Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan noen forklare?


Anbefalte innlegg

Hei, befinner meg i den situasjonen hvor jeg skal finne et sted å spille inn en EP med bandet mitt.

Vi tenkte å spille det inn hos en kompis som har spilt litt fra før, og så sende det videre til en som driver med mastring på heltid.

Men hva bør jeg tenke på?

Og hva er forskjell mellom innspilling, mix og mastring? Hva er viktig å huske på for å gjøre sluttresultatet bra?

-Om opptakene blir gjort i Quebase, kan det ha noe å si for han som mastrer?

Kom gjerne med erfaringer/tips om dere har noe på lager:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger vel nesten i ordene.

Miksen er når man justerer alle de innspilte trackene i forhold til hverandre. Utgangspunktet for en miks er altså flere innspilte lydspor. Resultatet er en ferdig lydfil, gjerne i stereo.

Mastringen gjør videre bearbeiding av den ferdige miksen tilpasset mediet lyden skal presenteres gjennom. Det er forskjell på mastringen i forhold til om den skal presenteres på vinyl, på CD, som høyoppløst lyd eller for radiosendinger.

Om du kan engelsk, så står mye forklart her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_mixing_(recorded_music)

http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_mastering

Som hifi-entusiast vil jeg også nevne at det i de senere årene har vært intense diskusjoner om bruk av dynamisk kompresjon i mastering-prosessen for å heve det generelle lydtrykksnivået på musikkutgivelser.

Jeg er en av dem som mener at mye av musikken som utgis i disse dager er betydelig dårligere mastret enn på begynnelsen av 90-tallet. Musikk som har ekstrem dynamisk kompresjon er det etterhvert blitt veldig mye av, og det er slitsomt å lytte til over tid fordi musikkens rytme og definisjon drukner i et høyt generelt lydnivå.

Mer om dynamisk kompresjon i mastering (også kjent som Loudness war):

http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

Denne videoen er kanskje en av de mest illustrerende i forhold til problematikken:

Jeg vil ihvertfall råde dere til å snakke med han som skal gjøre mastringen om hva slags resultat dere ønsker.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret! Føler jeg skjønner meg litt mere på det nå:)

Men er en ting jeg lurer på. Jeg skal spille inn hos en fyr som har , eh... halvveis peiling på studioteknikk.

For all del, han er drit flink til å mikke opp og hjelpe oss med SELVE innspillingen, men jeg føler han ikke har peil på miksing.

Så kan vi ha en til å spille inn selve lyden, og sende dette videre til en annen som mikser? For så å sende det videre til en 3.person som tar seg av mastringa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret! Føler jeg skjønner meg litt mere på det nå:)

Men er en ting jeg lurer på. Jeg skal spille inn hos en fyr som har , eh... halvveis peiling på studioteknikk.

For all del, han er drit flink til å mikke opp og hjelpe oss med SELVE innspillingen, men jeg føler han ikke har peil på miksing.

Så kan vi ha en til å spille inn selve lyden, og sende dette videre til en annen som mikser? For så å sende det videre til en 3.person som tar seg av mastringa?

Det er mulig det ja, men det jeg også er usikker på er om en som tar opp i cakewalk kan mixe det i pro tools.. Tror selv at hvis man skal mixe i pro tools så må man også ta opp i pro tools. Er mulig jeg tar feil, men er det jeg tror iallefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har multitrack rå-opptak som ikke er miksa kan man mikse i hva som helst. Spørsmålet er bare hvor klønete eksportering er. Alle med litt erfaring får til overgangen, så bare send over hele mappa med session-filer, rå-filer og alt annet.

Det er en veldig god grunn til at det finnes recording-teknikkere, mixing-teknikkere og mastrings-teknikkere, og jeg ville brukt 3 forskjellige hvis u har ambisjoner om å få en profesjonelt sluttresultat. Mastring-teknikkere er en egen liten rase som bor i lyd-hulene sine langt under bakken og har outboard-utstyr nok til å ta over hele verden. Finnes mange flinke i sverige, men det koster skikkelige penger også. Jeg ville brukt 10-20% av budsjettet på mastring, og hvis du ikke har budsjett nok til det kan du få en ok mastring av den som gjør miksinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Hadde ikke tenkte tanken på å få den mastra i utlandet, men det virker jo som noe jeg kan tenke meg.

Noen som har noen å anbefale? Vi spiller en blanding av stonerrock/punk m/"vanlig" vokal.

Jeg og bandet kan ikke stort om hvordan man oppnår en såkalt "cd" lyd på låtene.

Synes ofte at det høres litt "urørt" ut etter miksing. Finnes det noen steder hvor vi kan lære basics om hvordan man skrur litt mer proff lyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.