Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

A new Dawg is born


Anbefalte innlegg

Hvordan gjør man når man går av gridden og lager et utradisjonell design?

Jeg tenker da på sluttprosessen hvor man justerer til tonen i forsterkeren.

Bruker man da kjente lyder fra eksisterende design som preferanser?

Altså at man ender opp noe som ligner "same shit with a new wrapping".

Eller søker man samtidig finne nye lyder som faktisk er anderledes?

Jeg syns temaet er inntresangt da jeg innbiller meg at de fleste av

oss har lydpreferanser som vi tar med oss bevist eller ubevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

det er friskt å se en så enkel og ukomplisert krets som likevel er helt utenfor normalen for gitarforsterkere.

jeg likte spesielt godt biten fra tonekontrollen og ut. her var det en del ting jeg må tenke på.

med 4 (eller 5? gløding?) jernklumper treffer navnet bra B)

Ja den type volumkrets er en type som 'tweakere' innen HiFi bruker. Den plasserer (delvis) wiperen utenfor signaleveien. Det sies at wiperen er pot'ns svake punkt.

Jeg synes den passer spesielt bra i high gain kretser, fordi impedansen øker med økende gain, og da senkes øvre frekvensrespons noe, og det er med på å stabilisere mot HF feeding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør man når man går av gridden og lager et utradisjonell design?

Jeg tenker da på sluttprosessen hvor man justerer til tonen i forsterkeren.

Bruker man da kjente lyder fra eksisterende design som preferanser?

Altså at man ender opp noe som ligner "same shit with a new wrapping".

Eller søker man samtidig finne nye lyder som faktisk er anderledes?

Jeg syns temaet er inntresangt da jeg innbiller meg at de fleste av

oss har lydpreferanser som vi tar med oss bevist eller ubevist.

Ja helt enig, det er veldig interessant.

OTL'ene jeg lager er så langt utenfor gridden en kan komme med rørforsterkere til gitar. Grunnen min for å lage slike er at alle, og da mener jeg alle, lager noe som kan mer eller mindre finne sin rot i Fender amper, som igjen var basert på RCA sine kretser. Ganske uinteressant å rulle på samme hjul som alle de andre. Men selve voicingen må jo passe til gitar, og den gikk sakte men sikkert fra å være nesten HiFi'ish til nå å være ganske lik andre ampkretser. Dvs frekvensgangen, altså responsen til anslag, bestemmes av RC verdiene mellom gaintrinn osv, akkurat som på alle andre amper. Sluttresultatet er en ganske standard tone, med litt subtil særhet.

En ting en kan gjøre med kretsen sin er å leke med forvrengnings spekteret, feks la like eller odde overharmooniske dominere i vrengen. Selve frekvensresponsen må tilpasses gitar, men lineærieten kan være her og der og sånn sett gi en subtil grunntone sammen med frekvensgangen, og da har vi en amp med egenlyd. Så gjelder det å få den bra...

Jeg synes fremdeles OTLene er bra amper, uten utgangstrafo finnes det ingen metning i lave frekvenser og det er ingen begrensning i toppen heller. De er nok muligens bedre til bass pga en respons helt ned til langt under 20Hz.

Når det er sagt synes jeg fortsatt det er mulig å lage amper som er tilsynelatende lik alle de andre, men med detaljer som gjør at de allikevel ikke er det samme. Subtile forskjeller kan noen ganger utgjøre stor forskjell. Særlig inne diy HiFi kommer det stadig nye løsninger med sære rør og morsomme kretser som ofte er fremskritt i kretsdesign. Desverre er gitarister så konservative at det er ikke mulig å presentere slikt og overleve kommersielt.

Så svaret er vel at uansett hvor sær en amp er, så må den kunne brukes til gitar, og da er det bare så som så hvor langt unna normalen lyden blir. Men sålenge den er av kvalitet og det finnes reservedeler (rør) så kan det være gøy å ha noe sært ved siden av den vanlige standard brødristern som alle andre også har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det kan virke som jeg mener jeg er den eneste orginale her i verden og alle andre er uoppfinnsomme copycats...Ikke meningen det, ingenting av det jeg lager er selvoppfunnet, alt er gjort før. Og det er mange som lager fantastiske amper selvom de ser tilsynelatende lik forgjengerene. Det er heller ingenting galt med å lage kloner, det er tross alt en grunn til at de er populære. Det er heller ingenting i veien for å lage bedre versjoner av amper som har bestått gjennmo generasjoner av gitarister.

