Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg sliter fælt med en gibson!


Dag Blix

Anbefalte innlegg

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Når skjedde denne endringen? tenker på at det blir lettere å vite om aktuelle gitarer er forfalskninger når man vet dette :)

Er ikke sikker på når endringen skjedde. Derimot så kan du se om det er en u, eller u med "hake" for å lage en o.. Ellers så er det ofte serienummer er helt på viddene. Har sett eksemplarer der serienummer kan stemme med ikke logo. Forfalskninger har som regel feil plassering av stemmeskruer. Det er også ofte feil plassering av potmeter(volum og tonekontrollere). Så å sammenligne bilder med en du vet er ekte er ofte den beste løsningen.

Endret av siimen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg skal utgi meg for å kunne noe som helst om Gibson, så har jeg lest foruminnlegg av folk med stålpeiling at utseendet på Gibsonlogoen i perioder har vært preget av ganske stor eksemplarvariasjon, at logoen rett og slett varierer ganske mye fra gitar til gitar. Dette har blant annet gitt seg utslag i stor forskjell i utseendet på den nevnte "o"-en, samt flere andre ting, uten at jeg husker hva. Det ble oppgitt tidsperiode da dette var som vanligst også, uten at jeg kan huske det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på kanten av topic: Er lyden i en Gibson LP Custom noe særlig forskjellig fra i en vanlig standard? Hvis det er tilfelle, - hvordan da?

I og med at en Custom bla.a. har Mahogny topp mot Lønnetopp på Standard og andre er den vanligvis litt mørkere og "tyngre" i lyden enn andre. Den har også Ibenholt gripebrett mot Rosentre i de andre, men vet ikke hvor mye det har å si for lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at en Custom bla.a. har Mahogny topp mot Lønnetopp på Standard og andre er den vanligvis litt mørkere og "tyngre" i lyden enn andre. Den har også Ibenholt gripebrett mot Rosentre i de andre, men vet ikke hvor mye det har å si for lyden.

Jeg er IKKE vant til en så lang sustain, jeg klarer jo nesten ikke dempe de strenge raskt nok når jeg riffer hardt, uvant!

Den har ikke samme overtonespekter som en standard det er sikkert, denne videoen beskriver det helt perfekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er IKKE vant til en så lang sustain, jeg klarer jo nesten ikke dempe de strenge raskt nok når jeg riffer hardt, uvant!

Den har ikke samme overtonespekter som en standard det er sikkert, denne videoen beskriver det helt perfekt:

Den fanger nok hovedessensen i forskjellene ja, selv om det selvfølgelig er individuelle forskjeller. Interessant video.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...hva er det egentlig med disse Gibson Les Paul Custom-gitarene som gjør at folk selger bilen sin, kaster kona på dør og selger ungene og huset for å få tak i en?? Jeg har selv prøvd en og ikke likte jeg halsen og heller ikke mikrofonene. De var bare grøtete og veldig udefinerte.

Sikkert grei nok til rock'n'roll men jeg skjønner hvorfor mange skifter mikrofonene til Duncan, EMG og Bare Knuckle når det gjelder tyngre saker. Men hadde ikke da f.eks. en ESP eller Jackson vært like greit? Er ikke ute etter å lage krangel her, jeg bare lurer veldig på hva det er med disse gitarene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...hva er det egentlig med disse Gibson Les Paul Custom-gitarene som gjør at folk selger bilen sin, kaster kona på dør og selger ungene og huset for å få tak i en?? Jeg har selv prøvd en og ikke likte jeg halsen og heller ikke mikrofonene. De var bare grøtete og veldig udefinerte.

Sikkert grei nok til rock'n'roll men jeg skjønner hvorfor mange skifter mikrofonene til Duncan, EMG og Bare Knuckle når det gjelder tyngre saker. Men hadde ikke da f.eks. en ESP eller Jackson vært like greit? Er ikke ute etter å lage krangel her, jeg bare lurer veldig på hva det er med disse gitarene :D

mojo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del synes det er fantastiske gitarer, og let's face it; spiller man rock'n'roll og liker halsen på den, da ER det en fantastisk gitar.

Men liker man ikke halsen eller lyden i mic'ene, ja da er det noe drit, utvilsomt. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor Stratocastere er så ettertraktet. Eller. Jeg skjønner det, men you get the point ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, helt enig :D

Har ALDRI skjønt den derre Stratocaster-greia...eller Fender generelt! :ninja:

Du har ikke skjønt Gibson CS og synes de pickupene låter udefinert. Du skjønner heller ikke Fender og da spesielt ikke Stratocaster. Vel... da har du ikke skjønt konseptet elektrisk gitar, min gode mann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange grøtete og udefinerte LPs har du egentlig prøvd? Så det er altså derfor Al Di Meola hadde så grøtete og udefinert lyd i gamle dager? Det slår meg nå at dette også må være årsaken til at Led Zeppelin platene mine låter så dårlig, for ikke å snakke om ZZ Top. Rett i søpla med dem alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.