Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

EMG pickup, jording?


Anbefalte innlegg

På Emg sine kobl. skjemaer står det at man IKKE SKAL jorde til brua. Dette er allikevel gjort på min gitar, en LTD M-1000 fra 2002. Men, loddinga ser litt amatørmessig ut, den kan ha vert utført i etterkant. Men hvorfor?

Noen som er opplyst på emmnet???

Forresten: noen som vet hvor jeg kan få kjøpt ny ramme til EMG micken?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EMG og jording er etter det jeg har erfart en egen sak, og man kan ikke bruke "triksene" man kan fra andre pickups. Blant annet virker det som at ett felles jordpunkt er helt avgjørende for å unngå støy. EMG- pickups er etter sigende "internt jordet". Det stemmer at man ikke skal jorde strengene. Kanskje den som loddet ikke visste om dette? Ikke vet jeg, men altså, aktive EMGs skal ikke jordes til strenger. Prøver man seg med to jordpunkter fordi lengden på kabler innbyr til det, får man uforutsigbare og merkelige feil. Ett jordpunkt er det som teller. Vet ikke hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nettopp, de er skjermet innternt, skriver de. Jording til strengene kan også forårsake støt står det videre.

Men, det er også loddet på en "flat lysebrun dings" med to ben 104 p1 eller d1 står det på den(ser hverken ut som en trad. motstand eller kondensator) som er koblet mellom ytre kontakt og jord, på tonekontrollen. På kobl. skjemaet på EMG er denne derimot tegnet inn imellom midtre punkt på tone og yttre punkt på volum. Bare la den være som den er?

Jeg driver å roter med dette fordi jeg har demontert halsmicken, for å bytte den med Metalbrains 81TWE, alltså med coilsplit og push/pull volumpot.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kondensatoren er også koblet opp på ene jordingspunktet på ene potten, mens andre beinet er koblet opp på en av pinnene på den andre potten.

Fungerer gitaren, så er det vel ikke så mye man trenger å gjøre med det?

Er jordingen for å få vekk støy eller har det noe med strøm og sikkerhet å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvorfor noen har jordet til strenger. B.l.a. skal det ikke jordes p.g.a. sikkerhet. Men det jeg tenkte var at, siden gitaren er 8 år gammel, så var det kanskje annerledes koblings regler. Men det virker som om ikke noe er forandret med EMG81.

Gitaren fungerte helt til jeg pellte ut halsmicen. Nå håper jeg klarer å få det hele på plass igjen med push/pull........kabler.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte samme kabler på mine EMG uten pushpull, selv om det stod noen tykke og tynne.. Har gått fint så langt :P

På noen skjema er det tykke kabler som kommer fra pickupene.

Du brukte tynne kabler alltså?

Tykke kabler fra picupene,ja men på skjemaet for push/pull er det egne kabler (tykke?) mellom pot og switch.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at kablene er tegnet tykkere- hvordan har du tenkt å bry deg om det? Eller ev. ikke bry deg om det?

Hva med å linke til disse mytiske skjemaene? Det er fint, og litt fantastisk at du tror vi er tankelesere, men jeg må for min del skuffe deg. Det er jeg ikke, selv om jeg skulle ønske det. :) Jeg vil gjerne hjelpe likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at kablene er tegnet tykkere- hvordan har du tenkt å bry deg om det? Eller ev. ikke bry deg om det?

Hva med å linke til disse mytiske skjemaene? Det er fint, og litt fantastisk at du tror vi er tankelesere, men jeg må for min del skuffe deg. Det er jeg ikke, selv om jeg skulle ønske det. :) Jeg vil gjerne hjelpe likevel.

Bruke,,,tykkere? kabler....

Beklager, jeg surrer fælt.....

http://www.emginc.com/content/wiringdiagrams/EMG-81TW-89.pdf Side3....2pickups 1vol 1tone w3way Toggle Switch.1tone

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg :blink: klarte det.............

Allt på plass. Jordinga til brua er fjernet. Jeg fulgte kobl. skjem. bortsett fra et par avvik, som var fra før (81/81 oppsettet, nå har jeg alltså montert 81TW splitcoil) Alltså, istede for den lysebrune, flate kondensatoren? som står mellom midtre feste på tone og midtre feste på vol. har jeg nå montert en kabel. Kondensatoren derimot, er festa til nedre feste på tone og til jord. Og den sorte kablen fra jack er ikke innom dette nedre feste på tone, bare rett på jord. Valgte å gjøre det slik fordi det fungerte helt fint før, pluss at det ble litt mindre jobb.

Vet du hva denne "kondensatoren gjør?

Det virker nå, som om allt er i orden, bortsett fra at det er litt volumtap (ca fra 10 til 8) når skifter til singelcoil, men dette er vel normalt? Og vol pot'n er litt treg, ikke særlig lillefingervennlig.

Det var et artig prosjekt dette her (fikk litt hjelp av "hvordan lodde" tråden). Hadde alltid lyst på splitcoil før :unsure: Og lyden? Det virker som i dual pos er det en minst like hissig 81 som før. Og singel pos har jeg ikke prøvet så mye enda, men gitaren har iallefall blitt enda noen titalls gram tyngre :ninja:

Jeg var innom 5 sjapper i Oslo sentrum for å jakte på picup rammer. Hos Myhrbråthen hadde de en som var 10mm tykk, ellers hadde de fleste kileformede Gibsontyper. Så jeg kjøpte denne og skar av drøye 5 mm og planslipte. Det ble veldig bra.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.