Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken Amp for gibson les paul studio?


Garry

Anbefalte innlegg

Hei, overskriften sier det meste. Lurer på tips til hvilke amps som gir fullt utbytte av en gibson les paul studio.

Hvilken prisklasse må man opp i? Har lyst på noen effekter, men har hørt at f.eks roland cube ikke er noe særlig til en lp?

Garry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jepp, beklager ble ganske mangefullt!

Nevnte i en tråd da jeg skulle bestemme meg for gitarkjøp at band jeg liker er red hot chili peppers, foo fighters, them crooked vultures, turbonegro, led zeppelin, rage against the machine, audioslave, queens of the stone age osvosv.

Bruksområdet blir bare å ha på hybelen og spille for meg selv. Har ikke tatt noen vurdering på hvor mye penger jeg skal legge inn enda, siden jeg er ganske så clueless ang hva som kreves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp kjøpt en Line 6 Spider valve HD100 topp ...

Med denne forsterkaren kan du spele det aller meste..

Meget imponert over lyden, og den er forholdsvis billig :)

Har hatt marshall og mesa topper før - kan ikkje sei at eg savna dei.. På denne toppen kan en skru seg til det meste av lyd, virker det som B)

Den har en stilig funksjon : Presets.. Det er forhåndslagra en rekke forskjellige sounds som faktisk låter ganske bra..

Lydene er delt inn i kategorier som 70tall,80tall,90tall osv..

Kan nevne Master of puppets, back in black, nothing else matters, enter sandman, crazy train osv...

Har som sagt fått den nylig, så eg har ikkje all verdens erfaring med den - men førsteinntrykket er meget bra!

Endret av gibson_sg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også bifalle valget på noe fra Line 6 (eller tilsvarende) Ut fra at du skal ha noen som spiller bra fra lavt volum og opp, samt at du skal ha litt bredde i lydbildet ditt så mener jeg at du absolutt bør vurdere en modeleringsamp. Jeg har selv 2 Line6 heads ( Spider IV 150HD og HD147) og dette spiller heidundrande fanstastisk fra lavt volum og opp til en passe sedat trommis.. Skal du ut på landeveien, og spille i band så er kanskje røramp noe mer passende ustyr.. Skal ha en combo så se å få prøvd en Spider IV 75 (eller større). Er rimelig sikker på at du blir fornøyd... Låter bra, og rimelig i innkjøp..

Lykke til...

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du også bør vurdere er å kjøpe deg et godt kabinett, 1x12 eller 2x12. Deretter kan du prøve rørtopper til den store gullmedaljen på dette, og finne ut hvilken du liker. Jeg satt en dag på Tre45 i Trondheim med en LP Studio i fanget og et Framus 2x12 med V30 foran meg. Oppå her prøvde jeg en Orange Tiny Terror, en Vox Nighttrain og en liten Matamp. Prøvde også Haze40-comboen denne dagen, med denne gitaren. Jeg vil si at alt låt forskjellig, men det var ingenting som ikke ga nok utbytte for en LP, og alle låt knallbra i mine ører. Forskjellig, men bra.

Med andre ord er det vel ikke så mye snakk om hva som gir fullt utbytte av LP'en, men hvilken som låter slik du vil låte, og da er det prøving som gjelder!

Med det sagt så vil jeg vel si at kanskje Haze-comboen var den mest allsidige av forsterkerne jeg prøvde, med 2 kanaler og noen helt kurante innebygde effekter, selv om vrengkanalen i mine ører kom litt til kort mot Tiny Terror og Nighttrain. Dette kan jo også selvsagt ha hatt noe med kabinettet å gjøre for alt jeg vet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du skal ha amp kun til hybelbruk.

Da vil jeg i alle fall ikke satse på 40w.

Du greier deg lenge med 5w.

Jeg ville ha testa ut røramper kombo/head+kab i +/- 5w størrelse og tatt den jeg synes best om

En 40W med master+preamp-volum er mer egnet til hybelbruk enn en 5W uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.