Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lodding av pickups


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg loddet for en tid tilbake to Dimarzio Evolution pickups i en Ibanez jeg nå har tenkt til å selge.

De låter ikke helt som de skal, så jeg må nesten få fiksa de før jeg selger.

Det virker som om det er en mye mørkere tone i gitaren enn de burde være. Nesten som om pickup switchen står på neck pickup hele tiden. Jeg er rimelig sikker på at kablene går riktig, men jeg lurer litt på dette med kapasitatorer (om det er det det heter på norsk :unsure: )

Disse står jo som regel på tone potten, og skal så vidt jeg har forstått styre hvor mye trebble som kuttes når man ruller ned tonepotten.

Spørsmålet mitt er: har de noen effekt når tonepotten står på fullt? og i så fall, kan man bytte disse til noen som kutter mindre trebbel?

Eller er jeg generelt helt på jordet her nå? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gi deg et godt råd - finn ut av dette selv så lærer du noe - teori er en ting, praksis er noe annet. Prøv følgende :

1 - sjekk at ting er riktig koblet i utgangspunktet hvis du ikke allerede har gjort det. Kakk på pickup-polene med et skrujern for å se at riktig pickup (eller del av pickup på humbucker med splitt) er aktive når pickupvelgeren står i de ulike posisjonene.

2 - Koble fra hele tonekretsen - altså lodd bort ledningen som går til tonepot'en. Hvis du synes at det hjelper så er det noe å hente, hvis ikke, er det slik gitaren låter uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.