Web Analytics
Jump to content

Gilmour tone


gctoffen
 Share

Recommended Posts

Sitter her med min Fender Stratocaster Classic Player 60s og en Roland 20x. Men jeg sliter med å få den gode Gilmour tonen.

Noen som har noen gode tips? Det er ikke aktuelt å kjøpe noe nytt utstyr enda, i hvertfall.

Tenker da mest på soloene i Comfortably numb og Shine on you crazy diamond. Hvilke Pickup posisjoner er best? Hvilke effekter må jeg bruke?

Ble lit rotete formulert, men dere forstår sikkert.

Takker på forhånd! :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker feil, så inneholder de soloene der både 1-bånd, 2-bånd, 3-bånd, og 4-båndsløft.

For å kunne lyde litt som Gilmour bør ulike løft være under full kontroll.

Tror du må bruke forskjellige pickup posisjoner for å få lydene du trenger.

Åpninga på Shine..... kan f.eks. starte i pos 4, eller 5, gå over i pos 2, og slutte i pos 1.

Vil anbefale en annen forsterker til gitaren din for å få bedre lyd.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst - styr unna bridge-mikken, du får ikke alltid den gode syngende solotonen med den. Jeg hadde startet med neck-pickupen og jobbet meg ut i fra den lyden jeg fikk der.

Gilmourish er den fremste siden for instillinger, utstyr og slikt. Dog litt laber på teknikkfronten.

Her er sida som forklarer Shine On-innstillengene: http://www.gilmourish.com/?page_id=47

Teknikkmessig trenger du god styrke i venstrehåndsklypa, en kontrollert vibrato og stødig bending.

Send en PM til Kjutte om oppøving av styrke i venstrehåndsklypa, han vet hva det går i.

Vibrato kan du øve på mange måter, men Gilmours vibrato baserer seg på at du gjør bittesmå "bendinger" opp og ned med strengen. Begynn med raske vibratoer, jobb deg ned i tempo, for så å øke opp i tempo ijgen.

Når det gjelder bending, så har veldig mange for vane å bende strengene med kun en finger - bruk flere! Sjekk bendingen til gode gamle Dave her:

Han bruker som oftest tre fingre som støtter hverandre opp, noe som gir en stødig og kontrollert bevegelse
Link to comment
Share on other sites

Litt som dette?

CN er vel booster og fuzz + delay. Får fet sololyd på bridge PU på en strat med litt fuzz.

Er nok som hm sier kanskje langt unna en Cube, men hvis den har noen effekter så er det phaser og delay på shine on on vreng og delay på CN.

Link to comment
Share on other sites

skal ikke se bort i fra at Gilmour hadde hørt ut som seg selv på en Cube.

Det kjedelige svaret er vel det ligger i fingrene og måten man spiller på.

Det er vel masse effekter på en Cube?

Så fremt du ikke skal spille konsert burde en Cube holde i massevis for å spille Gilmour for seg selv.

Bedre utstyr/likt utstyr som gitaridolet, betyr over hodet ikke at lyden blir den samme som Gilmour.

Link to comment
Share on other sites

Det er også verdt å nevne at Gilmour, i likhet med Malmsteen, bruker vibsystemet på Strat'en sin til mye av den deilige vibratoen som kjennetegner gitarspillet hans. Dette er en ganske stor del av spillestilen hans, og han gjør det på en så naturlig måte at det kanskje ikke går opp for lytteren at han faktisk bruker whammy istedenfor bare fingrene. En bakdel for folk som vil spille som Gilmour er jo selvfølgelig at det er utrolig vanskelig å få dette til å høres bra ut, siden Gilmour har en unik touch som er vanskeligere å lære seg enn mye av det som høres vanskelig ut.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
    • Hvordan drives potmeteret? Kan jo være noe mekanisk der som har hoppet av.  Alt er jo fiksbart. Spørsmålet er hva du ev. kan gjøre selv. Må du ta den til en proff, skal det jo ikke mye til før det koster mer å reparere enn å kjøpe nytt, men jeg vil si at det i høyeste grad er smart å sjekke.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.