Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken Amp for gibson les paul studio?


Garry

Anbefalte innlegg

Vil ikke anbefale Cube. Den suger lyden av instrumentet så jævlig! Spilte med headphones på Boss ME-50-en min, og jeg hørte jævlig godt at jeg spilte på en strat. På cuben var det nærmest umulig å høre at det var strat, det eneste som minte om strat på cuben, var støyinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Så om man spiller med bare preamp-vreng så er det ikke ampen som vrenger? :rolleyes:

Tenker mer i retning at hvis du skal bruke pedalvreng, så er det ikke noe i veien for å bruke en 5w-amp uten mastervolum. Skal du ha frem vrengen i ampen, blir det derimot ofte for høyt...

Du mener det er passe hybelvolum hvis man skrur en 5w røramp u/master opp til den vrenger?

Se det jeg skriver noen linjer lenger opp i dette innlegget :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i helsike skal han være nødt til å kjøpe en amp til over 12k?

Vil tro at f.eks. denne vil gjøre nytten:

Han spør om hva slags amp han bør kjøpe seg for å få fullt utbytte av en Gibson Les Paul Studio.

Da jeg svarte var det bare et generelt svar, fordi trådstarter ikke hadde sagt noe om hva ampen skulle brukes til.

Det generelle svaret mitt mener jeg fortsatt er riktig, og at alt for mange kjøper seg for dårlige amper til bra gitarer.

Når det gjelder en brukt Kina Vox AC15, så er vel ikke det det værste å bruke,

men jeg ville ikke påstå at det er en amp som får det maksimale ut av en Gibson Les Paul.

Det er stooor forskjell på dagens Kina Vox, og de klassiske ampene fra JMI perioden på 60-tallet.

Jeg har hatt tre Vox AC30 fra 60-tallet, og har blitt like skuffa hver gang jeg har testa nye Voxer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, overskriften sier det meste. Lurer på tips til hvilke amps som gir fullt utbytte av en gibson les paul studio.

Hvilken prisklasse må man opp i? Har lyst på noen effekter, men har hørt at f.eks roland cube ikke er noe særlig til en lp?

Garry

Peavey Valveking 112

og

Blackstar HT-5

To ganske gode og billige røramper ! under 4000 for begge tror jeg

Og du mener at begge gir fullt utbytte av en Gibson Les Paul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han snakker om Roland Cube, og disse ampene vil jeg påstå er mye bedre! Har nettopp prøvd en Blackstar HT-5 med en Gibson Les Paul Studio og det låt bra. Gitaren koster 7000kr ny da synes ikke jeg det er fornuftig å kjøpe en forsterker til 10 lapper.

Det kommer også veldig ann på hvor lenge han har spilt og hvor god han er. Har han spilt i ett år så er det ikke nødvendig med det beste stacket, er ikke alle som hører forskjell på rør og transistor, og i tillegg skal han ha noen effekter å leke med. Hva skal dere anbefale da? Eventide TimeFactor og Ibanez TS-808 + alle de andre effektene? Avogtil er det faktisk greit å kjøpe noe som ikke er alt for dyrt og som fungere passe.

Men nå vet jo ikke jeg hvor lenge han har spilt, prøver bare å komme med tips og røramper er ikke alltid det ideelle når kjøper ikke hører forskjell på det og transistor

Endret av pondus92strat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han snakker om Roland Cube, og disse ampene vil jeg påstå er mye bedre! Har nettopp prøvd en Blackstar HT-5 med en Gibson Les Paul Studio og det låt bra. Gitaren koster 7000kr ny da synes ikke jeg det er fornuftig å kjøpe en forsterker til 10 lapper.

Husk at noen her inne har vært ute en vinterdag før. Noen har også eid, og eier, et utall av både gitarer og amper, og følgelig, har forholdsvis bra peiling på hva de snakker om. Det kan være dyrt å følge rådene til disse "noen", men feil er det veldig sjeldent... Spørsmålet om hva som gir fullt utbyttet av en Gibson Les Paul (selv en Studio) gir veldig sjeldent svaret: amper til 3-4000, uansett rør eller ikke. Forsterkeren har veldig mye mer å si for lyden enn de fleste tror.

Nå er det likevel slik at de fleste av oss er nødt til å inngå noen kompromisser ifht. mye av utstyret vårt... dessverre...

Det kan faktisk være mer fornuftig å kjøpe gitar til 7 lapper og amp til 10 enn omvendt. (Et utsagn jeg egentlig burde følge selv...)

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ganske relevant hvor lenge han har spilt, i mine dager fulgte jeg rådene til gitarekspertene å sikla etter VOX AC15 og de dyre rørforsterkerene, men når jeg kom til butikken hørte jeg ikke forskjell og landet på Roland Cube X, noe som var en perfekt nybegynner forsterker for meg med masse gøyale effekter å tulle med. Sier ikke at det som blir anbefalt ikke stemmer de fleste her har langt bedre peiling enn meg på gitar og forsterkere. Men fremdeles er det viktigste hvor god DU er til å spille ikke hvor godt utstyret ditt er, David Gilmour hadde rævkjørt meg og de fleste her med en Squire og en CubeX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ganske relevant hvor lenge han har spilt, i mine dager fulgte jeg rådene til gitarekspertene å sikla etter VOX AC15 og de dyre rørforsterkerene, men når jeg kom til butikken hørte jeg ikke forskjell og landet på Roland Cube X, noe som var en perfekt nybegynner forsterker for meg med masse gøyale effekter å tulle med. Sier ikke at det som blir anbefalt ikke stemmer de fleste her har langt bedre peiling enn meg på gitar og forsterkere. Men fremdeles er det viktigste hvor god DU er til å spille ikke hvor godt utstyret ditt er, David Gilmour hadde rævkjørt meg og de fleste her med en Squire og en CubeX

Helt enig i det, men som man spør, bør man få svar... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.