Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva må til før utgivelse av en EP


petterhumm

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et par spørsmål angående det å gi ut en EP.

Spiller i et band som aldri har registrert seg noe sted, men som nå skal gi ut en EP.

Lurer på litt forskjellig:

Når låtene er ferdige og trykket opp, hvilke steder bør man registrere låtene sine? tono?

For å selge EP-en sin "lovlig", må man opprette eget plateselskap, hvis ja; hvordan går man det?

Bør man registrere bandet sitt som enmannsforetak i brønnøysund? hva er fordelene?

Noen tips om hvordan dere håndterer økonomien til et band, altså hvordan man oppretter bandkonto?

Når man er ute og selger EP-en sin, må salgstallene registreres? eller gjelder dette kun om du selger over et viss antall eks.

Noen som har tips/erfaringer å komme med? Jeg trenger alt av info jeg kan få tak i.

Kjenner ikke mange andre i band, så blir vanskelig å få svar av folk jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor mykje administrativt arbeid du vil leggja i EPen kjem litt an på ambisjonsnivået. Har de fiksa distribusjon, eller er det planlagt å selja sjølv på privat basis? Du MÅ ikkje registrera den nokon plass, men vil anbefala å registrera låtane i TONO, slik at om de skulle bli spelt på radio, eller spela konsertar så får det betalt for det. For å registrera plata i GRAMO må det brennast inn ISRCkodar før den blir sendt til trykking. Har de brukt eit studio som er vane med å mastra har produsenten tilgang på slike kodar, og er sikkert behjelpeleg med det.

Du må ikkje oppretta plateselskap, men hugs å skaffa strekkode ettersom nokre butikkar krev at du har det for å selja plata.

Oppretting av einmannsføretak er først aktuelt når det er ein viss pengestraum gjennom bandet, og hugs at personen som står ansvarleg ikkje får 100% arbeidsløysetrygd om det skulle verta aktuelt.

Å oppretta bandkonto er ikkje verre enn å oppretta ein kva som helst konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Utrolig mye nyttig å lese som jeg selv aldri ville tenkt på!

Når det kommer til distribusjon, er vi blanke. Vi vil gjerne selge det på itunes, platekompaniet og tiger (i oslo)men da må vi vel være utgitt av et selskap?

Og om vi velger å opprette et eget selskap, hvordan går man frem og er dette dyrt?

Igjen, takk for alle svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt skiva vår til salg hos Platekompaniet på Gjøvik, og vi er ikke på noe selskap. Problemet der er at de tar 149,- for skiva, og artisten får 90,- av det. Når det kommer til iTunes så er det best å registrere seg hos f.eks. CDbaby.com, de sørger for at musikken havner på iTunes, Spotify osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å oppretta eit plateselskap kostar ingenting. Ein telefon til Gramo ordnar det. Som Aphelion seier, så sit ein ikkje att med mykje cash når plata vert selt på kommisjon. Du må rekna med at butikken tek minimum 30 %. CDbaby er fine greier, og fiksar den digitale distribusjonen greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje sjølvsagt at du får selt plata nokon plass. Med privat dist er du avhengig av litt goodwill frå deira side. Du må berre spørra fint, og masa. Referer til gode anmeldingar om dei set seg på bakbeina, og få dei til å tru at dei kan flytta ein del eksemplar

Edit: Det gjeld butikkar som Platekompaniet, Tiger og alle andre. CDbaby funkar i heile verda.

Endret av Lord Nelson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer det egentlig med å starte et eget plateselskap i forhold til det å finne bra distroer?

Betaler du spenn til distrubutøren? Ser for meg at det å få f.eks Nuclear Blast som distro ikke bare er en mail unna liksom.

Sikkert et jævla dumt spørsmål, men jeg aner ikke hvordan sånt fungerer.

Endret av Roar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.