Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rimelig stratocaster-type hals?


Anbefalte innlegg

Hei

Vurderer å bygge en egen gitar. Jeg har noen ideer, og ønsker å utforme kroppen selv. For halsen tenkte jeg å ta utgangpunkt i en stratocaster-type.

Siden dette blir mitt første gitarbygg er fallhøyden stor, og jeg har derfor ikke tenkt å legge enormt med penger i dette, samtidig som jeg ønsker et robust og spillbart resultat.

Men så er spørsmålet: Hvor skaffer jeg en solid og rimelig hals med god nok kvalitet?

Tenkte først å bare kjøpe en veldig billig no-name gitar, men en sjekk av disse (hos Hobbex, Europris og lignende) avslører at halsene her er under min standard (båndene virker ikke rene, og noen av dem stikker med kanter på utsiden av halsen så man risikerer å skrape opp hendene. Disse burde faktisk komme med helseadvarsel.

Alle tips tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ok hals koster fra ca 1000,-

De mest aktuelle og størst produsentene er:

MightyMite - ok halser til en rimelig penge, men regn med at halsen muligens må båndslipes

AllParts - Veldig gode halser, men de kommer uten oversadel (nut) og må ofte båndslipes litt for å bli 100% (egen nettbutikk + selges av andre)

Warmoth - custom halser av god kvalitet, er som oftest helt ok "ut av boksen" (Egen nettbutikk warmoth.com)

USA Custom - som Warmoth (egen nettbutikk)

WD music - ulike typer, selv de rimeligste er helt ok, men regn med å eventuelt både måtte montere oversadel og båndslipe litt (egen nettbutikk + selges av andre)

Mange selger disse halsene og du finner alt på e-bay, hvis du ikke vil handle der kan du spørre igjen om en spesifikk hals så kan jeg sikkert fortelle deg hvor den kan handles (i USA/Europa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såpass, ja. Regner med at frakt, mva og gebyrer kommer i tillegg ved bestilling fra e-bay.

Man kan jo lure på hvordan man kan selge hele gitarer for under 1000 kr med forsterker i lavprisbutikkene da... Sier vel det meste om kvaliteten på slikt. :rolleyes:

Jeg får lete litt mer, og se hva jeg finner.

Har forresten sett at det selges enkelte ulakkerte halser til en rimeligere penge enkelte steder (bl.a. på e-bay). Kan det være veien å gå? Da kan jeg jo lakke i en farge om jeg vil (har i utgangspunktet tenkt på et mørkt treslag, f.eks. rosewood, i gripebrettet, og det kunne være interessant å ha mørkere farge i lakken på halsen også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulakkerte halser er litt mer risky, da treverket har en tendens til å ville bevege seg litt mer når det er ubehandlet. Dermed er altså sjansen for at du mottar en skeiv eller sprukken hals større. F.eks gir ikke Warmoth garanti på ubehandlede halser på samme måte som de lakkerte. Men det går jo som oftest bra da :)

Prisen på løs-halser er på mange måter kunstig høye, med tanke på hvor lite ferdige gitarer med ok halser koster. Kjøper du en billig strat kopi fra f.eks rondomusic (sx o.l.) kosterdet ikke all verdens mer enn en tilsvarende hals i løsvekt. Men der er vi litt inne på sakens kjerne - skal man bygge en gitar er det et rent tapsprojekt med mindre man bruker litt penger på deler som potensielt kan gi gitaren brukbare kvaliteter. Men penger er jo ikke alt da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at halsene som kommer med disse billige strat-kopiene (som f.eks. fra rondomusic) er like gode som de rimeligste løshalsene?

Eller for å si det på en annen måte:

Kan jeg like gjerne kjøpe en rimelig strat-kopi fra en slik leverandør og rett og slett bruke den som en delegitar? Da får jeg jo med stemmeskruer på kjøpet, for å si det slik...

Poenget mitt er at for mitt første gitarprosjekt ønsker jeg å bygge så godt jeg kan, men skulle det vise seg å strande helt, så vil jeg jo ikke ha investert en masse penger i nettopp et tapsprosjekt. Og skulle jeg overgå meg selv, så vil jeg jo kunne bruke mitt første prosjekt som en prototype... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja halsene på mange billig gitarer er like gode som de billigste halsene som tilbys på e-bay osv. Ofte er det jo samme produsent også..

Men om det er så fornuftig å kjøpe en slik strat-kopi og bruke delene ? Vel, da blir jo ikke gitaren bedre enn nettopp en billig strat-kopi.. Jeg foreslår heller at du kjøper en litt ok hals da dette er den viktigste og mest avgjørende komponenten i en gitar. En gitar blir aldri bedre enn sin hals kan man nok si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg hadde ikke tenkt å bruke ALLE delene, da... ;)

Om jeg skal bygge noe, så skal det ikke være identisk med noe som er å få kjøpt, ihvertfall. Har aldri vært tilhenger av å kopiere slavisk når jeg bygger noe selv.

Inspirasjonskildene for de planene jeg driver og lurer på kommer fra mange kanter, og valget av stratocaster hals er kanskje mest at dette er den aller vanligste halsen, og dermed enkel å oppgradere om det er den som skulle være det svakeste leddet.

