Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

skalaer


Nybegynner

Anbefalte innlegg

Hei!!

Jeg er totalt nybegynner og kjøpte meg akustisk og elgitar i høst. Jeg øver og øver!.

Det jeg lurer på og som har gjort meg litt forvirret er at noen skalaer har samme mønster/toner men skalaene er benevnt med forskjellig navn.

For å ta et eksempel. Jeg øvde på D-dorian og så at dette var samme skala som c-major.

Etter det jeg kan se er dette to helt like skalaer.

Det er også rart (syns jeg )at akkordene som passer til er forskjellige når notene er de samme.

Jeg finner også en rekke eksempler på at skalaene er like men har forskjellige navn. :rolleyes: Er det noen som kan forklare sammenhengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett, C dur og D dorisk er akkurat de samme tonene, men de starter på forskjellige steder, noe som gir skalaen et annet "kjønn".

D dorisk starter på D, og spiller alle tonene i c dur skalaen helt til den når D igjen.

Det som skjer da er at det tredje og syvende trinnet i skalaen blir senket, og gjør at skalaen høres ut som moll med et durpreg. (fordi den sjette tonen fortsatt er høy som i en durskala.)

Hvis du er interessert i dette vil jeg anbefale deg å lære å spille c dur, og c dorisk, da vil du se forskjellen i skalaen med en gang.

Men, du sier du begynte å spille i høst, burde du drive med kirketonearter da?

Jeg kan se for meg at det er forvirrende hvis du ikke har fått inn det grunnleggende enda.

Hva kan du av teori til nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for svar :)

Jeg kan ikke mye teori, men siden i høst har jeg skrevet ut masse stoff(fra internett) som jeg samler i en perm.

Jeg liker spesielt sidene til el-gitar.com. Har lært meg litt om notene og litt om skalaene og utifra det har jeg fått

med meg litt om sammenhengen til akkordene med annenhver tone osv.

Kjøpte meg en yamaha apx700 akustisk/elektrisk og en fender am.strat.i høst og har øvd seriøst siden.(har ikke brukt el-gitaren ennå)

Problemet mitt er at jeg kappet av hovednerven ned til venstrehånda da jeg var 6 år. Denne ble lappet sammen igjen, men nerven måtte flyttes til innersiden av armen.

Fikk beskjed om at jeg ikke kunne bli noen gitarist eller fiolinst osv. Lillefinger og ringfinger har vær nærmest døde helt til nå. Jeg er 49 år.(må være 50 årskrisa mi he-he)

Jeg hadde vel en drøm om å lære å spille på tross av handicappet (det er vel gått prestisje i det -jeg skal vise dem he-he)

Har trent lillefinger og ringfinger flere timer hver dag i et år nå og klarer å spille litt.

Grunnen til at jeg øver dorian var kort og godt at jeg likte soundet/karakteren bedre enn på major. Hvis jeg holder styr på grunntonen ser jeg at jeg lærer

hele durskalaen når jeg lærer dorian. Det blir 2 fluer i et smekk. Jeg er fluefisker ser du he he.

Nå har jeg sagt så mye om meg selv at jeg likegodt kan fortelle livshistorien min.(det var tull)

Alvorlig talt så liker jeg all musikk, Men mine favoritter er John scofield,Pat metheny, billy cobham, scott henderson m.mfl. mao jazz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet foresten! :)

Du lister mine favoritter, så du blir i hvertfall godt motatt av meg! ;)

Bra du ikke gir deg, musikk har man utbytte av uansett!

Om man ikke blir en John Scofield, har man hvertfall lært en del om seg selv i løpet av prosessen!

Du lærer lærer dur ved å spille dorisk, så lenge du vet at du starter på andre trinn i durskalaen, og vet hva forskjellen er.

Men, jeg vil anbefale deg å ta deg god tid til å lære vanlig dur og moll først, så krydre med de andre kirketoneartene senere.

Kirketoneartene er på en måte utvidelser av de skalaene vi har i utgangspunktet, nemlig dur og moll.

Her har vi en oversikt over de forskjellige kirketoneartene. (sakset fra wiki)

Du ser at dur er den første skalaen i kirketonerekka. Dorisk er den andre fordi den starter fra det andre trinnet i dur skalaen. se nedenfor.

* C som grundtone = Ionisk skala – (dur)

* D som grundtone = Dorisk skala

* E som grundtone = Frygisk skala

* F som grundtone = Lydisk skala

* G som grundtone = Mixolydisk skala

* A som grundtone = Æolisk skala – (moll)

* H som grundtone = Lokrisk skala

Alle disse skalaen inneholder de samme tonene som C dur, men de starter på forskjellige trinn i skalaen.

