Web Analytics
Jump to content

Pod

Onizuka

Recommended Posts

Hei! En POD er en "forsterkersimulator", strengt tatt en liten datamaskin som tar gitarsignalet ditt og vrir og vrenger på det digitalt så det høres ut som du spiller gjennom forskjellige forsterkere/effekter/høyttalere o.s.v. PODen kobles mellom gitaren og f.eks en datamaskin, høretelefoner, gitarforsterker eller PA-anlegg. POD kan også kobles rett i et stereoanlegg, slik at du får ordentlig gitarlyd overalt uten å nødvendigvis måtte ha med deg gitarforsterkeren.

Diskusjoner rundt POD og andre digitale forsterkersimulatorer går ofte på hvor "autentiske" de høres ut og hva slags lyd de kan brukes til. Min erfaring fra å ha brukt en POD Professional (som er rack-versjonen av POD-boksen) er at den er veldig fleksibel og har mange forskjellige lyder som du kan vri og endre på så mye du vil. Særlig vrenglydene er brukbare :-) For nybegynnere, studiomusikere og andre som vil ha mange lyder tilgjengelig ved å vri på en bryter, er PODen et godt valg. Du vil få en veldig "proff" gitarlyd med en gang, uten å måtte investere i 10-15000kroners forsterkere og masse effekter.

Hvis du lurer på hvordan PODen fungerer, kan du se på www.line6.com, der ligger det info og brukermanualer og lydeksempler.

Det finnes noen alternativer, feks Behringers V-amp og Korgs Pandora PX4, som er en rein hodetelefonforsterker. Forskjellene mellom disse er vel strengt tatt en smakssak.

SÅ: Forstår fra dine tidligere innlegg at du har spilt i ca halvannet år, og da tror jeg nok en POD vil være et bra kjøp for deg - prøv å finne en brukt en. POD er eldst, POD 2.0 er en oppgradering, og POD XT er vel den nyeste modellen. Se på musikkweb.no eller på sidene her om noen har en til salgs.

Happy playing!

Jeg har har nettopp lagd en tråd som heter Line 6 Pod Xt Demo .. eller no lignende.. du får høre på det der. Det er dagen etter en oppgradering fra line6 , så jeg hadde ikke tid til å tweake det helt .. men de låter helt ok .. har fått en veeeldig deilig lead og en veeeldig deilig clean ..

Nilsefix

onizuka : kort sagt .. JA .. veldig forskjell i hvor ekte lydene låter. Hvor bra respons og dynamikk det er i dem på en måte.. Mye mer tone i Xt .. (gode xt patcher er veeeeldig bra!)

NÅ er demoene mine oppe...

Nilsefix