Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

kjøpe akustisk gitar?


jg1993

Anbefalte innlegg

Vel, det kan være lurt å si oss om du vet om du vil ha nylonstrenger eller stålstrenger.

Deretter bør du finne ut om du vil ha med mic eller uten.

Også bør du finne ut om du vil ha cut-away eller ikke cut-away på gitaren.

Eventuelt hva slags kropp gitaren skal ha, som jumbo, dreadnought osv.

Skal du bruke den på scenen? Skal du bruke den på studio?

Endret av RalphDarwin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det kan være lurt å si oss om du vet om du vil ha nylonstrenger eller stålstrenger.

Deretter bør du finne ut om du vil ha med mic eller uten.

Også bør du finne ut om du vil ha cut-away eller ikke cut-away på gitaren.

Eventuelt hva slags kropp gitaren skal ha, som jumbo, dreadnought osv.

Skal du bruke den på scenen? Skal du bruke den på studio?

ER ute etter en gitar med stålstrenger og gjærne plugg inn til forsterkere, skal bare brukes på rommet trur jeg:S resten har jeg ikke peiling på hva jeg skal ha og søker derfor tips her:D

Endret av jg1993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel slenge meg på her, med min første post :D

Var i samme situasjon som trådstarter, ville ha en stålstrenger i prisklasse rundt 5 laken. Stakk en tur til en sjappe og prøvde litt forskjellig, og endte opp med en Furch D40, som koster ca 5500 veil. Denne har ikke cut-away eller forsterkerutgang. Likte klang og lyd mye bedre enn de andre alternativene jeg prøvde, og er fortsatt strålende fornøyd, rundt et halvt år etter kjøp. Husk, du får sannsynligvis mer lyd for pengene hvis du dropper forsterkerutgang og cut-away. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel slenge meg på her, med min første post :D

Var i samme situasjon som trådstarter, ville ha en stålstrenger i prisklasse rundt 5 laken. Stakk en tur til en sjappe og prøvde litt forskjellig, og endte opp med en Furch D40, som koster ca 5500 veil. Denne har ikke cut-away eller forsterkerutgang. Likte klang og lyd mye bedre enn de andre alternativene jeg prøvde, og er fortsatt strålende fornøyd, rundt et halvt år etter kjøp. Husk, du får sannsynligvis mer lyd for pengene hvis du dropper forsterkerutgang og cut-away. :rolleyes:

Helt riktig det du sier. I tillegg kan man ettermontere pickup senere hvis det skulle vise seg at det blir behov for det. Man skal også være klar over at å koble en akustisk gitar med pickup til en gitaramp ment for el.gitarer, ikke vil være det optimale, rent lydmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med herrene før her - det er typisk på rundt 5000,- det begynner å smake fugl av akustiske, både lydmessig og spillemessig. Men da får du fort ikke med innebygget pickup og slikt. En lydhullspickup koster ikke mange kronene uansett, så det har du råd til når behovet melder seg.

Furch er nevnt, sjekk også ut Seagull og Taylor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe tips til noen gitarer uten cut-way og forsterker utgang da?

Hvis det er ny gitar du er på utkikk etter, så går du til en eller flere forretninger og prøver forskjellige gitarer i din prisklasse. Du skal kunne få en veldig grei gitar i den klassen, nesten uansett merke. Likevel er Yamaha, Ibanez, Furch, Taylor, Takamine m.fl. trygge merker som lager bra gitarer, også rundt 5 lapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.