Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pickuputbytte på Ibanez og Les Paul


Konnis

Anbefalte innlegg

Lurer på om jeg skal sette nye pickups i Epi'en min, samt bytte ut neckpickup på Ibanezen.

Epi: Denne har stock-pickups nå. Har lyst på noen feite pickups til metal, helst noen billige da jeg ikke bruker denne gitaren så mye :P

Ibanez: Har lyst på en feit pickup i neck som gir rund sololyd og deilig clean (viktig!!) Nå har jeg en Air Norton (DiMarzio), denne er heeeerlig til clean, men syns den er litt daff med vreng. Blir litt tørr og tam lyd, liksom.

Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte noen i noen billige EMG 60/81 i min Epi, og den har aldri spilt så bra før!

EMG 60 gir en syykt deilig clean lyd og ganske heftige leads med mye mids.

Mens 81 gir veldig tight og crispy vreng. Det some r så bra med EMG 81 er at den er veldig lys i tonen. Og vs en mørk mahogany kropp så får man den perfekte kombinasjon. Varm mahogany tone som ikke er så sinnsykt mørk.

Anbefales. Jeg fikk mine EMG for 700kr ink frakt fordi det er forskjellige farger på dem, hæhæ.. Så neste prosjekt blir å bytte dem vekk mot svarte eller, mest sannsynlig, sette gullcovers på dem :P

EDIT: Jeg har en Gibson 498T i gull som jeg muligens kan selge rimelig. God oppgradering til Epien, men ikke like god til metal som EMG. Låter bedre enn EMG81 til rock med lite vreng. Låter konge til metal også, men kan ikke sammenlignes med EMGen på akkurat det med high gain. Men alt i alt, bedre en stock pickupen :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har noe personlig erfaring, vil jeg tro at Dimarzio Liquifire kunne være ideelt for deg. Skal ha en rund og fin tone og nok trøkk.

Nå er jo ikke Liquifire så veldig ulik Air Norton i lyd da, såvidt jeg vet er den utviklet med utgangspunkt fra en Air Norton.

Til trådstarter:

Har du prøvd å snu Air Norton? Du får en ganske markant forskjell i lyden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stryk det jeg sa om Air Norton. Etter grundigere lytting og testing er den topp :wub:

Men må fortsatt ha noe til Les Paulen. Er ikke så keen på noe aktivt, syns det er litt kjip lyd i EMG's (:rolleyes:) og jeg synes det er knot å bytte ut alt, bedre å bare lodde på en ny PU.

Ser helst at det er noe billig fra GFS eller noe slikt. Tenker på en VEH i bridge ihvertfall (http://store.guitarfetish.com/veviexhonibr.html) og kanskje en Fat Pat (http://store.guitarfetish.com/alfatpafbohu1.html) i neck?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibanez: Har lyst på en feit pickup i neck som gir rund sololyd og deilig clean (viktig!!) Nå har jeg en Air Norton (DiMarzio), denne er heeeerlig til clean, men syns den er litt daff med vreng. Blir litt tørr og tam lyd, liksom.
Jeg sa nettopp at jeg er fornøyd med Ibanezen da :lol:

...bestem deg? :ninja:

Suhr-pickups virker sweet, men gidder ikke klæsje pickups til 2000kr inn i en gitar jeg ikke bruker så mye.. Da bruker jeg heller de penga på en G-Major :wub:

Well, da får du «oppgradere» til GFS da... :lol:

Hva er så gromt med en slik G-Major, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta med pickups er slett ikke lett, det er jo sykt mange variabler som spiller inn, og i aller størst grad er det

spilleren selv og bruken av gitaren. Syns man en mikrofon er for brigt er det lov å skru ned tone litt for eksempel.

Jeg har prøvd en haug med les pauler i de siste dagene og det er ikke lett å spille likt på dem alle for å få en referanse.

Men jeg har finni ut at det er nyanser å velge i. Jeg hadde en ibanez rg470 og den hylte som en heks når jeg ville mens min

John Petrucci (som jeg for øvrig selger nå...) Ibanez JPM P3 har en mye roligere men penere lyd. Den har denne egenskapen til

skli over i episk feedback på lange noter for soloer (lines in the sand live) som får meg til å skli i koma av glede.

EMG syns jeg er djevelens sjeleløse verk! De kan man putte i hva som helst og de låter likt, sku ønske han derre wack wylde aldri

fikk spille med ozzy slik at det greiene der spredde seg...men who am I to judge, det er vel bare smak og behag.

Jeg potta forresten mikrofonene i Ibanez lespaulen min som jeg OGSÅ selger, og da ble hyle feedback borte, så jeg mener det er ting man

kan gjøre med hvertfall mikker som har cover slik gibosn aktige girarer ofte har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske Vai og Satch aldri hadde blitt kjent, så det DiMarzio-dritet hadde forblitt ukjent B)

Jeg har hatt EMG 81+60 i to LP-type mahognygitarer, og det låt ikke likt...

Jeg har hatt EMG 85 i to Strat-type gitarer, og det låt ikke likt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.