Ellers har jeg gjort selvbygg på andre arenaer, og pris har alltid vært en faktor sammen med det å få til noe helt eget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en decent strat hals i lønn jeg skal kvitte meg med. Du kan få den for 700,-

Den er av merket Dr. Parts og kjøpt hos Innideaz mener jeg å huske.

Kommer med tuning pegs.

Send meg en PM om du er interesert, så kan jeg få sendt deg bilder av den.

edit:

Jeg har også et sort strat plekterbrett med hvite Fender Samarium Cobalt Noiceless pickups på som også er til salgs for 1000 spenn :)

Endret av Sereth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe en brukt squire og bruke halsen? de er vel ikke så værst.

denne f.eks?

Det der er en Squier bullet.. De har ikke ok halser.. Billige Squier halser må generelt båndslipes og skiftes NUT på hvis de skal bli helt 100%. Da kan man like godt bare kjøpe en bedre hals først som sist spør du meg (selv om arbeidsmengden ikke nødvendigvis blir så mye mindre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Etter prinsippet "koster det ikke så mye, så gjør det ikke så mye om man ødelegger det" har jeg bestilt og mottatt en billig hals på eBay. (Så får dere heller kjøre en "Hva var det vi sa" dersom det blir dårlig resultat.)

Har fått den nå, og den ser ved visuell inspeksjon slett ikke så ille ut. Rett og fin og båndene ser ut til å være jevnhøye.

Men informasjonen om den var ganske sparsommelig, og det er en ting jeg er litt usikker på, nemlig om den er "unfinished" eller om den har et tynt lag med "satin finish". Jeg heller mot det siste, men er det noen måte man kan sjekke dette på? Jeg forsøkte å dryppe et par dråper vann på hodet og det trakk ikke ned i treet, men er det en god nok test?

Et spørsmål til mens jeg er i gang. Dersom halsen er lakket, og jeg ønsker å gi den farge, må jeg da pusse helt vekk all lakk før jeg eventuelt påfører Herdins lakkbeis?

Ser på denne siden

http://www.herdins.se/beis/sprsmal-og-svar__199

at det faktisk skal være mulig å lakke rett på annen lakk, men har noen erfaring med rasultatet av dette?

Er det noen grunner til å IKKE benytte Herdins lakkbeis på en gitarhals?

Jeg har planer om å bruke slik lakkbeis på kroppen, og da hadde det vært fint om hals og kropp hang fargemessig sammen. :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har nok en satin lakk hvis den ikke trekker vann ja - garantert faktisk. våt-finger testen er fin den.

Ja, du bør slipe av all lakk, da du ikke vet hvordan Herdins lakk-beisen sitter på eksisterende lakk, dessuten mister du noe av dybde-effekten i lakk hvis du ikke gjør det (jeg regner med du har tenkt å lakkere over herdins beisen?) Et annet problem er at det blir fargeforskjeller hvis områder ikke er lakkert skikkelig fra før.

Herdins er fine saker, men gjør deg selv en tjeneste - tynn den ut mye med f.eks lynol, så kan du påføre flere lag heller for å oppnå ønsket fargetone. Hvis du fukter endeveden litt før du setter i gang slipper du at den blir alt for mørk i forhold til resten. Herdins pulver for vann er forøvrig et "rensligere" produkt å jobbe med.

Hvis det er en billig hals - gjør deg selv en tjeneste; Prøv halsen montert på en gitar før du legger mer arbeide i saken. Jeg garanterer forøvrig nesten at den trenger båndsliping og justerin av oversadel (nut) omtrent alle halser trenger det. Det kan forøvrig også tenkes at båndene er lakkert hvis halsen har gripebrett i lønn. Det kan pusses bort med stålull (men masker gripebrettet nøye)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rådene.

Gripebrettet er i rosentre, så jeg slipper å slipe noe her, heldigvis. Det skal få beholde fargen sin.

Når det gjelder valget av Herdins lakkbeis vs den vannbaserte ekte beisen, så velger jeg nok lakkbeisen, og jeg er faktisk usikker på om jeg skal lakkere oppå den igjen. Lakkbeisen har etter hva jeg skjønner en grei slitestyrke. Akkurat den biten får bli til mens jeg jobber. Om jeg oppnår ønsket fargetone med kun ett lag, så blir det nok klarlakk på toppen, i så fall halvmatt Herdins beislakk (etter produsentens anbefaling).

Har dessverre ingen gitar å teste halsen på, så her blir fallhøyden stor, men det er greit for min del. Siden dette er mitt første byggeprosjekt av gitar, så regner jeg uansett med å gjøre noen nybegynnerfeil. Om det ikke blir så galt og jeg ser at jeg kan gjøre det bedre så blir det sikkert flere bygg med litt mer påkostede deler.

Prosjektet er mer for gleden av å bygge noe selv enn det å tro at jeg kan bygge den ultimate gitar. Et prototypingseksperiment å bygge videre på, kan man si. :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker en veldig mørk fargetone kan du sikkert bruke herdins beisen i flere lag, men hvis du bare skal "tinte" halsen må du nesten lakkere over hvis ikke overflaten skal bli matt og grov samt at du ikke skal slite av fargen ved bruk. Herdins beisen er kanskje litt mørkere enn man skulle tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.