Hvis man hadde startet med D dur ville de andre skalaene sett sånn ut, med utgangspunkt i gunntoner fra D dur:

* D som grundtone = Ionisk skala – (dur)

* E som grundtone = Dorisk skala

* F# som grundtone = Frygisk skala

* G som grundtone = Lydisk skala

* A som grundtone = Mixolydisk skala

* B som grundtone = Æolisk skala – (moll)

* C# som grundtone = Lokrisk skala

Dette gjelder for alle tonearter. Det man bruker disse til er først og fremst improvisering over spesielle akkorder.

Lokrisk skala er perfekt til bruk over feks en Dm7b5 akkord.

Lydisk låter fint over maj7 akkorder.

Dorisk låter veldig fint over vanlige mol7 akkorder. osv osv osv..

Nå rambler jeg litt her, du får si ifra om jeg går for fort fram.

Poenget er å sette det du driver med nå i perpektiv, selv om jeg kanskje synes det er litt tidlig å drive med disse. (selv om de låter fint) ;)

/E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempehyggelig :)

OK! Skal lære meg dur og moll.

Sålangt har jeg øvd inn de vanlige dur grepene. Masse smerte slit og bannskap, -er fra nordnorge så det siste er kultur.

Kan spille enkle (ikke pent) låter som house of rising sun,kjærligetsvisa av halvdan sivertsen m.fl. Har diktet meg 3 låter sjøl

Kjøpte meg en boss Gt 10 som jeg ikke helt kan bruke enda.

For to dager siden fikk jeg til å lage en loop etter inspirasjon fra en kjempegod leksjon med john scofield lesson 1-3

http://www.youtube.com/watch?v=x_hdsf32Pvo&feature=PlayList&p=B47A8CF929BD7340&playnext=1&playnext_from=PL&index=1

Han gjør en akkordprogresjon med noen enkle barre grep som jeg faktisk klarte å få til slik at jeg kunne improvisere over det.

Det var kjempemoro. Øver på mange grep nå, men det går trådt. Liker lyden av maj7, moll grepene og sus grep og vil seriøst lære disse.

Som du skjønner er jeg veldig hissig på å lære å spille. Fingertreningen har uansett vært det viktigste så langt p.g.a.handicappet.

Uten bra førlighet i fingrene gjør jeg lite på gitarn. Jeg her en utrolig lang vei å gå. Skulle begynt når jeg var ung.

Hilsen hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Da lærte jeg noe nytt

* C som grundtone = Ionisk skala – (dur)

* D som grundtone = Dorisk skala

* E som grundtone = Frygisk skala

* F som grundtone = Lydisk skala

* G som grundtone = Mixolydisk skala

* A som grundtone = Æolisk skala – (moll)

* H som grundtone = Lokrisk skala

I akkordprogresjonen som scofield viser i del 3 har han følgende sammensetning- og det låter bare så J. bra.

På D-minor spiller han d-dorian, På G7-13 spiller han G7-symmetrical diminished half-whole step. Og på Cmaj7 spiller han lydian eller ionian.

Skal jeg være kritisk og i henhold til tabellen ovenfor så burde han spilt mixolydisk på G7-13. he he - har jeg misforstått eller??

lesson 3: http://www.youtube.com/watch?v=8-IcS1E0q94&feature=related

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

siterer "Veit ikke helt hva du er ute etter her, men synes du bør fokusere på det diatoniske før du peiser på med akkordskifter ala scofield. Usikker på hva andre mener om dette"?

Tror at dere misforstår meg litt.

For meg er det hele er svært enkelt. Jeg har som sagt et handicap og kamp nr 1 er mellom meg og mine fingre dvs. lillefinger og ringfinger. De andre fingrene er normale. Det er beinhard fingertrening hver dag som går på humøret løs. Jeg er ikke i stand til å gjøre noen akkordskifter ala scofield. Her går det på å lære elementære akkorder og nå jobber jeg med de mest elementære barregrepene.

Det å høre scofield spille var fin avveksling og i tillegg føler jeg at jeg lærte litt av det han sa. Nå har jeg også lært litt her inne på forumet når jeg ser bort fra de 2 siste innleggene.

Det er viktig å få litt inspirasjon imellom all treningen og det å ha et ønske og et mål om å lære mer er det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik at du ikke fysisk får til å utføre akkorder og progresjoner som Scofield, så er den saken grei. :)

Det skader ingen å ha en sunn interesse for teori i startfasen, særlig når man er såpass voksen at teorien ikke virker avskrekkende eller for vanskelig (i motsetning barn og unge ungdommer).

Og jeg så en gang en mann på gata i Helsinki, som spilte gitar med bare tre fingre (pekefinger, langefinger og lillefinger) - og han spilte jævla bra. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne lært alt fra grunnleggende teori til å kunne lage en hvilken som helst akkord hvor som helst på halsen. Har aldri satt meg ned for å lære ordentlig, kan bare basis notekunnskap. Har forresten kjøpt Benestad's teori-blekke som jeg nettopp har begynt å titte i.

Noen som vet om en bra side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.