jeg så svær i teori men en D/E er da ikke den samme akkorden som D# ? hverken på norsk eller amerikansk (som er helt identisk i så måte)

En D/E er jo en D med en "E på toppen" Men en D# er en vanlig D akkord hevet en halvtone.

D-akkord med E i bass som jeg har skrevet tidligere. Er vel ikke ofte brukt, men slik det er skrevet, betyr det det. Noen som ofte er brukt, derimot: G/H (G med H i bass) A/C# (A med C# i bass) D/A (D med A i bass) osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da var tabben min rett, altså de grepene som stod i parantes var de riktige. Jeg ante ikke om det var en "norsk måte" å skrive de på så jeg sjansa på det som stod forran parantes, men det var jo feil :P

Nei, det var den ikke. Du har en Gm i første linje som ikke skal være der.

Em i 2. linje skal være C , Em i tredje linje skal være E7 Dm skal være F osv.

Var også flere feil etter det jeg så/hørte.

Som nevnt, det som jeg postet som vedlegg lenger opp her, er den korrekte versjonen.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.