Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Koble rørcombo til kabinett?


PerA

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en rørcombo av noe slag, slik at jeg kan ha til øving i mindre lokaler/hjemme, men som kunne ha blitt koblet opp til et kabinett hvis jeg vil...

Er grønnere enn gresset om sommeren når det gjelder slikt, så jeg vet så godt som ingen uttrykk om amper... (Impedans?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at på rørforsterkere må lasten(høytaleren) som er koblet til utgangstransformatoren (utgangen på ampen, grovt sett) mache hverandre.

dvs: Hvis høytaleren som er koblet til(feks den som er innebygget i comboen er på 8ohm(Ohm = måleenheten for motstand, omegategnet, hesteskolignende tegn) så må ampen også stilles til 8 ohm.

Hvis ikke dette er macha risikerer du i værste fall at transformatoren og røra og rørsokklene++ tar kvelden, noe som er en temmelig dyr avfære å bytte.

(NB!! husk, aldri slå på forsterkeren uten at det er koblet til en høytaler(last) til utgangen)

Hvis du har to høytalere så vil den totale motstanden halveres hvis du kobler det i parallell (utgangene på forsterkeren er i parallell)

dvs: Hvis det er en 16ohms høytaler i kabinettet, og du kobler til en til på 16 ohm i den andre høytalerutgangen, vil motstanden for høytalerene være 8ohm, og du må stille ampen til dette også.

2x 8ohm = 4ohm

2x 4ohm = 2ohm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bah' date=' bullshit!

Har ikke (jack-)utganger kan du alltids modde den ved å lage en, men de aller fleste comboer jeg har truffet har faktisk høyttalerutgang, og så er høyttaleren i kabinettet koblet til denne.

Når utgangen er der er det bare å plugge kabinettet i den. Sjekk impedansen i kabinettet, da ampen må være satt opp til å matche denne.

Det er ingenting som tilsier at høyttaleren i comboen nødvendigivis må være plugget inn. For øvrig har jeg testet dette med Fender-ampen min og det fungerer udmerket.[/quote']

Hvem kjøper en combo for å drive å modde den? Men klart, jeg tenkte ikke på at man ikke ville bruke comboens egne høyttalere, hvilket,som du påpeker, fungerer alldeles utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.