Web Analytics
Jump to content

God lyd på bandøving?


ToreFagerheim
 Share

Recommended Posts

Slit med å få grei lyd på bandøvingane. Er stort sett graut, og alle vil berre overdøva alle. Kva er generelt lurt å gjera for at det skal høyrast meir ryddig ut? Ja, eg veit at gitarane skal ha mindre bass og meir mellomtone, men eg må ha det meir spesifikt enn som så. Er det mogleg å få gitaren til å kutta gjennom uten nasal mellomtone som berre gjer vondt? Skal bassisten fokusera på diskant, bass eller mellomtone på ampen?

Eg har ei viss snøring på lyd og miksing av innspelte ting, men når det kjem til bandøvinga er eg relativt grøn. Er det mye av det same det går i?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Punkt en er å dempe seg. Jeg vet det kan være en utfordring i et lite lokale med en hardtarbeidende trommeslager, men det er mulig å dempe trommer noe med noen enkle vegger og slikt.

Videre er det vel slik at man må godta at forholdene i et øvingslokale ikke er perfekte. God demping av rommet, en bassfelle eller to vil hjelpe, samt det billigste og enkleste- akseptere at lyden ikke kan bli optimal.

Du nevner jo allerede det å "holde seg i sitt eget frekvensområde", og ikke bruke lyden som låter fett når man spiller alene. "More of everything, and louder" er en god tanke, men i dette tilfellet er det ikke tanken som teller.

Link to comment
Share on other sites

Du nevner jo allerede det å "holde seg i sitt eget frekvensområde", og ikke bruke lyden som låter fett når man spiller alene. "More of everything, and louder" er en god tanke, men i dette tilfellet er det ikke tanken som teller.

Akkurat, men er det nokre som har greie retningslinjer på kva frekvensområder gitaren og bassen bør halda seg til i ein slik situasjon?

Link to comment
Share on other sites

Det avhenger jo litt av rommet, og hva som resonerer fritt, og selvsagt av hvor dypt bandet er stemt. Generelle retningslinjer for normalstemte band under innspilling har jeg funnet ved å google, og vil tro at det samme gjelder lyd på øving også. Hvis bass og et par gitarer slåss om det samme frekvensområdet sammen med basstromma og en synth blir det bare tull. Det er utrolig hvor spinkel gitarlyd som fungerer i helheten kan være.

Kanskje det kan være forsøket verdt å tynne ut gitarlyden til at det låter "bærsj" alene, og så spille litt samtidig? Rull av litt diskant, også. :)

Har gjort tabben mange ganger jeg, fet gitarlyd er stilt inn, og så hiver man på bass, trommer, et par kompspor, og så er resultatet graut.

Videre kan det være en idé å stå slik at man får en "stereoeffekt" fra gitarene. Da har man gjerne litt mer plass å jobbe på i lydbildet, men har ikke eksperimentert med dette i øvingslokalet. Få forsterkere opp fra gulvet, slik at man ikke blåser lyden inn i ankler og knær, men får den inn i ørene. Da kan man skru ned volumet noe, og det er det mest effektive.

Link to comment
Share on other sites

Det har også veldig mye å si hvordan øvingslokalet ser ut og hvordan dere er plassert. Hvis det er trangt og alle står rett foran "i praksis over" sine kabinetter er det lett å ikke høre seg selv, mens de andre kanskje hører deg jævlig godt. Hvis dere f.eks. er to gitarister som står mot hverandre på øving kan det faktisk være en ide og bytte plass på kabinettene deres sånn at dere står lengs unna deres eget kabinett. Så er det som sagt også et poeng å skru ned og ikke opp hvis det er noe som overdøver noe annet.

Det er veldig fordel å ta tak i lyden på øving. Låter det graut på øving låter det stor sett likedant live. Låter det fett på øving låter det fett live hvis mixemannen har noe som helst peiling, he he..... For at det skal funke må alle i bandet ha et forhold til hva som funker best for deres instument og hvordan det funker i helheten. Da må man kanskje bruke litt tid på øving til å skru bandlyd isteden for å spille.

Det er også nettopp her noen klassike forsterkere har sin store fordel. De har en lyd som stort sett sitter bra i en mix med en gang uten noe særlig skruing. Mange skygger unna sånn lyd når de spiller alene for det låter som sagt over tynt og spinkelt og ikke minst kan være litt slitsomt å spille med alene. Det er en av grunnene til at jeg skjelden øver mye alene med forsterker og også grunnen til at jeg mener mybegynnere blir bedre at å øve med en "ordentlig" rørforsterker. Men lærer seg til å spille med en den type lyd som låter bra i band. Du får det motsatte problemet med endel modelleringsgreier med 12800 lyder for da er du avhengig av at du selv kan vet og kan skru en som låter bra i bandmixen. Og ikke minst er det viktig også at forsterkeren låter bra og "riktig" på bandvolum.

