Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

skalaer


Nybegynner

Anbefalte innlegg

Hei!!

Jeg er totalt nybegynner og kjøpte meg akustisk og elgitar i høst. Jeg øver og øver!.

Det jeg lurer på og som har gjort meg litt forvirret er at noen skalaer har samme mønster/toner men skalaene er benevnt med forskjellig navn.

For å ta et eksempel. Jeg øvde på D-dorian og så at dette var samme skala som c-major.

Etter det jeg kan se er dette to helt like skalaer.

Det er også rart (syns jeg )at akkordene som passer til er forskjellige når notene er de samme.

Jeg finner også en rekke eksempler på at skalaene er like men har forskjellige navn. :rolleyes: Er det noen som kan forklare sammenhengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett, C dur og D dorisk er akkurat de samme tonene, men de starter på forskjellige steder, noe som gir skalaen et annet "kjønn".

D dorisk starter på D, og spiller alle tonene i c dur skalaen helt til den når D igjen.

Det som skjer da er at det tredje og syvende trinnet i skalaen blir senket, og gjør at skalaen høres ut som moll med et durpreg. (fordi den sjette tonen fortsatt er høy som i en durskala.)

Hvis du er interessert i dette vil jeg anbefale deg å lære å spille c dur, og c dorisk, da vil du se forskjellen i skalaen med en gang.

Men, du sier du begynte å spille i høst, burde du drive med kirketonearter da?

Jeg kan se for meg at det er forvirrende hvis du ikke har fått inn det grunnleggende enda.

Hva kan du av teori til nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for svar :)

Jeg kan ikke mye teori, men siden i høst har jeg skrevet ut masse stoff(fra internett) som jeg samler i en perm.

Jeg liker spesielt sidene til el-gitar.com. Har lært meg litt om notene og litt om skalaene og utifra det har jeg fått

med meg litt om sammenhengen til akkordene med annenhver tone osv.