Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Høyrehåndsteknikk


TulleGutt

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt veldig konsekvent på min høyrehåndsteknikk i det siste, og forstår mer og mer hvor mye det egentlig påvirker spillestilen min. Jeg selv tror jeg holder plekteret på en ganske vanlig måte, dvs. at jeg helt naturlig legger venstresiden av pekefingeren (ved siden av neglen, på det ytterste leddet altså), mens jeg legger tommelen oppå og bøyer leddet rundt 45 grader. Håper noen forsto hva jeg faktisk mente der, litt lettere å vise sånt visuelt. :P

Men det er altså på hvordan man bøyer tommelen, jeg ser folk varierer ofte. For å ta noen kjente eksempel; Yngwie Malmsteen og Michael Romeo later til å ikke bøye tommelen i det hele tatt, mens Paul Gilbert bøyer tommelen som meg, altså, rundt 45 grader.

Har prøvd å variere litt selv, prøve ut nye ting, og min konklusjon er at det virker lettere å ''speed picke'' (i min begrensede hastighet, vel og merke) med enn helt rett tommel, inkluderende at lyden blir litt smudere enn andre alternativ. Men med et bøyd tommelledd synes jeg lyden blir mer aggressiv, synes dessuten harmonics er lettere å treffe. Nevnte er forskjeller jeg personlig legger merke til, trenger selvfølgelig ikke å gjelde for dere andre!

Så, hva synes gjengen på GN, hvordan spiller dere, og hvorfor spiller dere slik? Fordeler/ulemper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøyer ytterste leddet av pekefingeren, men bøyer ikke tommelen noe nevneverdig tror jeg. Akkurat nå sitter jeg med plekter i hånda og ingen gitar da, så det kan jo hende jeg gjør noe annerledes når jeg plukker strenger istedet for dongeri :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woah, da picker jeg kanskje ikke så normalt som jeg trodde? :P

Føler jeg får bedre vinkel når jeg bøyer tommelleddet litt, uten å måtte skrå armen for mye, hvis dere skjønner!

Jeg bøyer tommelen, så da er du ikke alene :lol: Selv om jeg er Paul Gilbert fanboy har jeg ikke bevisst gjort det slik bare fordi han gjør det. Jeg visste forsåvidt ikke det før nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er best å sette seg på høyrehånda først, så den blir nummen og så... laugh.gif

Men seriøst, har aldri tenkt så nøye gjennom det, men det virker som jeg bytter på å ha tommelen rett og å bøye den litt avhengig av hva jeg spiller..

Her må det forskes ser jeg.. tongue.gif

EDIT: måtte bare poste dette..

sigpic5224_4.gif

Endret av M.A.K.S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si at dette er tilfellet her, men tror en del gitarister nesten overanalyserer plekterteknikken sin, og leter etter en formel på nettet som gjør at man spiller kjapt som faen. Tror svaret på denne gåten er kjedeligere enn man tror. Finn en plekterteknikk som du er komfortabel med, og ikke trenger å anstrenge deg for å spille. Etter du har klart å lytte til kroppen, så er det bare å peise på med øving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har mest å si tror jeg egentlig bare er at du holder plekteret riktig. (med tommel og pekefinger, slik du gjør) Det er fantastiske gitarister som holder de med tommel og langefinger, men jeg er overbevist om at de kunne fått enda bedre kontroll med pekefingern. Jeg spilte med tommel og langefinger fra jeg først tok i en gitar til jeg så noen av Paul Gilberts instruksjonsvideoer i 2008. Han hadde nemlig også holdt plekteret slik, men byttet til tommel og pekefinger og anbefalte det. Det var veldig uvant ei ukes tid, men så merket jeg hvor mye bedre kontroll jeg fikk! (Her er noen helt sikkert uenige men)

Hvordan du holder tommelen vil jo til dels kontrollere vinkelen på plekteret, noe som varierer ettersom hvilken lyd du vil ha, derfor er det viktigste at du liker lyden du får og at du er komfortabel med hvordan det føles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vridning på fingre/plekter og slikt vil avhenge av så mangt...hva slags lyd du er ute etter, plektertype, hvor lavt/høyt gitaren henger, anatomi osv. Ikke fokuser så mye på det, da er det fort gjort å presse seg inn i måter å gjøre ting på som kroppen egentlig ville løst mye bedre selv. Fokuser på lyd, og det å slappe av i muskler som ikke er nødvendige (ofte det meste fra håndleddet og oppover) og ta tiden til bruk. Konsentrer kraften til håndledd og fingre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, mulig jeg overanalyserer høyrehåndsteknikken min, men vil jo helst bruke plekteret på en måte som har fremtid og potensiale til å utvikle seg før jeg begynner å øve hardc0re. Men som nevnt, hvis det føles naturlig, må det jo være korrekt for meg i hvert fall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.