Web Analytics
Jump to content

Pickuputbytte på Ibanez og Les Paul

Konnis
 Share

Recommended Posts

Lurer på om jeg skal sette nye pickups i Epi'en min, samt bytte ut neckpickup på Ibanezen.

Epi: Denne har stock-pickups nå. Har lyst på noen feite pickups til metal, helst noen billige da jeg ikke bruker denne gitaren så mye :P

Ibanez: Har lyst på en feit pickup i neck som gir rund sololyd og deilig clean (viktig!!) Nå har jeg en Air Norton (DiMarzio), denne er heeeerlig til clean, men syns den er litt daff med vreng. Blir litt tørr og tam lyd, liksom.

Forslag?

Jeg satte noen i noen billige EMG 60/81 i min Epi, og den har aldri spilt så bra før!

EMG 60 gir en syykt deilig clean lyd og ganske heftige leads med mye mids.

Mens 81 gir veldig tight og crispy vreng. Det some r så bra med EMG 81 er at den er veldig lys i tonen. Og vs en mørk mahogany kropp så får man den perfekte kombinasjon. Varm mahogany tone som ikke er så sinnsykt mørk.

Anbefales. Jeg fikk mine EMG for 700kr ink frakt fordi det er forskjellige farger på dem, hæhæ.. Så neste prosjekt blir å bytte dem vekk mot svarte eller, mest sannsynlig, sette gullcovers på dem :P

EDIT: Jeg har en Gibson 498T i gull som jeg muligens kan selge rimelig. God oppgradering til Epien, men ikke like god til metal som EMG. Låter bedre enn EMG81 til rock med lite vreng. Låter konge til metal også, men kan ikke sammenlignes med EMGen på akkurat det med high gain. Men alt i alt, bedre en stock pickupen :)

Edited by Troll

Uten at jeg har noe personlig erfaring, vil jeg tro at Dimarzio Liquifire kunne være ideelt for deg. Skal ha en rund og fin tone og nok trøkk.

Nå er jo ikke Liquifire så veldig ulik Air Norton i lyd da, såvidt jeg vet er den utviklet med utgangspunkt fra en Air Norton.

Til trådstarter:

Har du prøvd å snu Air Norton? Du får en ganske markant forskjell i lyden..

Jeg har tatt ut denne pickupen fra Epien min. Det var en stor forbedring syns jeg fra den som var original. Men den var for metal for meg. Den kan du få billig, men plasten på toppen er sprukket på den. Ikke at det gjorde noe for meg. PM om du er interessert så kan jeg skaffe (dårlig) mobilbilde av pickupen.

Stryk det jeg sa om Air Norton. Etter grundigere lytting og testing er den topp :wub:

Men må fortsatt ha noe til Les Paulen. Er ikke så keen på noe aktivt, syns det er litt kjip lyd i EMG's (:rolleyes:) og jeg synes det er knot å bytte ut alt, bedre å bare lodde på en ny PU.

Ser helst at det er noe billig fra GFS eller noe slikt. Tenker på en VEH i bridge ihvertfall (http://store.guitarfetish.com/veviexhonibr.html) og kanskje en Fat Pat (http://store.guitarfetish.com/alfatpafbohu1.html) i neck?

Ibanez: Har lyst på en feit pickup i neck som gir rund sololyd og deilig clean (viktig!!) Nå har jeg en Air Norton (DiMarzio), denne er heeeerlig til clean, men syns den er litt daff med vreng. Blir litt tørr og tam lyd, liksom.
Jeg sa nettopp at jeg er fornøyd med Ibanezen da :lol:

...bestem deg? :ninja:

Suhr-pickups virker sweet, men gidder ikke klæsje pickups til 2000kr inn i en gitar jeg ikke bruker så mye.. Da bruker jeg heller de penga på en G-Major :wub:

Well, da får du «oppgradere» til GFS da... :lol:

Hva er så gromt med en slik G-Major, da?