Web Analytics
Jump to content

God lyd på bandøving?


ToreFagerheim
 Share

Recommended Posts

Slit med å få grei lyd på bandøvingane. Er stort sett graut, og alle vil berre overdøva alle. Kva er generelt lurt å gjera for at det skal høyrast meir ryddig ut? Ja, eg veit at gitarane skal ha mindre bass og meir mellomtone, men eg må ha det meir spesifikt enn som så. Er det mogleg å få gitaren til å kutta gjennom uten nasal mellomtone som berre gjer vondt? Skal bassisten fokusera på diskant, bass eller mellomtone på ampen?

Eg har ei viss snøring på lyd og miksing av innspelte ting, men når det kjem til bandøvinga er eg relativt grøn. Er det mye av det same det går i?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Punkt en er å dempe seg. Jeg vet det kan være en utfordring i et lite lokale med en hardtarbeidende trommeslager, men det er mulig å dempe trommer noe med noen enkle vegger og slikt.

Videre er det vel slik at man må godta at forholdene i et øvingslokale ikke er perfekte. God demping av rommet, en bassfelle eller to vil hjelpe, samt det billigste og enkleste- akseptere at lyden ikke kan bli optimal.

Du nevner jo allerede det å "holde seg i sitt eget frekvensområde", og ikke bruke lyden som låter fett når man spiller alene. "More of everything, and louder" er en god tanke, men i dette tilfellet er det ikke tanken som teller.

Link to comment
Share on other sites

Du nevner jo allerede det å "holde seg i sitt eget frekvensområde", og ikke bruke lyden som låter fett når man spiller alene. "More of everything, and louder" er en god tanke, men i dette tilfellet er det ikke tanken som teller.

Akkurat, men er det nokre som har greie retningslinjer på kva frekvensområder gitaren og bassen bør halda seg til i ein slik situasjon?

Link to comment
Share on other sites

Det avhenger jo litt av rommet, og hva som resonerer fritt, og selvsagt av hvor dypt bandet er stemt. Generelle retningslinjer for normalstemte band under innspilling har jeg funnet ved å google, og vil tro at det samme gjelder lyd på øving også. Hvis bass og et par gitarer slåss om det samme frekvensområdet sammen med basstromma og en synth blir det bare tull. Det er utrolig hvor spinkel gitarlyd som fungerer i helheten kan være.

Kanskje det kan være forsøket verdt å tynne ut gitarlyden til at det låter "bærsj" alene, og så spille litt samtidig? Rull av litt diskant, også. :)

Har gjort tabben mange ganger jeg, fet gitarlyd er stilt inn, og så hiver man på bass, trommer, et par kompspor, og så er resultatet graut.

Videre kan det være en idé å stå slik at man får en "stereoeffekt" fra gitarene. Da har man gjerne litt mer plass å jobbe på i lydbildet, men har ikke eksperimentert med dette i øvingslokalet. Få forsterkere opp fra gulvet, slik at man ikke blåser lyden inn i ankler og knær, men får den inn i ørene. Da kan man skru ned volumet noe, og det er det mest effektive.

Link to comment
Share on other sites

Det har også veldig mye å si hvordan øvingslokalet ser ut og hvordan dere er plassert. Hvis det er trangt og alle står rett foran "i praksis over" sine kabinetter er det lett å ikke høre seg selv, mens de andre kanskje hører deg jævlig godt. Hvis dere f.eks. er to gitarister som står mot hverandre på øving kan det faktisk være en ide og bytte plass på kabinettene deres sånn at dere står lengs unna deres eget kabinett. Så er det som sagt også et poeng å skru ned og ikke opp hvis det er noe som overdøver noe annet.

Det er veldig fordel å ta tak i lyden på øving. Låter det graut på øving låter det stor sett likedant live. Låter det fett på øving låter det fett live hvis mixemannen har noe som helst peiling, he he..... For at det skal funke må alle i bandet ha et forhold til hva som funker best for deres instument og hvordan det funker i helheten. Da må man kanskje bruke litt tid på øving til å skru bandlyd isteden for å spille.

