Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan noen hjelpe meg med øvnings plan?


andersio

Anbefalte innlegg

Hei, har spilt lite i det siste og har skjønt at jeg ikke kommer noen vei uten å øve.

Jeg har satt meg opp på venteliste for gitartimer, men vet ikke hvor lang tid det vil ta. Tenkte jeg skulle begynne med å øve 1-2 timer om dagen nesten hver dag jeg har tid. Men jeg vet ikke hva jeg skal øve på og hvor lenge. Jeg kan jo spille litt og kan de fleste ''vanlige'' akkorder. Hva burde jeg lære? Hvordan burde jeg lære? Og hvor lenge på de forskjellige tingene? Hadde vært flott om noen kunne satt opp en 1,5 timers plan for meg, som jeg kan bruke. gi også gjerne linker til stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm, det kommer sikkert noen øvingsnazier etterhvert med komplett 5 års plan. Jeg ville begynt med å velge meg ut noen sanger å lære meg. Ta de 4-5 låtene du liker godt. Da får øvingen litt mening. Underveis kommer du sikkert borti forskjellige teknikker som du så kan bruke litt tid på å øve inn. Og har du noen spørsmål underveis er det jo bare å spørre her. Inn glem speil når du øver. Det er lov å være rockstar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass deg litt for å gjøre øvingen til ei rutine, det blir fort kjedelig (IMO).

Om du kan de fleste akkorder så ville jeg kanskje begynt med litt skalaøvelser så du får linket de sammen med

akkordene. Lær deg noen akkordprogresjoner og soloer i låter du liker, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har opptill to timer om dagen (drømmesituasjon) ville jeg hatt klare mål for hver øving. Jeg vet ikke hvordan du ser på deg selv, tekniker eller rocker, men oppvarming-høyre/venstrehandskoordinasjon og skala bør vel være på planen i tillegg til teknikker du ønsker å mestre som sweep, stringskipping, tapping, alt-picking e.l. Jeg har bare en halvtime til en time i gjennomsnitt daglig og varierer derfor. Liten vits å øve 4 minutter på hver teknikk, så jeg veksler for hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du først skal betale for gitar-timer, prøv heller dette: http://www.den-nye-musikkskolen.no/default.aspx?menu=618 og øv hjemme.

Det å øve hjemme kan fungere for noen, men det gjør jo at man ikke får umiddelbar tilbakemelding på det man har spilt, slik at det kan bli vanskeligere å forbedre seg. Jeg har hatt dette problemet, og er ganske sikker på at jeg hadde utviklet meg dobbelt så fort hvis jeg hadde hatt en dyktig gitarlærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å øve hjemme kan fungere for noen, men det gjør jo at man ikke får umiddelbar tilbakemelding på det man har spilt, slik at det kan bli vanskeligere å forbedre seg. Jeg har hatt dette problemet, og er ganske sikker på at jeg hadde utviklet meg dobbelt så fort hvis jeg hadde hatt en dyktig gitarlærer.

Enig med deg der. Det geniale med dette kurset er videoene som følger med på DVD til hver leksjon som viser riktig teknikk og rytme. Kort sagt ett veldig bra kurs.

Men selvdisiplin kreves. Er du som meg som kan terpe på deg selv i timevis så har du masse glede av det. :D

Endret av Borgelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.