Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Innspilling full-lengde album


stene92

Anbefalte innlegg

Yoyo!

Er det noen som har noen tips på hva som er lurt å være EKSTREMT nøye på når vi skal recorde en full-lengde plate.

Tid i studio har vi ubegrenset med! Dette skal være en plate vi skal være stolt av i 2år ++ etterpå..

Har spillt inn to EP'er, men kan ikke si jeg er fornøyd. nå etter 3år(da vi var 14/15år) etter den første og 1år etter den andre (da vi var 16/17 år).. Men det er jo ganske normalt da vi har byttet ut medlemmer og forbedret oss veldig mye i forrhold til den gang.

Så om noen har noen erfaringer eller tips de vil dele er jeg glad for hver minste ting! :)

innspillingen vil fåregå i studio jeg har bygd meg (http://forum.gitarnorge.no/topic/22563-bygging-av-studio-dagbok/page__st__40__gopid__403833entry403833)

Og vil bli sendt videre til profesjonelt studio for mixing og mastring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk god til på å skru bra grunnlyd. Gjerne forby uttrykket "vi tar det i mixen", det berre forseinkar problemet.

Samme med spilling og vokal. Er det ikke "helt der", så er det sannsynligvis ikke bra nok. I og med at dere ikke trenger å tenke på studiokostnader, kan dere være veldig nøye med at alt dere spiller inn, er så bra som dere mener dere kan få til. Vær på den annen side forsiktig slik at innspillingene ikke mister all "nerve". Hvorvidt man lykkes med det, avhenger jo selvfølgelig av hvor dyktige man er som musikere.

Det kan også være lurt å ha en utenforstående som følger prossessen fra "utsida", men det kan selvfølgelig være vanskelig å finne noen som gjør det uten betaling.

Det er jo også et spørsmål om hva som er målet deres med plata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mye å tenke på her. Og folk har jo allerede sagt mye bra, men jeg skal prøve å komme med noen tips. Jeg har dessverre ingen erfaringer med å spille inn et helt album. Likevel har jeg spilt inn en del ting, og kan gi bort noen av tingene jeg tenker på når jeg lager et produkt:

  • Bruk mye tid til å lytte. Gjerne på lavere volum, for man blir fort trøtt i ørene og ser lettere gjennom fingrene på ting når man hele tiden jobber med høyt volum.
  • Tenk litt over lyden dere vil ha. Skal det låte produsert, eller litt mer vintage og organisk? Noen liker jo at det suser litt og låter litt "uferdig".
  • Finn artister og gjerne konkrete låter dere liker, og lytt på dem under prosessen. Under miksing kan det være lurt å legge en låt eller to som referanse i programmet man bruker.
  • Vær tydelige på det dere vil ha, spesielt hvis dere ikke skal mikse det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen tips på hva som er lurt å være EKSTREMT nøye på når vi skal recorde en full-lengde plate.

At dere har platekontrakt.

I det minste distribusjon. Greit nok at det er moro å spille inn, men skal man lage en fullengder har det en tendens til å bli så mye arbeid at man er lei før man er ferdig. Og da er det LITE tilfredsstillende å ikke ha noen som pusher greiene ut til folket når det endelig er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få nok gode takes av heile låta. Gjerne 4-5 gode, så kan du klippa mellom dei seinare, og spela inn småpirk. Såvidt eg har fått med meg så spelar de progmetall, og der er det jo fint lite nerve frå før av, så berre ver perfeksjonistar med å få ting skikkeleg, iallefall når de ikkje har noko tidspress. Ingen sjanger for slurv. Få nokon til å sitja ved spakane når du spelar inn og fortelja deg at du spelar feil, utight, slurvete etc. Jævla irriterande, men det hjelp på resultatet.

Sjølv om de har god tid, sett opp ein tidsplan, og prøv så godt de kan å følgja den, ellers kan ting skli ut, og de blir aldri ferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dere har platekontrakt.

I det minste distribusjon. Greit nok at det er moro å spille inn, men skal man lage en fullengder har det en tendens til å bli så mye arbeid at man er lei før man er ferdig. Og da er det LITE tilfredsstillende å ikke ha noen som pusher greiene ut til folket når det endelig er ferdig.

Vi har platekontrakt med Audiovisjon Records! Så det vil bli distribuert på en ordentlig måte :)

- Ja, vi er svært pirkette denne gangen.. har troa på dette :)

Endret av stene92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.