Måtte bare nevne det, for det kan nok virke som jeg er litt kritisk til alle klonemakerne, men det er jeg altså ikke.

Jeg er nok litt frustrert over gitarister som ikke vil prøve nye ting, men sånn er det nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirerende tråd! En gang skal jeg få gjort noe med mine prosjekter også :)

Har planer om en 200w topp (4 x KT88) med Hiwatt preamp som sannsynligvis blir påbegynt først. Har alt jern, sokler og det meste av småkomponenter nå, men det skal bli spennende (!) å jobbe med oppmot 700V... Og så har jeg en eske med gamle tyske rør som kunne passet til en single-end amp på 6-7w med pentodeinngang. Men det må vente til jeg har ryddet plass, og fått tid og råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirerende tråd! En gang skal jeg få gjort noe med mine prosjekter også :)

Har planer om en 200w topp (4 x KT88) med Hiwatt preamp som sannsynligvis blir påbegynt først. Har alt jern, sokler og det meste av småkomponenter nå, men det skal bli spennende (!) å jobbe med oppmot 700V... Og så har jeg en eske med gamle tyske rør som kunne passet til en single-end amp på 6-7w med pentodeinngang. Men det må vente til jeg har ryddet plass, og fått tid og råd.

En 200watts Hiwatt er et heftig prosjekt. 700V er skummelt, men det sies jo at alt over 60volt er livsfarlig så da er det bare å kjøre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært veldig opptatt med andre ting i det siste, men nå ser det ut som jeg får mulighet til å prioritere riktig i ukene fremover.

Jeg har grublet litt på strømforsyningen. Det er lite sag i preampen, så her er det helt 'lov' å bruke regulering uten at det dreper 'tonen'. Jeg må droppe spenningen ganske mye i denne ampen, og det kan virke som en ulempe, (jeg kan jo bruke 12AX7 og andre høyimpedante rør og slippe å droppe spenningen, men ei). Egentlig er det en fordel å ha mye spenning å 'spise' av da det gir god filtrering. Den største ulempen er effekt tapet, men det får gå.

Jeg ser for meg to løsninger, en veldig enkel passiv type og en litt mer komplisert aktiv type med transistorer. Først ville jeg lage denne uten moderne juksemidler som transistorer, men begynner å varme til idéen allikavel fordi det gir veldig mye bedre støydemping, som er viktig i higain kretser.

post-2521-126700873693_thumb.jpg

En ting jeg liker ved å bruke strømspeil til å sette spenningen er at med en stor kondis på utgangen av speilet så stiger spenningen sakte og rolig oppover. Det gir en myk oppstart for våre dyrebare lamper.

Jeg får ikke tid ikveld, men fra imorgen kveld blir det lodding...er selv litt spent på hvilken løsning jeg velger.

Endret av semperfi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interesant å følge med på. Selv er jeg rimelig amøbe på elektronik (skifte pickups på en gitar går bra :) ), men har dyp respekt for de som mestrer det slik som du. Heldigvis har jeg en far med god peil de gangene jeg trenger litt mer avansert hjelp (som når utgansgstrafoene på Valvestate sluttrinnene mine tar kvelden - noe de gjør alt for ofte :( ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får bli med teorien litt til siden jeg ikke har fått så mye tid nede i loddegrotten.

Litt om voicingen, eller 'tonen', til en forsterker. Alle forsterkere består av gaintrinn i preampen og et sluttrinn. Uansett hvilke rør som brukes, 12AX7 i preamp og ELxx i postamp eller hva, så vil alle forsterkere låte ganske likt og ullent om de blir bygget med en HiFiaktig frekvensrespons. Preampen vil crunche ganske likt uansett om det er 12AX7 eller et annet rør som brukes og de forskjellige kretsene har samme gain og relativ headroom.

