Web Analytics
Jump to content

A new Dawg is born

Recommended Posts

The Making of a Dawg.

Jeg tenkte det kan være gøy å få innspill på mitt neste prosjekt mens jeg holder på. Så her viser jeg litt av prosessen i et forsterkerbygg.

Jeg har ikke kommet så langt og lurer på om det er noe vits i å poste noe nå, men hvis jeg venter til den er ferdig er det litt værre å bruke evt gode idéer fra dere :rolleyes:

Det blir en klassisk gitartopp med 6V6 lamper i pushpull. Effekt blir 15 – 20watt avhengig av om det brukes fast- eller katodebias. Jeg tror jeg lager en svitch så begge kan brukes.

For å ha litt 'old-school charm' brukes rørlikeretter og choke i strømforsyningen, og relativt lite kapasitans for god 'touch response' og deilig kompresjon.

Litt moderne teknologi må inn også, som feks strømkilder til glødingen og sannsynligvis også regulert spenning til preamp for lav støy og minimal inrush strøm ved påslag.

Først finner vi frem delene:

post-2521-12659666948_thumb.jpg

post-2521-126596671031_thumb.jpg

• Replies 33
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja det er likeretteren, og den har ligget i den RCA esken i mange år...men det er en 53KU laget i england muligens på '50 tallet ;) Det er en svak versjon av 5U4 og pinkompatibel.

Jeg tror jeg lar alu-chassiet være ubehandlet. Jeg vurderer en rød farts-stripe, men tror ikke jeg gidder.

Spennende. Ser på websia di at du liker leke med utradisjonelle design også kosmetisk.

Er plasseringa av kontrollene er resultat av kabinettdesign, eller kun elektroteknisk hensyn?

Skarpe øyne gitt! Det er for å ha kort signalvei, samt å holde alt som har med signalet å gjøre så langt unne nett-trafoen som mulig.

Når jeg kommer til innmaten skal jeg vise hva jeg mener.

Dette blir moro. Jeg har fulgt med på det du driver med siden du var på Norge Rundt i sin tid :D

Hyggelig. Hehe, jeg husker jeg faktisk trodde jeg skulle leve av dette...MOHAHAHAHA! Så dum var jeg.

Men morro er det, så det er vel noe jeg gjør til fanden tar meg.

Det har blitt lite tid til denne i det siste, men det har gitt tid til grubling mht kretsen.

Jeg har bestemt meg for at denne skal bli 'back to basic simple'. Jeg har inkludert en drivertrafo i fasesplitteren som driver utgangsrørene. Da slipper jeg stygge kondiser og varme motstandere, og den kan i tillegg levere effekt til gitterene til utgangen. Tøft.

Siden det blir så mye trafo jern, må jeg kalle denne for 'Ironclad', eller 'Merrimack' som var verdens første krigskip i jern, et 'Ironclad' class ship.

Jeg holder meg stort sett unna 12AX7, mest fordi det har mer gain enn hva jeg synes er nødvendig. De fleste preamper ender opp med dempeledd av motstandere mellom gaintrinnene fordi det blir for mye gain. Da synes jeg det er bedre å bruke rør med lavere gain og da få en enklere signalvei. Less is more!

6922 er en variant av kvalitetsrøret E88CC som har lavere egenstøy, lavere impedans for lettere å drive neste trinn, og mer brukbar gain. De er vanlige i mikpreamper og annet studioutstyr, og er fortsatt i produksjon.

Jeg har noen flotte E180F liggende som jeg egentlig skal bruke i rørmikken jeg holder på med. Det er et 'special quality' type pentode for militær og proffesjonelt utstyr.

Både 6922 og E180F liker lavere spenninger enn typiske preamprør så det er mer behagelig å jobbe med. De er lavimpedante og kjører på relativ høy strøm, som gjør at de lett driver tonestacks og slikt uten katodefølgere. Katodefølgere har jeg testet og har funnet ut at om jeg i det hele tatt hører forskjell så fåretrekker jeg å ikke ha de i kretsene.

Så her er det jeg ser for meg foreløpig:

post-2521-126649405353_thumb.jpg

Utgangstrinnet blir litt spesielt i og med at jeg lar meg inspirere av tidlige Western Electric og Thordarson kretser der de brukte trafokobling mellom trinnene.

post-2521-126649404754_thumb.jpg

Nå må jeg bestemme meg for hvordan jeg skal droppe spenningene fra 400volt til rundt 150volt til preampen...Det er så mange valg...

Skal jeg fortsette i 'KISS' stien og bruke motstandere i en serie eller skal jeg inkludere moderne teknologi og gå for konstantstrømkilde? Hmmm...alle mulighetene gjør det morro, men til tider frustrerende da det ikke alltid er lett å bestemme seg;)

Edited by semperfi

En kul ting med trafo i fasesplitteren er at de to fasene blir splittet i trafoen ganske bra, selv om den drives single-ended. Det betyr at jeg ikke behøver å bekymre meg om at 'long tailed pair' fasesplitteren får bias fra en høy impedanse. Det forenkler kretsen i tråd med KISS filosofien;)

det er friskt å se en så enkel og ukomplisert krets som likevel er helt utenfor normalen for gitarforsterkere.

jeg likte spesielt godt biten fra tonekontrollen og ut. her var det en del ting jeg må tenke på.

med 4 (eller 5? gløding?) jernklumper treffer navnet bra B)