Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Furch versus martin


Rust never sleeps

Anbefalte innlegg

Grassalt hvor kjedelige navn disse Martin-gitarene har. Skulle tro det var snakk om fly :P

Vi kan godt finne på morsomme navn til dem hvis det får deg til å like dem bedre. Hva med å kalle D-28 for "Grandmaster Flash" og Grande J-35E for "Beluga"?

Jeg skal ta det opp med Martin og se om de kan endre navngivingen sin!

Men helt ærlig: Mye lettere å skille mellom forskjellige modeller når du har et logisk system for oppbyggingen av navnet. Det er jo bare elendighet hvis du har masse forskjellige navn som er dratt ut av lufta.

http://www.martinguitar.com/guitars/technical/understanding.html

Når det gjelder brukt D28 til 15.000 forresten ville jeg ikke gitt så mye for den med mindre den faktisk er bedre enn ny. Du får dem jo nye til 18.000... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Når det gjelder brukt D28 til 15.000 forresten ville jeg ikke gitt så mye for den med mindre den faktisk er bedre enn ny. Du får dem jo nye til 18.000... :)

Nå skal ikke jeg drive utstrakt anbefaling her, og vil derfor ikke legge meg opp i hvilken gitar som bør velges i dette tilfellet. Det blir litt øret som hører og fingra som spiller, som må bestemme det til slutt likevel.

Vil bare si at min D-35 fra -93 ikke akkurat låter verre i dag enn den gjorde tilbake på 90 tallet! Den er dessuten blitt langt bedre å spille på etterhvert som tiden har gått. En annen ting er at den har vært i daglig bruk siden dengang, og bortsett fra noen merker hist og her og litt generell slitasje, har den ikke en eneste sprekk på noe punkt. Det er rett og slett en arbeidshest som har gitt meg masse lykke opp gjennom årene! En kompis kjøpte seg en Furch for et par år siden, og den fikk en kjempesprekk andre uka han hadde den da han skulle legge gitaren bak i bilen. En liten dunk, og ferdig med den. Joda, den lå i bag... men tålte det ikke likevel. Jeg sier ikke at dette er noe som er vanlig for merket, men antar heller at han kanskje hadde maks uflaks.

Lykke til med valget... alltid spennende med nytt instrument!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm...

Hvorfor står det bare mellom Fürch og Martin?

Selv valgte jeg Guild istedet. (modell fra før Fender tok over selvfølgelig)

Og har i senere tid gått til innkjøp av både Tacoma og Norman i tillegg.

Men Guild'en er fortsatt favoritten.

Jeg synes Martin er sabla dyrt sammeligna med Fürch.

Men spiller gjerne på begge deler.

Når alt kommer til alt er det ikke store ulempene ved noen av gitarene.

Så bare prøv så mye som mulig, er jo du selv som skal spille på den.

Men råder deg til å prøve andre ting også.

F.eks Guild, Tacoma, Norman, Gibson, Taylor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg spilte inn med marit larsen sin furch en gang(eller, det som var henne).. lurer på hvordan jeg fikk tak i den. :unsure:

men hvertfall akustisk låt den kjempe bra, men hørt på opptakene syntes jeg den låt litt daff.. dette var jo kansje bare lydmikseren sin feil, siden han ikke er den beste får å si det sånn.. :lol:

Martin må du prøve nøye ut, noen kan bli litt vel mid-rangy, hvis du skjønner.. har d-16 selv, er ikke suuuper fornøyd <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjøper da furch i praha. d23cr koster 12k i norge og 8k på huml i praha. for de 4k i differanse dekker du lett reisen og festen.

Bare ikke gjør sånn som meg, reise på Huml på en lørdag. Da er det nemlig veldig stengt! Men de hadde utrolig billig øl et par hus lenger opp i gaten! Stilig trikketur er det også.

http://humlmusic.cz/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter veldig å vipper selv her. Sett mye på Martin OOO-16GT, samtidig som jeg sikler på de Larrivee gitarene som er på tilbud hos fotophono. De som koster rundt 8000 som er aktuell. Noen erfaringer?

Har spilt på noen Larrivee gitarer som jeg ikke har likt lyden når den er plugga i..

Låter så veldig mellomtone.

Men hvilken moddel det var husker jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei!

Legger an til mitt andre innkjøp av akustisk gitar. Har tidligere en god takamine. husker ikke navn men prisklasse rundt 14 000 - 15 000, er en jumbo gitar.

budsjett på andre gitar ligger også på rundt 15 000. Valgene mine står da mellom en martin D-28 (brukt) og en furch D-34-SR. begge disse ligger da på rundt 15 000, henholdsvis brukt og ny.

Dilemmaet er da at jeg har prøvespilt Furchen, (vanvittig flott gitar!) og at jeg ikke har prøvespilt martin. Har faktisk aldri spilt på Martin noen gang. Sier seg selv at dette ikke er ideelt for et kjøp, leter derfor nå etter et sted i bergen hvor martin selges, uten hell.

Har noen innspill på furchen vs. martin? de er jo gitarer som originalt er i forskjellige prisklasser, dog jeg hører stadig at furchen fort kunne kostet 10 lapper ekstra.

håper på en god diskusjon rundt dette :)

Siden det er snakk om en D28 fra martin, ville kanskje jeg gått for Furch`n.

Dette er vel mye smak og behag sikkert, men i min mening er D28 den "dårligste" av de vanlige martingitarene, no offence til de som eier en/ønsker seg en.

Var det meg, ville jeg tatt furch`n, evt prøvd å finne en brukt OM28 fra mrtin. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv nylig gått til innkjøp av en Furch G23-CR. Trodde det opprinnelig det var den det var snakk om her, men dfet var D23-CR. Bare en bokstav i forskjell, hehe. Når det er sagt, har jeg ikke funnet noen forskjeller i spesifikasjoner for disse to gitarene. Begge gitarene har lokk av gran, og bunn og sider av "solid rosewood" (rosetre?) De koster også omtrent like mye, i hvertfall fra de nettbutikkene jeg har sjekket.

Visstnok skal min G23-cr være perfekt for fingerspill. Det sies også at det ikke er den beste gitar for strumming. Noe som da blir litt feil siden jeg strummer minst like mye som jeg bedriver med fingerspill. Dette så jeg på anmeldelser jeg hadde lest på i etterkant av kjøp. Jaja, får nå håpe den gir meg mye glede likevel.

For øvrig noen andre som har erfaringer med denne gitaren (G23-CR altså)? Like bra til fingerspill som strumming?

Endret av rocketdude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Har selv 2 stk Furch (oom32+D32 begge mahogny), en Larrivee L05(om type?) og en Collings OOO2H(rosewood) . Jeg må si at Furch står seg veeldig bra !!

Collings kjøpt i Norge (Vintage Guitars) er veldig fornuftig priset vs prisene i US !! Taylor er JÆ.... høyt priset her hjemme . Du får MYE for penga ved å kjøpe Furch , det er "sleepers" ! DVS:Ikke noe HIPT merke , men dæven for noen instrumenter .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.