Så dagens tips: Er du i tvil om du har en lyd som "sitter" riktig i bandmixen? Løp og kjøp en Soldano SLO :D

Link to comment
Share on other sites

Som mange over har nevnt er det lurt å skru ned vrengen, og helst så mye at det er vaskelig å spille, i tillegg må kabinetter opp fra golvet og rettes mot de som skal høre lyden. ikke stå klin inn i kabinettet o.l. sier meg også enig i å skru ned om mulig.

men det som ikke har blitt nevnt her er utformingen og dempingen av lokalet, Det har utrolig mye å si hvilken størrelse og hvor mye "møbler" som finnes i rommet, Jeg spiller i to forskjellige lokaler der det ene låte vanvittig bra ( relativt stort lokale 8x4m ca med mye demping, tepper på vegger og eggekartonger i tak) og det andre låter kjempegrøt ( 4x 4 m lite demping osv)

i hjørnene på lokalet kan det også være lurt å lage noen dempeplater (isolasjon med et laken rundt f.eks) som fjerner det meste av bassen som blir reflektert i eventuelle bassfeller.

Godt utstyr hjelper også på men det tror jeg du allerede har :)

Link to comment
Share on other sites

Utenom det andre som er nevnt på selve innstillingstips er det en ting jeg vil nevne.

Vi synes det er enklere å stille et og et instrument om gangen. Helst når ikke alle er på øving sånn at det blir mye venting og unødvendig onani på instrumentet som ikke skal testes.

Stille inn gitarene (hvis det er 2) sammen først, så de overlapper og utfyller hverandre bra. Deretter bassen og til slutt trommene.

Etter hvert ledd blir lagt på må det nok småtweakes litt på de som allerede har stillt inn, men det gjør jobben lettere synes nå vi.

Greit å bruke vokalisten som testmann (om han i det hele har noe musikalsk kunnskap) og sette han i sweetspot'en mens de andre spiller, for å høre at ingen blir overdøvd eller at noen griser over alle andre.

Link to comment
Share on other sites

Bruker dere ørepropper eller hørselsvern?

Det reddet både ørene og bandøvingene til bandet.

Og DA var det også greit å bruke mye mids som ikke skjærte så mye i ørene + at man hører hele bandet veeeldig mye bedre.

Da snakker jeg om litt ordenlige propper, ikke sånne skumgummi til 10kr. Selv om de og hjelper greit på..

Link to comment
Share on other sites

Bruker dere ørepropper eller hørselsvern?

Det reddet både ørene og bandøvingene til bandet.

Og DA var det også greit å bruke mye mids som ikke skjærte så mye i ørene + at man hører hele bandet veeeldig mye bedre.

Da snakker jeg om litt ordenlige propper, ikke sånne skumgummi til 10kr. Selv om de og hjelper greit på..

Sier meg veldig enig i å skaffe gode ørepropper. Det har hvertfall reddet meg på øvingene. For det første så hører du alt mye bedre. Og for det andre så finnes det ikke piping i ørene etter øving :D

Link to comment
Share on other sites

Bare jeg som syns det er digg at sånne gule skumgummipropper fjerner masse diskant? Lyden i trommene blir bedre, gitarlyden blir feitere osv...

Skapbassist? Gitarlyden blir definitivt ikke bedre av sånne skumpropper. Da bør du heller prøve å skru litt på forsterkern din ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.


  • Siste aktive tråder

    • Jeg har de akustiske alltid i kasse med en Boveda pose i kassen. Funker fjell.
    • En tur alene til byen, kom hjem med åtte nye skiver (Ecclesia, #3 i midten fikk jeg forrige lørdag):  
    • Jeg oppbevarer mine heltregitarer (archtop og kasse) nesten uten unntak i gitarkassene. Rommet jeg oppbevarer gitarene i har «bedre» (for gitarer om ikke annet) luft enn resten av huset, men jeg har et hygrometer for å følge med på fuktighet og temperatur. Så langt har det stort sett vært innafor i rommet (35-60% fuktighet). I enkelte perioder om vinteren har jeg satt inn en bolle med vann for å tilføre fuktighet. Det funker, men jeg skal vurdere å anskaffe en liten luftfukter.
    • Brum brum. Neida, skaff deg et hygrometer (hundrelapp eller to), så følger du med utover vinteren. Ingen grunn til å fukte lufta så lenge du har inneklima innafor "normalen". Men absolutt lurt å ha forholdsregler: Jeg har en heltre granlokk Ayers stålstrenger som ikke greide seg gjennom den tørreste og kaldeste vinteren i trøndelag på lenge (10-12 år siden?) uten betydelige sprekker i lokket. Den hang på veggen i stua, og jeg hadde ikke begrep om luftfuktighet da. Den låter og spiller nydelig, så det er foreløpig kun kosmetisk, men så kosta den bare omkring 5000,-, så ikke noe stort tap. Ellers, hvorere du borhena? Innland/kyst/fjell? Har litt å si.
    • Takker!  Hvor mye legger dere i luftfuktighet og slikt for kassegitarer? Fikk med en pakke d'addario humipak, men tenkte det er lurest å vente til vinteren med å poppe den? Gitaren kommer til å ligge i kassen når den ikke er i bruk. Er første heltre kassegitar jeg eier, so bear with me
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.