For å gi en gitarforsterker passende respons, må frekvensgangen tilpasses. Den vanligste måten å gjøre slikt på er som følger:

post-2521-126717906237_thumb.jpg

Sammen med RC koblingen mellom gaintrinn, er det viktig å tune inn høyfrekvens responsen:

post-2521-126717911379_thumb.jpg

Jeg oppgir ingen verdier, fordi det er halve morroa (og jobben) og gir mulighet til å finne sin egen 'voice'. Men et tips er å satse på noe som er bright fremfor motsatt. 'Så bright at det gjør vondt' var et godt tips jeg fikk en gang...

Nå håper jeg at neste innlegg blir med bilder fordi det betyr at jeg faktisk har fått tid til å bygge videre på denne ampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg to løsninger, en veldig enkel passiv type og en litt mer komplisert aktiv type med transistorer. Først ville jeg lage denne uten moderne juksemidler som transistorer, men begynner å varme til idéen allikavel fordi det gir veldig mye bedre støydemping, som er viktig i higain kretser.

hva med en komplisert aktiv type med 0A2. spenningene dine er midt i blinken til denne.

når det er sagt så bruker jeg IRF740 i min regulator. jeg har ikke trinnvise reg-RCRCRC-filtre "fremover", men heller "vertikale" og parallelle filtre:

R
300V: zener+mosfet -> (RC||RC||RC)
250V: zener+mosfet -> (RC||RC)

det ble rotete forklart, men det funker bra, og så er det fort gjort å tegne lastlinjene og biase preampen med bare to spenninger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med en komplisert aktiv type med 0A2. spenningene dine er midt i blinken til denne.

når det er sagt så bruker jeg IRF740 i min regulator. jeg har ikke trinnvise reg-RCRCRC-filtre "fremover", men heller "vertikale" og parallelle filtre:

R
300V: zener+mosfet -> (RC||RC||RC)
250V: zener+mosfet -> (RC||RC)

det ble rotete forklart, men det funker bra, og så er det fort gjort å tegne lastlinjene og biase preampen med bare to spenninger ;)

Ja neste amp skal ha en OA2, men jeg gidder ikke bestille nye deler nå, det skal brukes det jeg har liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har loddet litt...utrolig hvor tidkrevende dette er! Rart med det, men det er noe jeg glemmer sekundet etter at siste amp er ferdig, så er det på'n igjen og ukene bare flyr unna...

Nå har jeg satt inn alt som har med strømforsyningen å gjøre. Det ble en old-school passiv løsning, litt anderledes tegningen jeg viste tidligere. Når ampen er up and running skal jeg tegne nye skjema med siste versjon.

post-2521-12674805974_thumb.jpg

Jeg måtte ha et bilde før ledningene til gløderne kommer inn, som er neste trinn, fordi det blir raskt veldig rotete når de er på plass.

Jeg er veldig fornøyd med det store chassiet, masse deilig plass;) Vanligvis lager jeg kompakte topper, og selv om det blir bra til slutt, så er det fælt så kaotisk på innsiden. No more Mr.small guy!

Imorgen får jeg sannsynligvis fyrt opp sluttrinnet og testa det. Veldig spent på trafokoblingen mellom driver og ut-røra. (Jeg har brukt det mye med SE ampene mine, med gode resultater, og av en eller annen grunn tror jeg dette blir enda bedre). (Faktisk tror jeg alltid at den ampen jeg sitter og lager blir den beste hittil, kanskje derfor jeg gidder å lage nye etter at en er ferdig?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gledet meg over at jeg skulle endelig bruke E180F rørene, men akk og ve...de er seff ganske mikrofoniske som så mange andre småsignals pentoder. Det er et premium 'wide band' rør for video bruk, og ikke laget for minimal støy...Faktisk låt det ikke så fett som jeg forventet heller. Jeg har akkuratt byttet det med 6922/E88CC som jeg pleier å bruke, og det er deilig å konstantere at det røret er overlegent;)

Jeg har ikke gjort noen målinger enda, men fasesplitter/driver trinnet med interstage trafo fungerer etter ørene helt utmerket:)

Men det er helt klart ikke 20watt som jeg sikter etter, for den spiller ikke så mye høyere enn min lille 3watts OTL topp...skal finne ut hva som er galt når jeg gidder å fyre opp o-skopet.

Ikveld håper jeg å bli ferdig med hele preampen, og kanskje noen målinger av slutt-trinnet.

Kanskje lydsamples til helgen...

Så må jeg vente til treboden er litt varmere så jeg kan lage et kabinett til ampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.