Det er også nettopp her noen klassike forsterkere har sin store fordel. De har en lyd som stort sett sitter bra i en mix med en gang uten noe særlig skruing. Mange skygger unna sånn lyd når de spiller alene for det låter som sagt over tynt og spinkelt og ikke minst kan være litt slitsomt å spille med alene. Det er en av grunnene til at jeg skjelden øver mye alene med forsterker og også grunnen til at jeg mener mybegynnere blir bedre at å øve med en "ordentlig" rørforsterker. Men lærer seg til å spille med en den type lyd som låter bra i band. Du får det motsatte problemet med endel modelleringsgreier med 12800 lyder for da er du avhengig av at du selv kan vet og kan skru en som låter bra i bandmixen. Og ikke minst er det viktig også at forsterkeren låter bra og "riktig" på bandvolum.

Så dagens tips: Er du i tvil om du har en lyd som "sitter" riktig i bandmixen? Løp og kjøp en Soldano SLO :D

Link to comment
Share on other sites

Som mange over har nevnt er det lurt å skru ned vrengen, og helst så mye at det er vaskelig å spille, i tillegg må kabinetter opp fra golvet og rettes mot de som skal høre lyden. ikke stå klin inn i kabinettet o.l. sier meg også enig i å skru ned om mulig.

men det som ikke har blitt nevnt her er utformingen og dempingen av lokalet, Det har utrolig mye å si hvilken størrelse og hvor mye "møbler" som finnes i rommet, Jeg spiller i to forskjellige lokaler der det ene låte vanvittig bra ( relativt stort lokale 8x4m ca med mye demping, tepper på vegger og eggekartonger i tak) og det andre låter kjempegrøt ( 4x 4 m lite demping osv)

i hjørnene på lokalet kan det også være lurt å lage noen dempeplater (isolasjon med et laken rundt f.eks) som fjerner det meste av bassen som blir reflektert i eventuelle bassfeller.

Godt utstyr hjelper også på men det tror jeg du allerede har :)

Link to comment
Share on other sites

Utenom det andre som er nevnt på selve innstillingstips er det en ting jeg vil nevne.

Vi synes det er enklere å stille et og et instrument om gangen. Helst når ikke alle er på øving sånn at det blir mye venting og unødvendig onani på instrumentet som ikke skal testes.

Stille inn gitarene (hvis det er 2) sammen først, så de overlapper og utfyller hverandre bra. Deretter bassen og til slutt trommene.

Etter hvert ledd blir lagt på må det nok småtweakes litt på de som allerede har stillt inn, men det gjør jobben lettere synes nå vi.

Greit å bruke vokalisten som testmann (om han i det hele har noe musikalsk kunnskap) og sette han i sweetspot'en mens de andre spiller, for å høre at ingen blir overdøvd eller at noen griser over alle andre.

Link to comment
Share on other sites

Bruker dere ørepropper eller hørselsvern?

Det reddet både ørene og bandøvingene til bandet.

Og DA var det også greit å bruke mye mids som ikke skjærte så mye i ørene + at man hører hele bandet veeeldig mye bedre.

Da snakker jeg om litt ordenlige propper, ikke sånne skumgummi til 10kr. Selv om de og hjelper greit på..

Link to comment
Share on other sites

Bruker dere ørepropper eller hørselsvern?

Det reddet både ørene og bandøvingene til bandet.

Og DA var det også greit å bruke mye mids som ikke skjærte så mye i ørene + at man hører hele bandet veeeldig mye bedre.

Da snakker jeg om litt ordenlige propper, ikke sånne skumgummi til 10kr. Selv om de og hjelper greit på..

Sier meg veldig enig i å skaffe gode ørepropper. Det har hvertfall reddet meg på øvingene. For det første så hører du alt mye bedre. Og for det andre så finnes det ikke piping i ørene etter øving :D

Link to comment
Share on other sites

Bare jeg som syns det er digg at sånne gule skumgummipropper fjerner masse diskant? Lyden i trommene blir bedre, gitarlyden blir feitere osv...

Skapbassist? Gitarlyden blir definitivt ikke bedre av sånne skumpropper. Da bør du heller prøve å skru litt på forsterkern din ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
    • Hvordan drives potmeteret? Kan jo være noe mekanisk der som har hoppet av.  Alt er jo fiksbart. Spørsmålet er hva du ev. kan gjøre selv. Må du ta den til en proff, skal det jo ikke mye til før det koster mer å reparere enn å kjøpe nytt, men jeg vil si at det i høyeste grad er smart å sjekke.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.