Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

rack midi eq


erlendg

Anbefalte innlegg

Ringen er sluttet. Jeg har tert igjennom runden med modelling, stack, combo, stort pedal brett, og har nå gått tilbake til rack. Jeg har en pv rockmaster preamp,(helt fantastisk sak. Har lyst på en til om noen har en de ikke bruker)g-major i sløyfen og så enten ut i en pv 50/50 amp og til cab eller inn i sløyfen på en ac30cc. Jeg får egentlig til det meste jeg vil med dette oppsettet. Gain på pv en lar seg lett kontrollere med boost fra pedal eller volum på gitar. Men eqen i g-majoren gir meg nerver. Alt for komplisert meny system for å stille eq raskt.. og det er den viktigste delen av lydformingen for meg. klang og slikt blir bare kopiert fra et annet program uansett.

Så jeg er da på jakt etter en eq, som er midistyrbar, med program skift, lett å skru, og som låter greit i sløyfen på en preamp. Selvfølgelig er sløyfene i denne preampen effektpedalnivå! Jeg er ikke redd for parametriske eqer. heller ikke ting som er ute av produksjon. Men bør være mulig å få tak i vil en fornuftig penge.

NOEN som har noen fornuftige tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. For å svare litt på mitt eget spørsmål har jeg funnet meg noen alternativer som er i produksjon og mulig å få tak i.

Fra samson D2500 Eller D3500

De virker som om de gjør alt jeg vil, og litt til. De er Kanskje litt i overkant. Men kult med limiter, noisegate og enhancer innebygget da.

Fra Alesis her jeg funnet DEQ230D kun 1 u er grådig greit da, Men kanskje litt knotete å holde på med da.

Noen tanker der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at du skal slippe å selv kjøre denne tråden kan jeg nevne at jeg har

selv 2 stk Peavey Rockmaster, - og som du sier er de gull verd.

Som EQ har jeg et par Behringer DEQ2496. Disse er knallgode og shitrimelige

om man kun skal bruke dem i det digitale domenet. Men jeg liker ikke

analogdelene i DEQ2496.

Men jeg var så heldig at jeg skåra meg en DigiTech MEQ Quad 7 MIDIEQ.

Dette er en analog 4 kanals x 7 bånds EQ med digital kontroll.

Sammen med Rockmaster'ne har jeg nå et genialt fleksibelt oppsett

- som dessverre bare smaler støv for tiden.

IMG_6212.jpg

Endret av huskerikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare se at den er den samme ja - og det er riktig at båndene med fordel kan justeres.

Har gjort unna teorien og beregnet nye verdiger på filtrene, men har ikke rota meg til å varme loddebolten enda.

DEQ2496 er enkel å navigere og har bra antall nyttige hurtigknapper. Men den er menybasert så man må "røre rundt til tampen brenner". Heldigvis er den er grei med at den starter i samme vindu/meny som man stenger ned fra. Den får også stort pluss for sine smarte EQ muligheter som inkluderer grafisk eq med mulighet til å binde/synche bånd, parametrisk eq, RTA og mulighet for autokalibrering sammen med en målemikrofon.

Men som sagt, - i en gitarrigg vil man typisk måtte bruke de analoge inn og utgangene og her benytter Behringer sine berømte op-amper og rimelige elektrolyttkondensatorer i et stort antall i signalbanen - tone killer. Ikke at jeg har merket det, men den vi nødvendigvis også ha noe latency siden den konverterer inn -> prosesserer -> konverterer ut. Men det "problemet" vil selvsagt alle digitale eq inkl. de Samson EQ'ene også ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd for at samson og alesis eqene gjerne holder litt høyere kvalitet på ad da og opamper og slikt, hehe. Men vel jo så klart bli NOE.

Hadde jeg vist når jeg byttet vekk MEQen det jeg har lært i dag hadde jeg aldri byttet den fra meg. Åpnet den aldri eller sjekket noe opp i det, bare regna med at den var hel digital. Dro den med meg fra Hagstøm for en billig penge.

Den ser jo ut som en drøm å modde fra bildet da!

Hvilke IC'er er det som står i. Filter/eq delen og OPamper.

Tror nesten jeg må jakte på en slik igjen jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg viste ikke så mye da jeg fikk den i hus heller da ;) Men da jeg fant at hjertet i denne er to stk analoge LMC835 - Digital Controlled Graphic Equalizer fant jeg at jeg ville investere litt tid på den. Den er bygget med gode komponenter og gode påkostede op-amp design. Op-amp brukt de fleste steder er LM833. Mange som ikke liker denne i dag, men den gangen denne EQ ble bygget var den regnet som en av de bedre. Så vidt jeg har klart å forstå er det samme LMC835 som er brukt alle utgavene av MEQ da brikken kan konfigureres til 7 eller 14 bånd. Har ikke fått tak på servicemanual, men selve filterdesignet er tatt rett fra dataarket til LMC835 brikka så da fant jeg nok info til å beregne nye grensefrekvenser.

http://www.google.no/search?q=LMC835+-+Digital+Controlled+Graphic+Equalizer&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.