Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

På tide med en ny blind- test?


CastorFiber

Anbefalte innlegg

For det første- jeg vet at dette er feilpostet, men det er faktisk med vilje. Jeg kommer til å flytte tråden når det passer meg.

For en god stund siden arrangerte jeg en blindtest mellom to delay- pedaler her på forumet. Testen forsvant i et "hack" som medførte at vi måtte resette forumet til et tidspunkt før jeg lagde den posten.

Denne gangen ønsker jeg å arrangere en blindtest på vrengpedaler. Det trenger jeg hjelp til. Jeg trenger å låne pedaler, både billige og dyre, la oss si fire stykker, og da pedaler som er spennende å teste opp mot hverandre.

Jeg ser for meg at det kan være morsomt å velge litt forskjellige pedaler, la oss si to billige, og to kostbare. Så kan vi se om "boutique" og for eksempel Behringer har så store forskjeller at det har noe å si. Hva med å få med Axe, for eksempel? (Debris??) :)

For at det skal være noen hensikt i dette, må det være pedaler som har omtrent samme funksjon. Det er liten vits i å teste en mild bluesvrengpedal mot en "Monster Metal Zone Extreme Edition"- boks.

Trenger innspill på to ting-

1- Hvilken kategori pedaler kunne det være spennende å bruke til en slik test?

2- Hvem kan tenke seg å låne ut pedalen sin til testen? Reglene er enkle- Du sender pedalen din til meg, og jeg returnerer den innen fire uker. Du betaler porto til meg, og høster ære og åtgaum, og jeg betaler returporto.

Hvis ingen, eller ganske få bryr seg, så gidder jeg ikke. Er dette spennende, så blir det liv. Rai rai. Det trenger vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at lyden fra denne type pedaler mest av alt er et resultat av alle elementer i lydkjeden.

Så hvordan ta bort disse elementene fra sammenligningen?

Jeg har ikke klart tenke ut et klokt oppsett enda, men leker med følgende idé.

Hva om man spiller inn ulike gitarer (sc og hb med ulike posisjoner)

Mater samme signalet til alle pedaler og spiller inn resultat fra utgang på pedalen direkte?

Dermed kan den som ønsker lytte til resultatet med sin amp ved å mate dette signalet til ampen sin.

Spørsmålet er om impedanseforskjeller og spilleteknikk likevel utgjør så stor forskjell at resultatet blir meningsløst?

Endret av huskerikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget ditt, for all del. Så da blir konklusjonen at en slik test er umulig å gjennomføre, og doktrinen om at "jo dyrere og mer hypet pedal, jo bedre lyd" får stå uprøvd.

Jeg må innrømme at jeg ikke aner hva resultatet vil bli, men det kunne være morsomt å kjenne litt på det som alle vet, at "insert billigmerke" låter driiit, det vet alle, men "insert kostbar boks" gir gromlyd.

Er helt enig i at forskjellige forsterkere på forskjellige kanaler vil gi helt forskjellige resultater. Men er det så enkelt at gitarlyd er så spesielt at tesen om det dårligste ledd ikke teller? Altså- har man et svakt ledd i kjeden, så har man et svakt ledd i kjeden? "Garbage in, garbage out.." Setter man en billig plastboks foran verdens beste forsterker, så vil forsterkeren på magisk vis fikse problemet?

Vi kan godt kjøre en ny delay- test for min del, om det er mer relevant. Har fortsatt den Behringerboksen liggende. Trenger da å låne noen dyrere delay- bokser. Det bør ikke være veldig vanskelig å finne :)

Hovedpoenget mitt er to ting- utfordre noen etablerte "sannheter", og å lage litt liv på forumet. Ut over det har jeg ingen agenda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en rocktron rampage jeg gjerne sender deg, som du godt kan beholde til du trenger

en eller annen premie her på forumet. (hostfirehjulssykkelhost)

Vet ikke hvor spennende det er å ha den med i en eventuell test, men nå vet du det.

Og hvis du trenger en Nova Repeater sender jeg min avgårdet.

Endret av fleskefinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært en morsom test, men kanskje litt begrenset hva konklusjonen blir?

Hvis Castor spiller inn med samme gitar, samme amp, med oppmikket amp, da får vi høre forskjellen på akkurat det oppsettet.

Av egen erfaring vet jeg at en effektpedal kan høres ræva ut med en amp, og helt konge med en annen..

Men jeg har ikke testet på denne måten, tror nok det kunne gitt et hint om hvordan pedalene er iallfall.

Vanskelig å komme med test-kandidater...

Men jeg kan bidra med bl.a en hjemmelaget MXR D+ klone og en Mad Professor Little Green Wonder, begge er overdrive pedaler, og begge er vel en Tubescreamer avart i forskjellig prisklasse.

Skrik ut hvis det kan brukes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre modda Boss-pedaler (SD-1, BD-2 og OD-3) + to Marshall (The Jackhammer og Bluesbreaker) og en GFS Bluesdrive Classic jeg kan stille til disp hvis det blir noe av. Delay er kjedelig... (men jeg har en Alesis Nanoverb "multiklang" maskin med en grei delay hvis interessant. Liten boks, men dog ikke en pedal selv om den kan slåes av og på med en fotbryter...)

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tro på dette. Jeg har minst en pedal som er svært aktuell her, og er spent på resultatet. Jeg har full tiltro til CFs måte å løse dette på, det er da sannelig nok løse tråder mtp gitarutstyr... en bagatell er fantastisk betydningsfull mens en annen (teknisk beviselig) liten detalj er ubetydelig osv... Det får være grenser for hvilke krav man kan stille. Alvorlig talt; hvis det eneste problemet med en pedal i forhold til en annen er at man må stille litt om på EQ så er det spikking av fliser, hvis en pedal tilføyer støy&dritt så er det en annen sak.

CF - send meg adresse osv på PM, så sender jeg deg i hvert fall en Fuchs Valve Job :)

Endret av denyeverything
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var ikke si at det var umulig.

Men at nytteverdien er mer begrenset for andre enn utøveren om vi

ikke klarer få kontroll over de variablene vi likevel vet vil

påvirke resultatet i stor grad - og som vi ikke lett kan tilpasse

i vårt eget oppsett. Ved å spille inn direktesignalet fra pedalen

har vi eliminert amp om ikke annet.

Hva med stereospor med ene kanalen direkte og andre med amp?

Om denne type test kan virke vil man se et dropp i antall

solgte enheter over tid siden vi slipper kjøpe og selge 20

ulike vreng-pedaler for å finne den som passer vårt oppsett.

Ikke for det... - om gitarister var i stand til å håndtere

en boks med 12 kontroller i stedet for 3 kunne dem kjøpt seg

en 808-klone med alle parametrene gjort variabel og det hadde

holdt med denne ene pedalen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det går som billig eller dyrt, men godt på undersida av 2000,- kunne jeg tenke meg å låne bort en MXR GT-OD og en Blackstar HT-Dual til en test av ganske gjennomsnittlig snille vrenger (fra blues til bra rockelyd). Har litt troa på dem, og spent på hva du har å si. Si ifra hvis du vil låne dem. Har også stort sett alt fra billige til dyre, så hvis du vil låne 4 (f.eks GT-OD, HT-Dual, Boss BD-2, TS808, Pork Loin, og noe billig ræl) så kan du få alt fra meg. :D

Gi meg i såfall beskjed på PM. Er ikke så flink til å få med meg alt i alle tråder. :)

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.