Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

trenger hjelp til å skaffe en lyd


jørgen10

Anbefalte innlegg

Hei!

Det er et vanskelig mål; å spille som SRV. For det første har SRV en helt enorm høyrehåndsteknikk som er vanskelig å kopiere, selv ikke gode, erfarne gitarister som John Mayer og Kenny Wayne Shepherd får det til. De har brukt mange år på å studere SRV's spillestil og lyd. J. Mayer sa i et intervju jeg så en gang at kanskje 20 sek en gang i måneden, fikk han til noe som nærmet seg. Jeg tror det er viktig å finne sin egen tolkning av bluesen og kanskje bruke SRV som et utgangspunkt for hva du vil jobbe mot.

Vil du derimot ha konkrete tips for hvordan å låte mest mulig likt på utstyrsfronten, fins det mange myter og mange gode tips. SRV's gitar- og ampteknikker kan i alle fall fortelle mye.

Når det kommer til amper kan du egentlig spille på hva som helst. Stevie Ray spilte på en blanding av Marshalls, Fendere og de ekstremt sjeldne Dumble forsterkerene. SRV låt likt uansett. Bla på en finsk jazzfestival spilte han på to relativt moderne Marshalls og det låt SRV. Når min onkel så han i Bergen spilte han på en Marshall JCM 800, det låt SRV da også. Men en god pekepinn er en (rør)forsterker som spiller på full pupp.

Gitarene til SRV er det også mange myter rundt. Her er også gitarteknikeren en god faktakilde. Myte nr.1: Stevie spilte på ekstremt tykke strenger. Dette er feil. 011-052, stemt ned til D#. Det er ikke spesielt tykt. Når du også stemmer ned er det ganske "normalt". Gitarteknikeren satt strengehøyden høy og brukte høye/store bånd. Dette gir litt samme effekt som scalloping. Pickupene på gitaren hans (nr. 1) er det også mange myter rundt. At det er noe som likner på dagens Texas Specials er også ganske feil. Pickupene til SRV var underwound som det heter. Gitarteknikkeren fjernet regelmessig kobber for å hindre korrosjon. Dette gir en helt spesiel lyd, som er ganske stilig. Det fins sikkert flust av pickuper som lages slik idag, uten at jeg kan nevne noen av dem.

Søk litt videre på gitarteknikeren på google (Rene Martinez) og du finner masse snacks.

Pedaler har jeg ikke så mye peiling på men TS-9, Vox Wah, og Arbitter Fuzz Face var gjengangere.

Ellers oppfordrer jeg deg til å spille mye, øve og ha det artig med gitaren. SRV er en utrolig interessang gitarist, men en ufattelig kjedelig låtskriver. Jeg elsket SRV for 2 år siden, men falt litt fra etterhvert. Musikken blir litt ensidig i lengden. Jeg oppfordrer deg også til å sjekke ut annen blues, grave litt lengre en SRV, BB King og Clapton om du skjønner. Gode musikkere er Sean Costello, The Allman Brothers Band, Jack White (ikke Whitestripesgreiene), Joe Bonamssa og mange andre. Kos deg med bluesen, den feteste sjangeren!

Dette ble sikkert et langt og uoversiktelig innlegg, men du får prøve så godt du kan! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min onkel så han i Bergen spilte han på en Marshall JCM 800, det låt SRV da også.

stemt ned til D#.

Det er her mest sannsynlig snakk om clean kanalen på en to kanals JCM800 (2205 eller 2210). Det er ihvertfall det jeg har sett på bilder. Den clean kanalen er faktisk ganske lik en fender men selvfølgelig med EL34 i power ampen. Han brukte også innimellom 1959 100W topper i studio og på turne i statene.

Tror han som de fleste andre av oss stemte ned i Eb :D

Han brukte såvidt jeg vet alle TS versjonene selv om han stort sett har skyld i de skyhøye prisene på orginale TS808er. På slutten brukt han vel en TS10. Jeg har en Analogman TS9/TS808 men for å være helt ærlig kommer du laaaangt med en vilken som helst TS9 eller kopi. Ellers så har jeg også en Orginal Diaz Square Face fuzz som er samme fuzzpedal som Diaz lagde til SRV. Den låter dritfett, men hvis du skal "in the ballpark" holder det med en god fuzzface kopi. Jeg har også en Customshop Vibroverb et eller annet sted. Det er en vibroverb som har alle mods'enen som Diaz gjorde på ampen til SRV. Sammen låter det relativt close to SRV.

Hmmmm, når jeg tenker på det nå høres det vel mest ut som et SRV kick gone babanas........... eneste jeg mangler er jo en CS #1 og en kul hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.