Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg sliter fælt med en gibson!


Dag Blix

Anbefalte innlegg

Hvor mange grøtete og udefinerte LPs har du egentlig prøvd? Så det er altså derfor Al Di Meola hadde så grøtete og udefinert lyd i gamle dager? Det slår meg nå at dette også må være årsaken til at Led Zeppelin platene mine låter så dårlig, for ikke å snakke om ZZ Top. Rett i søpla med dem alle sammen.

Jepp, hiv skjiten! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hmmm...hva er det egentlig med disse Gibson Les Paul Custom-gitarene som gjør at folk selger bilen sin, kaster kona på dør og selger ungene og huset for å få tak i en?? Jeg har selv prøvd en og ikke likte jeg halsen og heller ikke mikrofonene. De var bare grøtete og veldig udefinerte.

Sikkert grei nok til rock'n'roll men jeg skjønner hvorfor mange skifter mikrofonene til Duncan, EMG og Bare Knuckle når det gjelder tyngre saker. Men hadde ikke da f.eks. en ESP eller Jackson vært like greit? Er ikke ute etter å lage krangel her, jeg bare lurer veldig på hva det er med disse gitarene :D

Øh..Fordi bare en Les Paul høres ut som en Les Paul!

Jeg er ingen Les paul man overhodet selv, men jeg liker selvsagt mange gitarister som spiller på det.

Hadde en Les Paul med EMG for litt siden men er mer superstrat-typen.

Hvorfor har forresten ikke Gary Moore og lignende gitarister som bruker stockpickups grøtete lyd da?

Du kan gjøre ganske mye med en EQ vettu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh..Fordi bare en Les Paul høres ut som en Les Paul!

Jeg er ingen Les paul man overhodet selv, men jeg liker selvsagt mange gitarister som spiller på det.

Hadde en Les Paul med EMG for litt siden men er mer superstrat-typen.

Hvorfor har forresten ikke Gary Moore og lignende gitarister som bruker stockpickups grøtete lyd da?

Du kan gjøre ganske mye med en EQ vettu ;)

Og en brukbar amp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å ser på Pulse-DVD'n og jeg må si jeg skjønner Stratocaster greie veldig veldig godt! Helt fantastisk sound i gitaren til Gilmour selvom han har bytta ut en(eller fler) pickuper med sånne noisless'er

Er som Apher`n sa EMG SA`er.

Grunnen til det er de voldsomme lysriggene Pink Floyd bruker, passive mikker plukker opp "litt" mer derfra enn det EMG`s gjør.

Synes forresten Gilmours EMG-periode er den stiligste lyden hans, spesielt på Pulse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at man ikke liker halsen på en Les Paul er jo å bomme ganske kraftig.

Det er mange forskjellige halstyper på Les Pauls. Selv har jeg en CS fra '77 (ja da, Gibson fra det utskjelte 70-tallet) som låter helt fantastisk og som har en tynn, tynn 60's neck. Elsker den. Kan ikke fordra tykke 50s necks.

Så det kan være greit å teste et par forskjellige Les Pauls før man skjærer alle over en kam :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så handler mye av kjøpet av en ekte skikkelig grom lespa om ¨ha ekte vare. Det er så utrolig

mange gitarvideoer der gutta sitter og forsøker å demonstrere hvordan gitaren dems låter nesten som en

les paul....det skjønner jeg ikke, de er jo ikke noe dyrere så hvis det er lyden man vil ha så er det jo

bare å gå til kilden. Det skal sies da at hvertfall min Custom er en traktor av en gitar for meg som kommer

fra Ibanez Les Paul og Petrucci, men den resonansen som jeg kjenner i hofta mi fra denna gitaren lagd av

regnskog den har jeg aldri kjent før! Det er noe black magic med dissa gitarene og det er så mye historie

innbakt at det er nesten som en opplevlse. Ikke kom her og fortell meg at noen får den samme feelingen fra en

Hamer ettellerannet eller en LTD? Jeg sier ikke at de er drit, jeg har Ibanez selv som sagt, men de vil aldri

gi dette Nashville suset eller akkurat DEN tonen. Så for meg var det mange mange grunner til dette kjøpet, at

kontoen min trenger dialyse og støttekontakt en tid fremover får så være!

btw: Jeg ville ikke vist meg offentlig med en strat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at man ikke liker halsen på en Les Paul er jo å bomme ganske kraftig.

Det er mange forskjellige halstyper på Les Pauls. Selv har jeg en CS fra '77 (ja da, Gibson fra det utskjelte 70-tallet) som låter helt fantastisk og som har en tynn, tynn 60's neck. Elsker den. Kan ikke fordra tykke 50s necks.

Så det kan være greit å teste et par forskjellige Les Pauls før man skjærer alle over en kam :)

Mener du Custom? Gibson Custom Shop ble ikke satt igang før på tidlig '80-tall og ikke utskilt som egen avdeling før 1986.

Ellers synes jeg Dag har et godt poeng her. Har også selv hatt Edwards og Ibanez Les Paul-kopier. Spesielt Edwardsen var og er en meget bra gitar og en god kopi av en Gibson Les Paul, men det ER IKKE en Gibson Les Paul. Hva er forskjellen? Vanskelig å forklare, men mye av det har sikkert med "mojo" å gjøre. Jeg byttet ut Edwardsen til fordel for en Gibson CS Special. Det er et annet instrument på alle måter. (Dobbelt så dyrt, så det skulle jo bare mangle...) Det er noe med feelingen på instrumentet, tone, respons osv.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du Custom? Gibson Custom Shop ble ikke satt igang før på tidlig '80-tall og ikke utskilt som egen avdeling før 1986.

Ellers synes jeg Dag har et godt poeng her. Har også selv hatt Edwards og Ibanez Les Paul-kopier. Spesielt Edwardsen var og er en meget bra gitar og en god kopi av en Gibson Les Paul, men det ER IKKE en Gibson Les Paul. Hva er forskjellen? Vanskelig å forklare, men mye av det har sikkert med "mojo" å gjøre. Jeg byttet ut Edwardsen til fordel for en Gibson CS Special. Det er et annet instrument på alle måter. (Dobbelt så dyrt, så det skulle jo bare mangle...) Det er noe med feelingen på instrumentet, tone, respons osv.

Custom ja. Gikk litt fort i svingene her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

btw: Jeg ville ikke vist meg offentlig med en strat.

He, he, jag stöttar den alltså. För några år sedan så spelade vi på ett ställe långt ute på landet någonstans i England med Anti Nowhere Leaugue (ja, de som har gjort originalversionen av So what som Metallica brukar spela). Efter gigget blev det efterfest med jam hela natten lång och den enda gitarr som fanns var en strata, eftersom vi hade packat allt vårt utstyr i bilen (tanken var att vi skulle iväg till nästa gig tidigt nästa morgon). Några killar från ANL hade missat vårat gig och ville att vi skulle spela en ny låt så vi började spela en ny, men jag klarade inte ens av en halv sång med stratan. Det kändes heeelt fel :) . Jag menar absolut inte att strator är dåliga gitarrer, det kan jag inte uttala mig om, men de är bara inte gjorda för mig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...hva er det egentlig med disse Gibson Les Paul Custom-gitarene som gjør at folk selger bilen sin, kaster kona på dør og selger ungene og huset for å få tak i en??

Fordi man kan ikke kjøre Formel 1 med en Volvo 740. :P

Fra spøk til revolver så må jeg si at jeg kjøpte selv http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-Custom/Slash-Les-Paul.aspx

Hvorfor? Ikke fordi det står Slash på den, men:

- Den nydeligste finishen jeg noengang har sett.

- Halsen, spillbarheten som passer mine hender og fingre perfekt.

- Kvaliteten!

- Samleverdi

- Affeksjonsverdi

- Og det viktigste av alt: Den fantastiske lyden av å blande Fishman Powerbridge med SD Alnico-PU'ene. Hvordan denne gitaren låter gir meg nesten tårer i øynene.

Man kan si hva man vil om Gibson Custom. Jeg kan si meg enig i at de er for dyre, men noen ganger i livet ser man og prøver noe som man vet man var ment for å ha, uten å være materialistisk av den grunn. For meg gjelder det akkurat denne gitaren. Man faller pladask.

Kjøpe en standard og putte en Fishman og 2 Alnico'er inni blir ikke det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.